Left Alive

Left Alive er et tredjepersons skytespill med fokus på å snike og unngå fiender. Spillet har fått anbefalt aldersgrense 18 år fra PEGI, blant annet fordi spillet inneholder vold mot forsvarsløse mennesker. Plattformer: Playstation 4 og Microsoft Windows.

Spillet Left Alive stiller med god grafikk som faller mellom realisme i struktur og minner om anime når det kommer til ansikter og design. Spillet har mye atmosfære i sin stillhet, men musikken er intens når den slår til. Både musikken og selve spillet har tydelige inspirasjoner fra Metal Gear-serien.

Left Alive er et tredjepersons skytespill med fokus på å snike og unngå fiender. Spillet er ikke like utviklet med snike-mekanikker som Metal Gear og skiller seg ut med å bygge elementer i stedet. Left Alive handler om overlevelse og det å prøve å komme seg ut av farlige situasjoner med livet i behold.

Left Alive

Utgiver: SQUARE ENIX Co. ltd
Utvikler: SQUARE ENIX Co. ltd
Sjanger: Snikespill
Plattform: Playstation 4, Microsoft Windows

Spillet tar plass i ruinene av en by med navn Novo Slava hvor krigsstyrker langs grensen har invadert og tatt over. Du hopper i historien mellom karakterene Mikhail, Olega og Leonid som er en soldat, en politioffiser og en militærrebell. Alle har sine egne historier for hvordan de havnet i situasjonen de er i, og har ulike opplevelser og mål i den invaderte byen: Alt fra å redde sivile til å løse en etterforsking og finne ut hva som ledet til invasjonen til å begynne med.

I spillet vandrer du rundt på et åpent kart og må ta nytte av alle materialer du finner. Man trenger ammunisjon til skytevåpen og kan finne våpen til bruk for nærkamp. Slåssing er tidlig noe som ikke er anbefalt da fienden er ofte i flertall og bedre utstyrt. Du finner da bokser og andre objekter som kan brukes til å distrahere fienden slik at du kommer deg frem smertefritt. De fleste tingene du plukker opp, kan og kombineres til å bygge nye våpen og utstyr på stedet, for å kunne bevege deg enklere rundt og ta ut fiender trygt med bomber og EMP-granater som slår ut maskiner.

Spillet kom i handelen 5. mars 2019.

Egnethet:

Spillet har fått anbefalt aldersgrense 18 år fra PEGI. Spillets tema ligger i krig og viser drap av både soldater og sivile. Man bruker alt i fra skytevåpen til bomber og metallrør for å kjempe. Hvis man skyter eller blir skutt, er det tydelig blod i store mengder og skadene som er påført, vises.

Spillet er på engelsk med engelsk tekst. Det er mye dialog og mye lesing som må gjøres i menyer for å forstå spillet. En del informasjon befinner seg i arkiver man plukker opp.

PEGI skriver: «This game is rated PEGI 18 which restricts availability to ADULTS ONLY and is not suitable for anyone below this age. This rating has been given due to depictions of violence against defenceless human characters, and use of sexual expletives. Not suitable for persons under 18 years of age.»

Vanskelighetsgrad:

0-17 år: Under anbefalt aldersgrense fra PEGI.

18+ år: Spillet kan være veldig utfordrende da det er mange mekanikker å holde styr på og mye som skjer i starten. Spillet lærer deg opp underveis i form av både teknikker og planlegging, men man har veldig få liv og veldig få muligheter for å raskt komme seg ut av en farlig situasjon. Blir man oppdaget av soldater, er man ofte død før man ser hvor de befinner seg. Du kan gjemme deg i slike tilfeller for at faren skal gå over, men man blir gjerne skutt før man kommer seg i trygghet. Man må lagre ofte og spille veldig forsiktig for å unngå å gjøre det samme på nytt flere ganger.

Når man er kommet mer inn i spillet, vil man se en stor endring i vanskelighetsgrad. Man er da mer forberedt på ulike situasjoner samt har mer våpen og forsvar å stille opp med.

Det er fort gjort å sammenligne spillet med Metal Gear, men det er veldig ulikt på mange steder. Spillene har ulikt fokus i mekanikker, og Metal Gear har flere år med erfaring når det kommer til denne sjangeren som kan få Left Alive til å virke simplere. Det er snakk om forskjellige spill og hvis man setter seg inn i Left Alives eget system, får man raskt en annen oppfatning og mer kontroll over spillets mekanikker.