Kilde: ESRB. Foto: Shutterstock / Krakenimages. Grafikk: Barnevakten.

Halvparten av nye dataspill har laveste aldersgrense

En amerikansk merkeordning satte aldersgrenser på 4000 nye dataspill i fjor. Omkring 500 spill fikk høyeste aldersgrense.

I Europa brukes merkeordningen PEGI for å sette anbefalte aldersgrenser på dataspill. I USA er det aldersgrenser fra ESRB som benyttes. I 2023 satte ESRB aldersgrense på over 4000 nye spill. Nesten halvparten av spillene fikk laveste aldersgrense. Det betyr at barn i alle aldre hvert år har et hav av nye spill å velge blant innenfor deres aldersgrense.

47 prosent av nye spill i 2023 fikk aldersgrensen E som betyr at spillet passer for alle aldersgrupper. Men det betyr ikke nødvendigvis at treåringer og syvåringer behersker spillet, det tar ikke slike merkeordninger høyde for.

17 prosent av spillene fikk aldersgrensen 10+. Legger man dette sammen med aldersklassen E, betyr det at 64 prosent av nye spill i 2023 kunne spilles av barn under 10 år. Sagt på en annen måte: 2 av 3 spill.

ESRB benytter i hovedsak disse alderstrinnene:

  • E (Everyone) 47 prosent.
  • E10+ (Everyone 10+) 17 prosent.
  • T (Teen 13+) 23 prosent.
  • M (Mature 17+) 13 prosent.
Disse spillene blir oftest søkt opp

Folk kan søke opp spill på nettsidene til ESRB for å sjekke aldersgrensen og få en kort omtale. Her er spillene som blir oftest søkt opp. Da Barnevakten sjekket lenken i februar 2024 var det spillet Starfield (17+) som var oftest søkt etter. Barnevakten har anmeldt Starfield her.

Slik settes aldersgrensen

ESRB har en rekke med sjekkpunkter før en aldersgrense lander: grovt språk, vold, gørr, nakenhet, kjøpemuligheter, bruk av rusmidler og mye mer.

Aldersgrensen settes ved at spillutgiveren fyller ut et nettskjema som sendes til ESRB, så regnes alderen ut basert på de avkrysningene som spillutgiveren har satt.

Skjemaet sendes via organisasjonen IARC som behandler rapporteringsskjemaer for mange ulike merkeordninger i verden. Slik slipper spillutgiverne å sende inn mange skjemaer, men kan forholde seg til ett. Med selvrapportering fra spillutvikleren og etablerte rutiner og skjemaer, kan merkeordningene sette anbefalt alder på svært mange spill årlig.

Hovedbilde øverst: Shutterstock / Krakenimages. Grafikk: Barnevakten.

Les også