Journey to Bethlehem

Amerikansk musikal, 2023, vi anbefaler fra 6 år

ANMELDELSE: En gøy og delvis absurd musikal om den kjente historien fra juleevangeliet. Anbefales fra 6 år.

En musikalsk versjon av juleevangeliet, fra 2023. Filmen har engelsk tale, med norsk tekst. Anbefales fra 6 år.

Maria skal giftes vekk til en mann hun aldri har møtt, og ser drømmene sine forsvinne. Men når hun møter Josef, både før og etter at hun vet hvem han er, endrer situasjonen seg. Men så blir alt snudd på hodet når Maria besøkes av en engel en natt, som forteller henne at hun er utvalgt til å bære Guds sønn. Å være ugift og vente barn er ikke akseptert i samfunnet deres, og Josef er i tvil om han kan stole på Marias ord. Josef står ovenfor et vanskelig valg hvis han vil gifte seg med Maria likevel, og hjelpe henne med å komme unna kong Herodes og hans jakt på barnet som det sies skal bli en ny konge.

Journey to Bethlehem

Regi: Adam Anders
Sjanger: Musikal, drama
Skuespillere: Antonio Banderas, Fiona Palomo, Milo Manheim m.fl.
Spilletid: 1t 38 min.
Produksjonsår: 2023

Journey to Bethlehem er kategorisert som drama, men i stor grad er det mer komedie enn alvor i denne musikalen. Dette er en film man helst bør være i riktig stemning for, da kan man fort få en god filmopplevelse ut av dette. Filmen står sterkt nok underholdningsmessig, det er mye musikk og dans, og noen fengende sanger som fort blir sittende fast i hodet. At regissør Adam Anders har bakgrunn fra Glee, er ikke overraskende i denne sammenheng. Antonio Banderas som kong Herodes er en spesiell opplevelse, stort sett på en positiv måte. De tre vise mennene som en komedietrio er blant høydepunktene i filmen, og de er også med på å drive handlingen videre, slik at de ikke bare er der for komediens skyld. Dette er nok ikke den mest korrekte versjonen av denne kjente fortellingen, men kanskje blant de gøyere. Siden dette er fortellingen om Jesu fødsel, så feires det naturlig nok ikke jul ennå. Men noe julestemning får man likevel gjennom et par av sangene mot slutten av filmen, og historien generelt. Filmen har også mye kjærlighet og håp, som er fint å ta med seg når det nærmer seg jul.

Dessverre går det manglende alvoret noe utover innholdet i filmen, og blandingen av humor og alvor gjør at det tidvis føles litt forvirrende hva filmen egentlig skal være. Den er innom flere tema, men ingen av dem blir utforsket nok til å stå tydelig frem, og det blir derfor aldri noe klart og tydelig budskap eller tematikk i filmen. Den er raskt innom likestilling gjennom Marias motstand mot å bli giftet vekk, men denne tematikken forsvinner fort. Det handler delvis om familie, men heller ikke dette er gjennomført nok, selv om filmen nærmer seg noe med forholdet mellom Herodes og hans sønn, Antipater. Etter hvert er det kanskje tro, håp og kjærlighet som står igjen som de sterkeste budskapene, noe man kan forvente basert fra historien den bygger på, men også dette blir litt overfladisk. Det er lite utvikling hos karakterene, og det man får skjer ofte gjennom litt halvveis dramatiske sanger, som ofte går over grensen til å bli komiske. Dette er egentlig gjennomgående i hele filmen, det er ofte såpass overdrevet at alt alvor blir overskygget av det humoristiske. Samtidig er filmen som sagt god underholdning. For barn som ikke kjenner bibelhistorien så godt, kan man kanskje lære litt av filmen også, selv om er det på noe spesielt vis. Alt i alt en film som er fin å se hvis man vil ha god underholdning og fengende sanger, med et hint av julestemning.

Det er lite som er upassende eller skadelig for barn i denne filmen. I noen situasjoner er hovedpersonene i fare, men det forsvinner i komedie og sang og føles lite reelt. Passer bra som familiefilm.

Aldersgrense med begrunnelse fra distributør:

6 år.