Bildet viser skjermklipp fra Google, Neeva og Duckduckgo.

Neeva er søketjeneste som ikke skal vise reklame

Når du søker i Google, er mange av treffene reklame. Ønsker du å slippe alle annonsene, kan du benytte alternative søketjenester. Men tenk deg om før du oppretter konto.

Lenge har Duckduckgo og Startpage vært populære alternativer til Google hvis man vil unngå at persondata samles inn. Det finnes mange flere søketjenester, og nå har det kommet enda en, den heter Neeva og er laget av to tidligere ansatte fra Google og Youtube.

Neeva ble lansert i USA i 2021 og ble rullet ut i Storbritannia, Frankrike og Tyskland sent i 2022.

  • Google: Samler inn persondata. Viser annonser.
  • Duckduckgo: Samler ikke inn persondata. Viser annonser, men ikke personrettede annonser.
  • Startpage: Samler ikke inn persondata. Viser annonser, men ikke personrettede annonser.
  • Neeva: Samler noe data om deg, men sletter etter 90 dager. Viser ikke annonser.

Neeva er altså for deg som er lei av annonser. Men selskapet har fått kritikk for å mase om at du skal opprette konto hos dem. Du kan fint søke i Neeva uten å ha konto. Men det er med konto at Neeva kan tjene penger, da tilbyr selskapet ekstratjenester som at du kan surfe anonymt via VPS eller at søkene dine også tar en kikk i e-postene dine.

Med konto følger det med en lang tekst om hva selskapet samler inn av data om deg. I første avsnitt står det på engelsk: «…hjelper deg å forstå hvordan vi samler inn, bruker og deler din personlige informasjon». Det er altså stor forskjell på Neeva med eller uten konto.

Neeva skriver at du kan logge deg inn via blant annet Google Suite eller Office 365, det er hva Barnevakten kaller latmannsinnlogging og som vi ikke anbefaler. Videre står det på engelsk: «Vi samler inn informasjon fra dine kontakter i kontoene som du benytter for å logge deg inn til våre tjenester.» Det må tolkes til at hvis du har jobbkontakter i kontorpakken Office 365, så vil Neeva få tak i dem.

Med konto vil Neeva også samle inn data om hvordan du bruker tjenesten. Kikket du på en værtjeneste? Hvor lenge kikket du på den? Hvor befinner du deg geografisk? Hva er IP-adressen din? Hva slags maskin bruker du? Og så videre. Dette lukter Google-kultur.

Det virker også som at vilkårene uttrykker at du sier i fra deg retten til å gå til søksmål mot selskapet, det står: «…and that you and Neeva are each waiving the right to a trial by jury or to participate in a class action».

Neeva ønsker altså at du skal opprette konto, for da tjener de penger og de skaffer seg data om deg. Men som nevnt kan du også søke i Neeva på deres egen nettside uten å opprette konto.

Lær gjerne barna at det finnes ulike søketjenester

Noen ganger er det en fordel at det er samles inn data om deg, det er for eksempel fint å kunne se på et skjermkart hvor man befinner seg akkurat nå, slik er det lettere å finne veien dit man skal. Men man må være bevisst slik at man vet når man ikke bør gi fra seg data. Spesielt Google samler inn mye data om brukerne.

Hva er forskjellen på søketjenestene i praksis? Først og fremst viser de litt ulike treff. Finner du ikke svar i den ene søketjenesten, kan du forsøke en annen. Dette alene er god nok grunn til å lære barna å veksle mellom ulike søketjenester. Dernest er det snakk om personvern og reklametrykk.

Søker du på «Halloween drakt» i Neeva, får du ingen treff på førstesiden som handler om drakter, alle treffene handler om drinker, mat og godteri. Riktignok vises det bilder av Halloween-drakter, men de fleste har lenke til butikker som selger slike drakter. Indirekte er det altså reklame likevel. Men reklametrykket er lavere enn hos Google.

Søker du etter «sykkel» i Neeva, er nesten alle de første treffene fra sykkelbutikker. Søker du etter sykkel i Google, drukner du i sykkelannonser – det er annonser som sykkelbutikker har betalt for å vises i Google. Teknisk sett er det ingen annonser på Neeva, men indirekte er det likevel «annonser», for nettsidene som vises i treffene kan være lenker til butikker med tilbud.

Tips til lærere

Vis gjerne elevene de ulike søketjenestene og be elevene fortelle forskjellen på dem ved å teste med ulike søkeord. Tell opp for eksempel dette:

  • Antallet annonser
  • Antallet butikknettsider
  • Antallet ikke-kommersielle treff
  • Antallet treff med god informasjon om søkeordet

Noen søkeord trigger flere annonser og butikknettsider enn andre. Når ordet «sykkel» trigger mye reklame, er det knapt noen annonser å se hvis du søker «den nye bokloven».

Les også