
Hvem som helst kan opprette mobilabonnement til barnet ditt
I prinsippet kan en annen voksen enn foreldrene stå som abonnent, sier forbrukerjurist Nora E. Wennberg Gløersen i Forbrukerrådet.
Barnevakten ble tipset av en bekymret leser: Nemlig at hvem som helst, og ikke bare foreldrene, kan opprette et mobilabonnement på vegne av barn. Tipseren mente at det var rom for misbruk her, og ble overrasket over at det i det hele tatt var mulig.
Antageligvis kan det være helt naturlige årsaker til at en voksen kjøper et mobilabonnement til et barn, for eksempel om det besteforeldre, steforeldre, tanter eller andre i nær familie.
Vi har tatt kontakt med flere operatører for å undersøke og har fått svar fra Telia, Telenor og Ice.
Telia bekrefter at andre enn barnets foresatte eller verge kan opprette mobilabonnement på vegne av barn hos dem. Relasjonen mellom den som tegner abonnement (må være en som er myndig) og den som blir registrert som bruker (i dette tilfellet barnet) blir ikke sjekket.
Men man må ha navn og fødselsdato på barnet og det gjøres en sjekk opp mot folkeregisteret for å se at personen faktisk eksisterer hos Telia. Men de sjekker ikke relasjonen mellom bestiller og barnet. Og Telia oppgir at de heller ikke kjenner til noe krav i lovverket om at dette må gjøres.
Også fra Telenor får vi bekreftet at ved å oppgi barnets navn, adresse og fødselsdato kan en myndig bestille et mobilabonnement til et barn hos dem. SIM-kort blir da sendt til barnets adresse. Hos Ice kan man også opprette et abonnement og registrere et barn som bruker ved å oppgi navn, adresse og alder på barnet.
Alle tre overnevnte krever innlogging via Bank ID når man skal kjøpe et abonnement.
Eier av abonnementet må være over 18 år
Barn kan ikke tegne mobilabonnement selv. Man må være 18 år for å inngå en bindende avtale om mobilabonnement og en voksen må stå som juridisk ansvarlig for abonnementet, forteller forbrukerjurist Nora E. Wennberg Gløersen i Forbrukerrådet.
– 18-årsgrensen er satt fordi man må være myndig for å inngå økonomiske forpliktelser som et mobilabonnement innebærer, sier Wennberg Gløersen.

I prinsippet kan en annen voksen enn foreldrene, for eksempel en bestemor eller et myndig søsken, stå som abonnent, forklarer Wennberg Gløersen. Men, hun påpeker at det sjelden er en god ide:
– For det første kan mobiloperatøren ha vilkår om at det må være en med foreldreansvar for barnet som står som abonnent. For det andre det er viktig å skille mellom det økonomiske ansvaret overfor mobiloperatøren, og det juridiske ansvaret for barnets bruk av mobil.
Etter barneloven § 30 er det foreldrene, eller de med foreldreansvar, som har rett og plikt til å ta avgjørelser på vegne av barnet i personlige forhold, forklarer Wennberg Gløersen.
– Det inkluderer å bestemme om barnet skal få bruke mobil, når, og på hvilke vilkår.
Foreldrene bestemmer
Selv om en annen voksen skulle opprette og betale for abonnementet, er det fortsatt foreldrene som bestemmer hva som er greit og ikke, sier Wennberg Gløersen.
– Foreldre har ansvar for å sette grenser, følge opp bruken og ivareta barnets trygghet og utvikling i den digitale hverdagen, sier forbrukerjuristen.
Les mer:
- Når bør barn få mobil?
- Hvordan sette opp mobil for barn
- Åtte tips for å gjøre mobilen mindre masete
- Bytte mobil eller nettbrett – her er tips og råd
- Derfor blir barna så hekta på mobil
- Hvordan bruke mobiltelefon i undervisningen?
Foto: Shutterstock / MNStudio
Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.
Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.