Filtrer

Kategorier
  • Kids and media
  • Startartikler
  • Basisartikler
  • Skole
  • Barnehage
  • Undersøkelser
  • Hjelpemidler
  • Myndigheter
  • Skjermtid
  • Gode rammer
  • Helse og søvn
  • Foreldrekontroll
  • Kreativitet og læring
  • Problematisk skjermbruk
  • Personvern
  • Sosial på nett
  • Aldersgrenser
  • Alle
  • Tilbakestill filtreringen Deling
  • Digital dømmekraft
  • Kildekritikk
  • Nettmobbing
  • Nettovergrep
  • Selvbilde
  • Sikkerhetsinnstillinger
  • Spilling
  • Aldersmerking
  • Læring
  • Pengebruk
  • Problemspilling
  • Spillopplevelser
  • Sunne rammer
  • Tilbakestill filtreringen Tv/film
  • Aldersgrenser
  • Film- og tv-tips
  • Foreldrekontroll
  • Gode seeropplevelser
  • Nyheter
  • Tilbakestill filtreringen Reklame
  • Skaperglede
  • Ukategorisert
Velg alder
  • 0-6 år
  • 6-12 år
  • 12-16 år

Nytt opplæringsverktøy lærer barn å avsløre reklame

Barn og unge eksponeres for mye reklame enten det er på sosiale medier, spill eller til og med på skolen. Forbrukertilsynet har derfor lansert et nytt opplæringsverktøy for mellomtrinnet med mål om å øke barnas kritiske sans.

Publisert

Slik manipuleres og overvåkes barn av spill og apper

Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.

Publisert

Treningsforbilder fronter vekttap og bygging av muskler

For ofte handler treningsvideoer på sosiale medier om reduksjon av vekt, fettmasse og bygging av muskler, forteller Christine Sundgot-Borgen som har skrevet doktorgrad om ungdom og deres forhold til egen kropp.

Publisert

Nye veiledere for merking av reklame på sosiale medier

Forbrukerombudet og Medietilsynet har utarbeidet veiledere for hvordan man på lovlig vis kan legge ut reklame i sosiale medier. Samtidig foreslås merking som gjør det lettere å identifisere reklame, produktplassering og sponsing.

Publisert