Barn og unge eksponeres for mye reklame enten det er på sosiale medier, spill eller til og med på skolen. Forbrukertilsynet har derfor lansert et nytt opplæringsverktøy for mellomtrinnet med mål om å øke barnas kritiske sans.
Som følge av nye EU-regler kan ikke sosiale medier-plattformer vise målrettet reklame ovenfor mindreårige brukere lenger. Snapchat føyer seg etter, men EU-reglene vil gjelde for Norge først etter at de innlemmes i EØS-avtalen.
Nye EU-regler nekter sosiale medier å målrette reklame ovenfor mindreårige brukere. Fra og med juni 2023 har ikke lenger Tiktok målrettet reklame for brukere mellom 13 og 17 år, og eldre brukere kan slå av målrettet reklame i appens innstillinger. DSA vil gjelde for Norge etter at regelverket innlemmes i EØS-avtalen.
SE OPPTAK AV WEBINAR MED TIPS OG RÅD: Nå kan du få tilgang til opptak av et utvalg av Barnevaktens populære webinarer for bare 59 kroner per stykk og få gode tips til hvordan du gjør telefoner og andre enheter tryggere og mer barnevennlig. For medlemmer er det gratis.
Nesten halvparten av 1–5-åringene bruker nettbrett. NRK Super og Netflix er populære kanaler i denne aldersgruppen, ifølge en undersøkelse fra Medietilsynet.
Porno skaper forventninger til første samleie, og utopier for hvordan kroppen skal se ut. Samtidig mener unge selv at de klarer å skille mellom sex og porno.
Den danske regjeringens ekspertgruppe anbefaler å øke aldersgrensen for innsamling av personopplysninger fra 13 år til 16 år. Dette i tillegg til andre innstramninger for å beskytte barn.
SAMARBEIDSPROSJEKT: Digital dømmekraft for elever er et satsingsområde for Lier kommune. De utvikler nå Lier-modellen i samarbeidet med Politiet, Barnevakten og Advania.
Nettvett-artiklene våre er her sortert alfabetisk etter temaer. Foreldre og lærere finner mye nyttig informasjon og mange gode råd som kan gis til barn og unge og deres digitale liv.
Barnevakten møter elever, foreldre og lærere over hele landet med foredrag eller kveldsskoler om skjermbruk og nettvett. Nedenfor finner du vanlige spørsmål som skoler og barnehager stiller ved bestilling av et Barnevakten-besøk.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Nye tall viser at over halvparten av 13 - 18 -åringer har sett porno. Både de unge selv, lærere og fagfolk sier at det må snakkes mer om porno. Med basis i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring og øvrige læreplanmål, lanseres denne uken et helt nytt undervisningsopplegg i regi av Barnevakten og Lightup Norway.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.