LasseMajas detektivbyrå: Skorpionens gåte

Svensk dramakomedie, 2022, vi anbefaler fra 6 år

ANMELDELSE: En sjarmerende og gøy familiefilm, som blant annet bygger på den klassiske mysteriesjangeren.

Svensk film basert på bokserien om LasseMajas Detektivbyrå av Martin Widmark og Helena Willis. Originalspråket er svensk, men den er tilgjengelig dubbet på norsk.

Det lille stedet Valleby fyller 500 år, og for å feire blir alle lovet gratis mat, is og snop. Den store dagen er rett rundt hjørnet når flere frekke tyverier truer med å hindre planene. Det begynner med at en stjernekikkert blir stjålet, og tyven legger igjen flere hint og symboler knyttet til stjernetegn og spesielt Skorpionen. Lasse og Maja samarbeider med politimesteren, som husker likheter med en stortyv som herjet når han var gutt. Mestertyven Lillie Ragnarsson sitter nå i rullestol på et gamlehjem, men griper muligheten for å hjelpe LasseMajas Detektivbyrå for en sjanse til å komme seg ut litt. Politimesteren er det mindre hjelp i, når han forelsker seg og blir lett distrahert av muligheten til å imponere sin store kjærlighet. Lasse og Maja tar på seg oppdraget, men tyven virker hele tiden å være et steg foran dem.

Regi: Tina Mackic
Sjanger: Familie
Skuespillere: Nils Kendle, Polly Stjärne, Suzanne Reuter, Henrik Hjelt
Språk: Norsk tale
Nasjonalitet: Sverige
Spilletid: 1t 23min.
Produksjonsår: 2022

LasseMajas detektivbyrå: Skorpionens gåte er en sjarmerende og gøy film, med karakterer man fort blir glad i. Handlingen er enkel, men det fungerer bra. Underholdningen ligger like mye i humoren og det eksentriske persongalleriet som i selve mysteriet. Humoren er nok mest beregnet på barn, men det er også nok av humor voksne kan le av. For voksne er det også en god del nostalgi i denne filmen, blant annet fordi handlingen ligger noen tiår tilbake i tid, men også fordi den bygger på den klassiske mysteriesjangeren fra gammelt av, og tidvis også minner litt om Astrid Lindgrens historier hvor barna styrer showet. Filmen handler mest om de to barna som hovedpersoner, med de voksne som bistår til handlingen. Visuelt er filmen bra laget, alt fra lyssetting til kostymer og omgivelser virker gjennomtenkt for å skape stemningen i filmen. Også musikk brukes bra gjennomgående i filmen.

Filmen har for så vidt ikke noe sterkt budskap man sitter igjen med, det er mest ment for å være gøy og underholde. Likevel viser filmen at samarbeid og omsorg er viktig, og de to hovedpersonene er greie rollemodeller for barn. Lasse og Maja jobber bra sammen, og har en fin dynamikk mellom seg. De er også opptatt av og ser menneskene rundt seg, og prøver gjerne å hjelpe andre. Samtidig får man ikke så mye innblikk i dem som personer, og filmen går ikke særlig i dybden i historien eller personene som er involvert. Men det er kanskje heller ikke nødvendig i en film som dette, og som underholdning er denne filmen et godt valg, som man blir i godt humør av.

Aldersgrensen er satt til seks år. Det er lite som er upassende eller skremmende for barn. Hovedpersonene etterforsker innimellom på mørke steder med mulige farer som lusker rundt, og tyven dukker tidvis opp i et skummelt kostyme, men det brukes humor som ufarliggjør disse scenene og det blir aldri veldig skremmende eller farlig. Filmen kan underholde barn i flere aldre, og har nok av humor og underholdning også for voksne. Passer bra som familiefilm.

Les mer om «LasseMajas detektivbyrå: Skorpionens gåte»: