Foto: Barnevakten / Shutterstock

Åtte tips for å gjøre mobilen mindre masete

Strever barna med å legge fra seg mobiltelefonen? Her er åtte tips som vi også anbefaler til voksne som ønsker å være gode forbilder.

Hele 97 prosent av barn og unge mellom 9 og 18 år har tilgang til egen mobiltelefon (Barn og Medier: 2020). Det kan også bli for mye av det gode.

For eksempel oppgir 68 prosent av barn mellom 13 og 18 år at de bruker mye tid på sosiale medier (Barn og Medier: 2020). Når det gjelder foreldre, sier 60 prosent at de ofte eller av og til er uenige med barna om tiden brukt på nettbrett, mobil og PC (Foreldre og medier 2020).

Pekefingeren rettes også den andre veien. I 2018 sa ett av fire barn at foreldrene deres var for mye på mobilen (Barn og Medier: 2018).

Så her er noen tips til hvordan man kan gjøre mobilen mindre masete. Og tipsene passer like godt for voksne som for barn, og man kan gjerne sette som mål å redusere mobilbruk som familie.

Merk at fremgangsmåten som er beskrevet kan variere på Android-produkter avhengig av mobilens merke og årgang.

1) Slå av varsler

Alle nye apper som installeres på mobiltelefonen, kjemper om oppmerksomheten din. Det kan være varsler om nye meldinger, nytt innhold eller annen aktivitet inne i appen. Varslene kan dukke opp i form av lyder (meldingslyder) og tekst på skjermen.

Ved å skru av varsler kan man selv velge når man ønsker å gi appene oppmerksomhet. Da slipper man den konstante masingen fra telefonen.

Med en Iphone kan man nekte apper å sende varsler allerede når man laster ned og installerer en app. Man bør vurdere å ha en rutine for å alltid nekte nye apper varslingsmuligheter.

Slik slår du av varsler:

Iphone: Innstillinger > varsler > huk av varsler på ønsket app

Android: Innstillinger > apper og varsler> varsler > velg app > huk av varsler på ønsket app

Les mer om varsler for Iphone og Android.

2) Bruk «ikke forstyrr»-funksjonen

Med «ikke forstyrr» kan man få fri fra mobiltelefonen når man selv ønsker. Med Iphone kan man dempe anrop og varslinger mens enheten er låst. Man kan også lage en tidsplan slik at denne funksjonen skrur seg på automatisk til de tidene man velger.

Slik setter du opp dette i innstillingene:

Iphone: Innstillinger > ikke forstyrr> skru på funksjonen øverst i vinduet

Ved å huke av på planlagt kan man velge at denne funksjonen skrur seg på automatisk innen gitte tidsrom, for eksempel om natten. Man kan også åpne for anrop fra bestemte kontakter slik at mor eller far alltid slipper gjennom dersom det er noe viktig.

Android: Sveip ned fra toppen av skjermen> trykk på «ikke forstyrr»

Her kan man velge total stillhet (blokkerer alle lyder, vibrasjoner, alarmer, musikk, videoer og spill), bare alarmer eller bare prioritet (alarmer og anrop fra bestemte kontakter slipper gjennom).

Inne på «flere innstillinger» under knappen for «ikke forstyrr» kan man sette opp en tidsplan og  velge hvilke kontakter som skal få ringe deg selv om «ikke forstyrr» er i bruk.

Les mer om «ikke forstyrr» for Iphone og Android.

3) Fremhev ringetonen til viktige personer

Noen telefoner og meldinger er viktige å svare på med en gang, andre kan vente. En måte å lage et hørbart skille er ved å gi de aller nærmeste en egen SMS-tone og ringetone som skiller seg fra den vanlige.

Slik endrer du ringetone:

Iphone: Åpne kontakter > velg ønsket person > trykk på rediger> endre ringetone og SMS-tone

Android: Åpne kontakter > velg ønsket person > trykk på de tre prikkene > velg angi ringetone

Dersom ikke veivisningen for android fungerer. Forsøk å velge «rediger kontakt» inne på kontakter og vis mer/flere felt.

Les mer om ringetoner for Iphone og Android.

4) Slå av varsler inne i appene

I noen kommunikasjonsplattformer er det mulig å justere varsler også inne i appen. Snapchat har for eksempel en omfattende undermeny for varsler der man kan justere om man skal bli varslet eller ei når venner legger ut stories, når man har uåpnede snapper eller chatter og om noen tagger deg.

Trykk på profilbildet i øverste hjørne > velg innstillinger-knappen i høyre hjørne > velg varslinger

Med Messenger-appen kan man velge å slå av lyden for enkeltpersoner og grupper i en gitt antall timer eller på ubestemt tid.

Gå til hovedvinduet der alle samtalene er > sveip ønsket person eller gruppesamtale mot venstre > trykk på bjellen og velg hvor lenge du ønsker å dempe varsler

Instagram lar deg også sette alle varsler på pause, eller så kan man skru av varsler på alt fra innlegg og historier, til kommentarer og nye følgere.

