Rise of the Ronin

Playstation 5. Dette spillet har fått aldersmerking 18 år av PEGI.

ANMELDELSE: Kampfokusert slåssespill satt til Japan på 1800-tallet byr på en variert og vakker verden, men også et spillunivers som er rammet av krig, sykdom og politisk uro.

For snart fire år siden dukket minneverdige og vakre, men blodige Ghost of Tsushima opp på kartet. Dette var et hardbarka samuraispill satt til det føydale Japan. Nå er Rise of the Ronin på plass i landskapet med en litt annen type stil og fremgangsmåte.

Dette som et kampfokusert slåssespill hvor ferden går til Japan på 1800-tallet. Det er utviklerne bak spillene Nioh og Ninja Gaiden som står bak denne tittelen. Så terrenget er absolutt ikke ukjent for utviklerne.

Rise of the Ronin

Format: Playstation 5
Sjanger: Eventyr og action
Utvikler: Team Ninja
Utgiver: Sony Interactive Entertainment

Handlingen foregår i 1863, og blir til etter et tre hundre år langt og hardt styre med Tokugawa-shogunatet. Sorte skip ankommer fra Vesten og truer øyrikets suverenitet. Dette i en tid med politisk uro, og et opprør mot shogunatet som blir slått hardt ned på.

Midt oppi kaoset dukker det opp to tvillingsverd – som enkelt forklart er et par som slåss ved hverandres side, og som ble tatt inn som barn og opplært av en svært habil kriger.

Men faren når også denne kanten av øyriket og man blir tvunget til å velge mellom å følge egen mester, eller å gå på leting etter den bortkomne tvillingen. Og med det blir man en herreløs samurai – en ronin – og må ut på tokt og møte både potensielle allierte og fiender i en historie som vil påvirke skjebnen til Japan og dets folk.

Spillet har en fabelaktig presentasjon. Innen de første timene med spillet lærer man mer om kampsystemet og hvordan man beveger seg i spillverden. Rise of the Ronin oppleves tidvis som dryss av Assassin`s Creed eller slåssespillserien Tekken.

Det er en interessant mikstur her der kampsystemet definitivt står i fokus.

I tillegg er spillet lite tilgivende når man gjør store feil eller dør i kamp. På samme måte som i Star Wars Jedi: Survivor når man ulike punkt på spillkartet. Dette byr på trygge havner der man kan lagre spillprogresjon og fornye helse, men hvor også alle fiender (med mindre man eliminerer lederskikkelser) dukker opp på ny.

Kombinert med et tøft og nyansert kampsystem, er dette spillet en skikkelig treningsøkt i hvert fall på middels vanskelighetsgrad påslått. Og det er store doser med kampsekvenser der man må følge godt med på fiendens bevegelser, og selv enkle fotsoldater kan overrumple en om ikke man er forsiktig.

Kampsystemet fungerer slik at man låser seg inn på en fiende om gangen. Man kan blokkere angrep, men ikke alle. I tillegg kan man ved å trykke på riktig tid forsvare seg og sette fienden ut av spill og sårbar for angrep.

Man har også noe som kalles KI og som dreier seg om evnen til å forsvare seg og tilgjengelig energi.

Ellers har man de andre, tradisjonelle mulighetene for å dukke unna angrep, og for å gå løs på fienden med harde eller lette slag. Spillfiguren har dessuten langdistanse våpen som ninjastjerner og pistoler, i tillegg til en god dose med sverd, tosverd, sabler og mer.

Hvert møte med fienden har uansett et dødelig utfall og kan best beskrives som en dans der man ser an motstanderens bevegelser og gjør som så deretter.

Man har også spesialangrep og kan utnytte eksplosive tønner og annet i omgivelsene. Og utover det varierer motstanden etter hvem man møter på, enten det er fotsoldater, grupper med fiender eller større lederskikkelser.

I tillegg er Rise of the Ronin et åpen verden-spill. Man reiser omkring i et vakkert landskap fylt av vann, fossefall, skog, stier og byer. Det er en fargerik og vakker verden, samtidig som den absolutt er farlig.

Man møter også interessante karakterer underveis og må innimellom velge deres og dermed handlingen og Japans skjebne. Det finnes støttespillere og fiender av Tokugawa-klanen, i tillegg til amerikanere og europeere som i stor grad er opptatte av handel og profitt.

Rise of the Ronin er dermed et komplekst spill der historien kan ha ulike typer utfall.

