Barnevakten inngår samarbeid med Altibox
Samarbeidet vil styrke arbeidet med å gjøre barn og unge trygge og bevisste i sin atferd på nettet.
Samarbeidet vil styrke arbeidet med å gjøre barn og unge trygge og bevisste i sin atferd på nettet.
Her har vi samlet tips og råd som foreldre med ungdomsskolebarn ofte etterspør når det gjelder tenåringenes digitale liv.
Her har vi samlet mange tips og råd som barneskoleforeldre ofte etterspør om barns digitale liv.
Nye EU-regler nekter sosiale medier å målrette reklame ovenfor mindreårige brukere. Fra og med juni 2023 har ikke lenger Tiktok målrettet reklame for brukere mellom 13 og 17 år, og eldre brukere kan slå av målrettet reklame i appens innstillinger. DSA vil gjelde for Norge etter at regelverket innlemmes i EØS-avtalen.
SE OPPTAK AV WEBINAR MED TIPS OG RÅD: Nå kan du få tilgang til opptak av et utvalg av Barnevaktens populære webinarer for bare 59 kroner per stykk og få gode tips til hvordan du gjør telefoner og andre enheter tryggere og mer barnevennlig. For medlemmer er det gratis.
Nesten halvparten av 1–5-åringene bruker nettbrett. NRK Super og Netflix er populære kanaler i denne aldersgruppen, ifølge en undersøkelse fra Medietilsynet.
Barnevakten har stand på Arendalsuka 14.–18. august 2023. Besøk oss gjerne på standen. Se også Barnevaktens debatt om nettovergrep i opptak.
Den danske regjeringens ekspertgruppe anbefaler å øke aldersgrensen for innsamling av personopplysninger fra 13 år til 16 år. Dette i tillegg til andre innstramninger for å beskytte barn.
SAMARBEIDSPROSJEKT: Digital dømmekraft for elever er et satsingsområde for Lier kommune. De utvikler nå Lier-modellen i samarbeidet med Politiet, Barnevakten og Advania.
Nettvett-artiklene våre er her sortert alfabetisk etter temaer. Foreldre og lærere finner mye nyttig informasjon og mange gode råd som kan gis til barn og unge og deres digitale liv.
Barnevakten møter elever, foreldre og lærere over hele landet med foredrag eller kveldsskoler om skjermbruk og nettvett. Nedenfor finner du vanlige spørsmål som skoler og barnehager stiller ved bestilling av et Barnevakten-besøk.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
Her har vi samlet artikler om nettvett som gjelder barn i alderen 0-9 år.
På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.
Aftenposten Junior har en egen nyhetspodkast rettet mot barn. Her forsøker programlederne å formidle håp og forklaringer i møte med alvorlige nyheter.
Når du søker i Google, er mange av treffene reklame. Ønsker du å slippe alle annonsene, kan du benytte alternative søketjenester. Men tenk deg om før du oppretter konto.
Barnevakten får nå og da spørsmål om mobilbruk i skolen, fra foreldre og FAU, om hva som fungerer eller ikke. Ballen ble denne gangen sendt videre til en stor gruppe lærere på Facebook.
Det blir stadig flere temaer innen nettvett og behovet for informasjon og råd øker blant foreldre og lærere. Barnevakten har startet planleggingen av hvordan strukturere informasjonen bedre på nettsidene, og skal få prosjekthjelp av blant annet selskapet Tellmann Executive Advisors til dette.
For ofte handler treningsvideoer på sosiale medier om reduksjon av vekt, fettmasse og bygging av muskler, forteller Christine Sundgot-Borgen som har skrevet doktorgrad om ungdom og deres forhold til egen kropp.