Filtrer

Kategorier
  • Kids and media
  • Startartikler
  • Basisartikler
  • Skole
  • Barnehage
  • Undersøkelser
  • Hjelpemidler
  • Myndigheter
  • Skjermtid
  • Gode rammer
  • Helse og søvn
  • Foreldrekontroll
  • Kreativitet og læring
  • Problematisk skjermbruk
  • Tilbakestill filtreringen Personvern
  • Sosial på nett
  • Aldersgrenser
  • Alle
  • Deling
  • Digital dømmekraft
  • Kildekritikk
  • Nettmobbing
  • Nettovergrep
  • Selvbilde
  • Sikkerhetsinnstillinger
  • Spilling
  • Aldersmerking
  • Læring
  • Pengebruk
  • Problemspilling
  • Spillopplevelser
  • Sunne rammer
  • Tilbakestill filtreringen Tv/film
  • Aldersgrenser
  • Film- og tv-tips
  • Foreldrekontroll
  • Gode seeropplevelser
  • Nyheter
  • Reklame
  • Skaperglede
  • Ukategorisert
Velg alder
  • 0-6 år
  • 6-12 år
  • 12-16 år

Ansiktsskanning for foreldrealder er ulovlig i USA

Forbrukermyndighetene i USA sa nei til en søknad om å benytte ansiktsskanning for å sikre foreldresamtykke når barn under 13 år benytter apper som samler inn personopplysninger. Avslaget gjelder inntil videre.

Publisert

Nytt opplæringsverktøy lærer barn å avsløre reklame

Barn og unge eksponeres for mye reklame enten det er på sosiale medier, spill eller til og med på skolen. Forbrukertilsynet har derfor lansert et nytt opplæringsverktøy for mellomtrinnet med mål om å øke barnas kritiske sans.

Publisert

Slik manipuleres og overvåkes barn av spill og apper

Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.

Publisert

Neeva er søketjeneste som ikke skal vise reklame

Når du søker i Google, er mange av treffene reklame. Ønsker du å slippe alle annonsene, kan du benytte alternative søketjenester. Men tenk deg om før du oppretter konto.

Publisert

Norge vil kopiere EUs digitale regler

DSA: Nylig vedtok EUs parlament nye digitale rettigheter for EU-borgere. De nye reglene gir barn et spesielt vern. Digitale aktører må gjøre en rekke endringer i sine tjenester for å være lovlydige. Reglene vil trolig bli kopiert inn i norske lover.

Publisert

Ber om forbud mot overvåkingsbasert reklame

55 organisasjoner ber EU forby overvåkingsbasert reklame. Her hjemme ber Forbrukerrådet om et norsk forbud og er spesielt opptatt av barn og unge i sitt brev til regjeringen og stortinget.

Publisert