At man også får lage sine egen spillfigur helt fra bunnen av, er også med på å skreddersy spillopplevelsen. Her kan man velge alt fra skjegg og hårfarge til formen på nese og munn på tvillingparet. For ikke å nevne stemmeleiet og tonefall.

Man har også mulighet for å velge ulike typer ferdigheter og kampstil. En spillfigur kan være en råtass på dialog, en annen på nærkamp og en neste på det å skjule seg i omgivelsene som eksempel.

Og det er definitivt også slike elementer i spillet. Der man angriper langveisfra, sniker seg inn på fiender og eliminerer de i det skjulte eller finner sideveier for å unngå store grupper med motstandere.

Man bruker også mye tid på hesteryggen og til fots i vakre, åpne landskap. Langs veien plukker man opp urter og planter for å lage medisiner og annet av hjelpemidler. Og deretter besøker man og frigjør landsbyer fra banditter og andre typer fiender.

Her kan man også handle og bytte, samt besøke smeder for å oppgradere utstyr.

Ellers kan man snakke med diverse spillfigurer og kan hjelpe de med ulike gjøremål. Så dermed byr spillet på gode doser med både obligatoriske og valgfrie sideoppdrag. Og en spillverden der det lønner seg å utforske for å lete etter skatter og ressurser.

Det skal heller ikke undervurderes hvor vakker spillverden er. Her er det bekker og bruer, små og større landsbyer, og åpne sletter. Trær og planter svaier i vinden, og ellers er det en lek med lys og farge, samt nydelig musikk og lyd.

Man har noe grovere detaljer og tekstur på nært hold, blant annet i interiør eller natur som ikke samhandler med spilleren, for eksempel høy vekst som heller forsvinner fra skjermen fremfor å bøye seg ned eller til siden i møte med spilleren.

Men når man er på landveien eller i høyden og nyter de store oversiktsbildene – ser spillet ofte fantastisk og flott ut.

Rise of the Ronin byr på et kampfokusert slåssespill. Selve kampsystemet er godt laget, krevende å mestre og byr på nok variasjon til å holde interessen gående. Iblant oppleves spillet som krydret av inspirasjon fra titler som Assassin`s Creed. Hvor man løper eller rir langs vakre landeveier og flotte åskammer.

Man kan angripe fiender en etter en i det skjulte, og andre ganger er det helt nødvendig med direkte konfrontasjon. Snikesystemet er langt fra like funksjonelt som i Assassin`s Creed. Og den mest velpolerte delen av spillet er nok heller direkte konfrontasjon.

De delene av Japan som man får bevege seg i ser flotte ut og gir en dramatisk, men interessant gjengivelse av tiden. Grafikken slår godt når det er store oversiktsbilder, men på nært hold er interiør og ansiktsanimasjoner ikke akkurat av det beste.

Ellers er det nok å gjøre i dette øyriket. Man kan frigjøre landsbyer og hjelpe diverse innbyggere som har forskjellige ønsker og behov. Og langs veien møter man en hel rekke med ikoniske skurker og potensielle allierte.

Det visuelle er et stykke unna på nivå med spill som Ghost of Tsushima. Men så har dette spillet absolutt andre kvaliteter som er verdt å trekke frem.

Alle foto: Team Ninja/Sony Interactive Entertainment

Egnethet

Rise of the Ronin har fått anbefalt aldersgrense 18 år av PEGI og er merket med vold og gambling.

Her kan man se store mengder med blodsprut, sivile som blir henrettet og hoder og armer som rett og slett blir kuttet av.

Det vises også filmsnutter med drap på nært hold, og man har avsluttende filmsnutter der man dreper fiender.

Det er også mulig å drepe sivile i spillet.

Man kan velge innstillinger i spillet som slår av effekter for lemlesting og demper blodmengden riktignok. Allikevel er dette et kampfokusert spill.

Vanskelighetsgrad:

0-17 år: Under anbefalt alder fra PEGI.

18+: Et krevende spill ettersom man blir tvunget til å spille områder av spillet påny dersom man feiler. Her vil alle fiendene komme tilbake til live igjen. Kampsystemet er nyansert og komplisert, og dermed krevende å mestre. Man kan allikevel velge mellom tre vanskelighetsgrader som påvirker spillets gang. All tale er på engelsk eller japansk, men man finner norsk tekst i menyer og i dialog.

Spilltrailer (obs 18-årsgrense):

Hvordan vurderer Barnevakten spill?

Les våre kriterer for spillanmeldelser

 

Bli medlem av Barnevakten