Slik forholder e-sportsklubbene seg til aldersgrenser på spill

Det dukker stadig opp e-sportsklubber rundt omkring i landet for gaming-interesserte barn og ungdom. Men klubbene har ulike måter å forholde seg til aldersgrenseordningen på spill.

86 prosent av alle barn spiller, og i den sammenheng er det positivt at det finnes alternativer til organiserte fritidstilbud i tillegg til de tradisjonelle retningene som turn, fotball og håndball.

Barn og unge kan møte opp fysisk på klubber i nærmiljøet for å spille dataspill i en mer organisert form. Her kan de danne nye vennskap og møte likesinnede. Men ettersom spillaktiviteten til barnet flyttes ut av hjemmet – stilles også nye foreldredilemmaer til hvordan aldersgrenser på spill bør følges opp.

Styreleder Samir Valdersnes i Alver e-sport. Foto: Morten Klementsen.

– For å bli skikkelig god i et bestemt dataspill må man starte tidlig. Jo tidligere jo bedre, med mindre man har et vanvittig talent. Det er mye man skal lære seg, og i skytespillet Counter Strike som eksempel, skal man ikke bare bli god til å sikte, man må også lære seg å fungere som lagkamerat og å kommunisere på en god måte, forteller Samir Valdersnes som er styreleder i Alver E-sport.

Klubben har landet på tolvårsgrense for medlemskap. Årsaken til dette er blant annet at mange spill har en anbefalt aldersgrense som starter på dette alderstrinnet, forteller Valdersnes.

– Vi oppfordrer foreldre til å følge PEGI-ordningen som er den europeiske ordningen for å sette aldersgrenser på spill. Samtidig har vi et samtykkeskjema dersom foreldre ønsker å tillate barnet å spille spill med høyere aldersgrense. Vi er også nøye på det når barna er i klubblokalene. Vi sjekker med foreldrene at barna faktisk får lov til å spille slike spill, sier Valdersnes.

Hvordan bli god i Fortnite uten å spille Fortnite?

Som nevnt over er det altså et dilemma dersom barn bør starte tidlig for å bli god, samtidig som aldersgrensen på spillet setter en barriere for når de kan begynne.

– Så må man huske at aldersgrenser på spill er anbefalinger. Foreldre må også vurdere egne barns forutsetninger og hva de tåler. I noen spill er det elementer som kan være minst like bekymringsfullt som volden, for eksempel muligheten til å møte andre i chat og kontakt med fremmede. Uansett må man ta utgangspunkt i eget barn og vurdere om man skal holde aldersgrensen eller ei. Dette er en foreldreoppgave, mener Valdersnes.

På nettsiden til Alver e-sport oppgir klubben aldersgrensen til noen av de meste kjente spillene innen e-sport:

  • Counter-Strike: Global Offensive – Anbefalt aldersgrense 18 år
  • PUBG – Anbefalt aldersgrense 16 år
  • Fornite – Anbefalt aldersgrense 12 år
  • League of Legends – Anbefalt aldersgrense 12 år
  • Overwatch – Anbefalt aldersgrense 12 år
  • Simracing – Anbefalt aldersgrense 7 år
  • FIFA– Anbefalt aldersgrense 3 år
  • Rocket League – Anbefalt aldersgrense 3 år

Men andre klubber forholder seg ulikt til aldersgrensene

På samme måte som det finnes et landsdekkende forbund for fotball og håndball, finnes det også Norges E-sportforbund som blant annet har en håndbok for e-sportsklubber. Her står det ikke mye om aldersgrenser på spill, men det står blant annet et avsnitt om:

«Diskusjonen rundt hvilke aldersgrenser som gjelder for din klubb/lag bør tas lokalt og i samsvar med foresatte. Vi anbefaler å utforme et godkjenningsskjema som foresatte kan signere. Ved noen organiserte turneringer og ligaer kan man søke aldersdispensasjon fra Norges E-sportforbund».

Her legges det altså vekt på foreldreinvolvering. Praksisen mellom de forskjellige e-sportsklubbene blir allikevel ulik.

Åssiden IF E-sport i Drammen fremmer en tilnærming som minner om den man har med film på kino. Med samtykke fra foreldre og en voksen til stede kan barna delta på en litt høyere aldersgrense enn egen alder tilsier.

Nittedal IL oppgir spillets anbefalte aldersgrense fra PEGI, men oppgir også en «spillende aldersgrense» som er lavere. Sistnevnte kan barna delta på så lenge de har samtykke fra foreldre.

Råde IL skriver på hjemmesiden at de synes det er positivt at Norges E-sportforbund har strenge retningslinjer for aldersgrenser på dataspill.

Buvik IL oppfordrer til at aldersgrenser på spill overholdes, men at de ikke selv kan sjekke gjennom dette, det må foreldrene selv gjøre.

Eastside Gamers i Sarpsborg er ikke en e-sportsklubb og dermed ikke direkte sammenlignbart. Her er det mer vekt på det sosiale og ikke konkurranse. Her legges det samtidig vekt på å følge aldersgrenser på spill, og spillutvalget består av spill som alle kan spille. Dette kan man se fra blant annet Facebook-postene deres.

Hovedbilde: Shutterstock / Diana Grytsku

Les mer:


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.