Snapchatlinser – en personvernrisiko for barn?

Få et digitalt beveransikt, skjegg eller identifiser hunderaser med kameraet. Snapchat-funksjoner er både morsomme og kreative, men kan også inneholde reklame og noe informasjon som kan bli delt med tredjeparter.

Snapchat er et av de mest brukte sosiale mediene hvor nesten 8 av 10 barn i alderen 9 – 18 år bruker appen (Barn og Medier, 2022). En av funksjonene man kan ta i bruk er såkalte «linser». På kamerabildet av en selv eller andre legges det til morsomme uttrykk, beveransikt, hår, sminke eller til og med små minispill som følger hodebevegelsene.

Mange av disse linsene er skapt av andre, og i skrivende stund har merkevarer som Lano, Telia, Ruter, Esso og Norwegian laget spill og effekter som alle kan ta i bruk. Men i hvilken grad er det en personvernrisiko å bruke kamerabilder av seg selv og andre på denne måten?

– I personvernvilkårene står det ikke så mye om datainnsamlingen annet enn at Snapchat ser på hvilke linser som brukes, hvordan disse brukes og hvilke som blir populære. Dersom man bruker en Apple-enhet samles det også informasjon fra kamerateknologien for å forbedre linsene. Men denne informasjonen samles og brukes kun der og da. Utfordringen er kanskje at bruken av data ikke står i klartekst i personvernvilkårene, sier Trine Smedbold som er juridisk seniorrådgiver i Datatilsynet.

Foto: Trine Smedbold, juridisk rådgiver i Datatilsynet (Ilja Hendel)

Hun mener at det derfor ikke åpenbart kommer frem noen tydelig risiko i forbindelse med barnas personvern og bruk av slike linser. Selv om hun presiserer at Datatilsynet ikke har gjennomført noen undersøkelser spesifikt på Snapchat-linser.

Fagdirektør i Forbrukerrådet, Finn Myrstad er heller ikke kjent med at ansiktsinformasjon deles eksplisitt med tredjeparter.

– Samtidig tar Snapchat store friheter når det gjelder å samle inn informasjon om brukerne, hvordan man bruker tjenesten og hvem man kommuniserer med. Dette benyttes igjen for å personifisere reklame og for å gjøre markedsføringen mest mulig treffsikker. Snapchat ønsker å vite mest mulig om oss for å rette reklame mot oss når vi er på vårt mest sårbare, mener Myrstad.

Noen funksjoner deler opplysninger med tredjeparter

I tillegg til Snapchat-linsene nevnt over, har Snapchat også en egen knapp for å identifisere det som er i kamerabildet. Det kan være å identifisere en plante eller hunderase, eller for å løse et regnestykke på papir.

– Her har en tredjepart blitt innlemmet i Snapchat-appen og denne informasjonen videresendes til dem. Da er også databehandlingen underlagt tredjepartens personvernerklæring. Så her blir det på en måte dobbelt opp og kanskje litt uoversiktlig for brukeren med ulike personvernerklæringer for en og samme app. Særlig for barn og unge skal informasjon som angår deres personopplysninger være enkle å forstå, påpeker Smedbold.

Hennes anbefaling er å vurdere hvilke tillatelser appen skal ha av funksjoner på mobiltelefonen. Man kan vurdere om appen skal ha tilgang til lokasjon, kamera og mikrofon for eksempel.

– Dette gjelder for bruk av alle sosiale medier. Jo flere funksjoner appene har tilgang til, jo mer data samles inn slik at de kan tilpasse reklamen til deg som bruker, sier Smedbold.

Ok å være en del av reklamen?

Flere av Snapchat-linsene er laget av kommersielle aktører. Man kan se en bilvei og Esso-produkter fyke ut av munnen eller skjegg av såpeskum med Lano. Finn Myrstad er skeptisk til denne formen for reklame.

– Forretningsmodellen til slike tjenester er å samle informasjon om brukeren og selge reklameplass. Vi ser da også hvordan vi bombarderes med markedsføring i alle mulige former, ofte basert på inngående kjennskap om hvem vi er, hva vi liker, hva vi klikker på, politisk ståsted eller seksuell orientering. Dette ser vi ikke minst når det kommer til de yngste, som møter en vegg av reklame fra alt fra is til slanking. At dette utformes som ekstra moro med artige filtre eller spill, gjør det på ingen måte bedre, og det kan også være med på å viske ut skillet mellom markedsføring og underholdning, avslutter Myrstad.

Finn Myrstad i Forbrukerrådet (Foto: Forbrukerrådet)

Personvern-innstillinger i Snapchat

Inne i appens innstillinger kan man bla seg ned undermenyen «personvernkontroller». Her er det noen nyttige underpunkter:

  • Slett data: Her kan man tilsynelatende slette lokale data som angår linser og data som er blitt lagret på Snapchat sine servere. Det finnes også egne valg for å slette skannehistorikk, My AI-data og søkehistorikk.
  • Mine data: Her kan du be Snapchat om å sende en oversikt over hva slags informasjon som appen har samlet inn fra og om deg.
  • Annonsepreferanser: Her kan man deaktivere noen valg for å hindre at Snapchat sender målrettet reklame, samt at Snapchat deler noe informasjon med tredjeparter. Dette vil ikke forhindre reklame eller datainnsamling fra Snapchat, men kan hjelpe noe.

Les mer:

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.

Hovedbilde: Shutterstock / dennizn