Trykk på de tre strekene øverst i hjørnet > velg innstillinger > velg varsler

5) Skjul fristende apper fra hovedvinduet

Noen apper krever lite av vår tid, for eksempel om man skal sjekke klokken, været, kalenderen eller nettbanken. Men hver gang man åpner skjermen kan man bli fristet til å bli lengre på mobilen når man ser ikoner til mer «spennende» apper. Vi mennesker er ikke mer kompliserte enn som så. Ligger det noe rett foran oss lett tilgjengelig, er veien kort for å trykke seg inn. Har det skjedd noe nytt på Snapchat? Fikk jeg noen kommentarer på forrige bilde?

Dersom man flytter slike apper bort fra hovedvinduet slik at de ikke blir det første man møter, demper man kanskje fristelsen noe.

Slik gjør du det:

Iphone: Trykk og hold inne på hvilken som helst app > velg rediger hjem-skjerm > flytt appen til høyre kant av skjermen slik at appen flyttes til en ny side

Android: Trykk på og dra appen du ønsker å flytte flytt appen til høyre kant av skjermen slik at appen flyttes til en ny side

Appene kan også plasseres inn i bolker (mapper) med flere apper. Dette gjør man ved å dra appene inn i hverandre.

Les mer om organisering av apper for Iphone og Android.

6) Bruk nettleserversjon i stedet for appen

Man kan også ta steget enda lengre og slette appen helt dersom det finnes en nettleserversjon. Ofte er nettleserversjonen kjedeligere i utseende og tyngre å bruke. Blant annet må man trykke inn nettadressen for hver gang.

Jo større innsats som kreves for å bruke tjenesten, jo mindre er kanskje sannsynligheten for at man bruker den like hyppig.

Youtube og Instagram er eksempler på apper som fungerer i nettleseren.

7) Sett tidsbegrensninger for apper

Noen apper og spill har egne tidsbegrensninger bygget inn i programmet. For eksempel kan man velge hvor lenge man skal bruke Tiktok hver dag i et gitt antall minutter. Mobil- og konsollspillet Fortnite har også en lignende tidsgrense.

Både Apple-telefoner og Android-telefoner har dessuten omfattende verktøy for å sette begrensinger for skjermtid. Man kan sette opp tidskvoter for bestemte typer apper, eller sette perioder i døgnet som skal være skjermfritt. I tillegg kan man se den totale skjermtiden hver dag og sammenligne med dagen før.

Iphone: Gå til innstillinger > velg skjermtid > sett opp skjermfri tid eller velg appgrenser og type apper som skal begrenses

Dersom man er familieadminstrator kan man også sette opp tidsgrenser og andre rammer på vegne av barnet sitt fra egen mobiltelefon (dersom både foreldre og barn har et Apple-produkt).

Les mer hvordan du gjør det her.

Dersom man har et nyere Google-produkt (android 10 og oppover) kan man se og begrense tidsbruk på egen mobiltelefon.

Android: Gå til innstillinger > trykk på digital balanse og foreldrekontroll > velg «se dataene dine»

Her kan man velge en bestemt app og angi en tidsgrense. Dersom foreldre vil begrense barnets skjermtid fra egen mobil, kan man laste ned Family Link-appen som er utviklet av Google. Les mer om hvordan du gjør det her.

8) Fjern farger på skjermen

En neste mulighet som er kanskje hakket mer ekstremt er å endre på det visuelle. Det er klart at havet av apper, videoer og bilder ser flott ut i all regnbuens farger. Med noen tastetrykk kan man gjøre alt om til gråskala, eller fjerne noen av de mer fremtredende fargene.

Over tid er ikke dette særlig lekkert å se på. Men det er kjekt å vite at det er mulig:

Iphone: Gå til innstillinger > velg tilgjengelighet > gå inn på skjerm og tekststørrelse > velg fargefiltre og ønsket farge

Android: Gå til innstillinger > velg «om telefonen» > trykk på delversjonsnummer/build number flere ganger 

Når du trykker deg tilbake skal det være en undermeny som heter «utvikleralternativer». Finn menyen som heter «simuler fargeområde» og velg gråtoner/total fargeblindhet.

Mobilen blir nå superkjedelig å bruke og en ganske så grå dings. Den har fortsatt alle funksjoner intakte, men ingen spennende farger i bilder, video, spill og logoer.

Andre forslag

  • Skru av mobildata og tilgang til wifi når du ikke ønsker å bli forstyrret av meldinger.
  • Ha en egen hylle eller kurv der alle i familien kan legge fra seg mobiltelefonen når den ikke skal være i bruk.
  • Ha skjermfrie soner, for eksempel ved måltider rundt middagsbordet eller når man går ut på tur.
  • Sett mål og lag avtaler med andre om å være mindre på mobil.
  • Belønn deg selv når skjermtiden synker.
  • Reduser den passive bruken av skjerm, for eksempel når du scroller rundt i sosiale medier bare fordi du kjeder deg.
  • Tenk gjennom egen skjermtid som forelder og vær et godt forbilde.
  • Lag gode rutiner for skjermbruk ved barnas leggetid. Vi anbefaler skjermfrie soverom ved legging og at barn har skjermfri i god tid før man skal sove. Les mer om søvn her og her.
Les også

Bli medlem av Barnevakten