Foto: Shutterstock / Barnevakten

«Glemte» vi å investere i barnas nettsikkerhet på skolen?

Hele den voldelige, pornografiske og manipulerende verden ligger ett tastetrykk unna i elevenes Ipader. Hvorfor har ikke skolen innført filter og andre begrensninger? spør Kristina S. Bødtker.

Teksten er ikke skrevet av Barnevakten. Det er gjestens synspunkter som kommer til uttrykk. Kronikken ble først publisert i Hamar Arbeiderblad 5. oktober 2020.

Av: Medieviter, pedagog, medmenneske og mor; Kristina S. Bødtker.

Kristina S. Bødtker.

 

Norge har satset stort og rullet ut Ipader til elever allerede fra 1. trinn. Men «glemte» vi å investere i barnas nettsikkerhet?

Som mor til en 7-åring har jeg stusset over flere momenter i digitaliseringen av skolen. Spesielt er jeg overrasket over at mange skoler ikke har investert i filter eller satt noen begrensninger for internett for elevene allerede fra 1. trinn. Den holdningsskapende samtalen skolen oppfordrer oss foreldre til å ta med barna blir i mine øyne i overkant naiv, når hele den voldelige, pornografiske, bisarre, tidvise meningsløse, kamuflerte, råe, (u)sminkede, krigende og manipulerende verden ligger åpen for deres føtter, kun ett tastetrykk unna.

Jeg mener selvfølgelig ikke at alt som rører seg på nettet er giftig. Langt derifra. Det er jo nærmest uendelig med fantastiske elementer og muligheter der også. Spesielt for den kildekritiske og bevisste nettbruker. Men barna våre er nybegynnere, som såvidt har startet sin tastende reise inn i det uendelige. Og de trenger hjelp. Og ikke minst grenser.

Lastet ned skytespill i skoletimen

Min sønn kom stolt hjem fra skolen en dag i fjor og viste meg et skytespill han hadde lastet ned på læringsbrettet sitt, i timen, med hjelp fra en på 3. trinn. Skolen ante intet. Så jeg måtte spørre. Rektor tok ansvar, kalte inn til samtale, men handlingsrommet hans begrenset seg mer eller mindre kun til den holdningsskapende samtalen. Resten var utenfor hans dekning. Fylkeskommunen har ikke investert i filter. I dette tilfellet Hedmark IKT. Og dette er bare begynnelsen.

Utdanningsdirektoratet anbefaler filter og andre begrensninger på nettilgangen på det sterkeste. Spesielt for de mest sårbare, altså 1-4 trinn. Men flere skoler, kommuner og fylkeskommuner har valgt å ikke investere i dette. Ipad til alle ble prioritert. Men ikke nettsikkerhet. For barna er jo særdeles sjeldent nysgjerrige av natur. Så hva er grunnen? Og er den holdbar?

Frontallapp og ansvar

Når Pandoras eske åpner seg i 3D, hvor mange klarer da å skru av på 1, 2, 3, si fra til en voksen og ikke la det feste seg på netthinnen? Igjen og igjen? Hvor mye tåler barna? Er de egentlig voksne i miniatyr? Er hjernen utviklet til å håndtere og bearbeide alle inntrykkene? Forstår de konsekvensene? Ruller frontallappen ned i femårs alderen og ikke 20-årsalderen? Er det nødvendig at vi foreldre må stille disse spørsmålene mens jr. sitter med «kun skolearbeid» på læringsbrettet som i tillegg er pålagt oppbevaring hjemme utenom skoletid?

Hva er forresten definisjonen på skolearbeid? Hvilke apper er godkjent som skolearbeid og ikke? Dragonbox og Lesemester er ok. Teams? Ja. Men ikke til å ringe hverandre. Minecraft? «Nei det skal de ikke bruke ennå.». Men, appen er jo der? Hvor ble det av tydelige retningslinjer, regler og ansvarsfordeling? Og kommunikasjon? Det er jo kun et tastetrykk unna. Eller?

Fri flyt, sex og superhelter

Ta et eksempel. Hvis veggen foran i klasserommet da jeg gikk på skolen ble fylt opp med tja, la oss si filmer som Haisommer, Arachnaphobia og IT (filmen altså) i tillegg til alle verdens musikkvideoer, Donald Duck, superhelter, sminke- og anoreksiatips, pornoblader og usensurert porno på sky TV, MTV, Super Mario etc, med kun en enkelt påknapp, men med beskjed om at de skal være der, konstant, men dere får ikke se på eller røre knappen. Hvordan hadde det gått? Hadde jeg hatt selvdisiplin til å motstå? Å nei da. Hva med deg? Hvordan hadde samfunnet reagert? Hadde det blitt kaos og oppstandelse på nasjonalt nivå? Norge på rødt eller gult? Mest sannsynlig. Så hva har egentlig skjedd? Har barnas hjerne endret seg så mye på disse årene at de med god margin tåler det? Eller er det tersklene og toleransen vår som har endret seg, gradvis og nærmest umerkbart?

Frustrerte og aggressive barn

Mitt barn blir mer frustrert og aggressiv jo mer skjerm han har tilgang til. Og desto mer kreativ, fornøyd og balansert jo mindre skjermtid. Men det krever tydelige rammer for en viljesterk gutt som tenner på dopamin. Jeg sier ikke at alle barn reagerer slik. Men jeg vet også at jeg ikke er alene om disse erfaringene. Og jeg har sett utallige ganger at det kun er de mest selvdisiplinerte, eldre elevene som klarer å stå i mot mer spennende ting på nett. Spesielt i en «kjedelig»time. Det hviler et enormt ansvar på dagens fantastiske lærere, rektorer og andre skoleansatte. Men er dette et forsvarlig ansvar å pålegge dem? Jeg håper at flere reagerer og at kunnskapsNorge og Hedmark IKT snart får ut fingeren slik at de mest sårbare i samfunnet kan bli bedre skjermet enn idag. For det fins mange måter å begrense både nettilgang og bruk. Så hva holder oss igjen?

For ordens skyld

Etter åtte års utdanning i medier- og kommunikasjon, journalistikk, reklame og pedagogikk, flere år i mediebransjen, klesindustrien innenlands og utenlands, et tiår som fag- og kontaktlærer i grunnskole og på medier og kommunikasjon på videregående, med oppfølging av elever i sosial og spesialpedagogikk, som kursleder og veileder for ungdom tilknyttet NAV, i tillegg til erfaring fra andre bransjer med og uten dyr, natur, fysisk og psykisk helse på agendaen- og som mor for en på 2. trinn tør jeg påstå at jeg har både sett og erfart en smule og derfor kan stille meg undrende til Norges nasjonale håndtering av læringsbrett og åpen nettilgang til 5-6 åringer. Heldigvis kommer det en nasjonal evaluering av dette i løpet av høsten. Men omfatter den kun elever og lærere? Eller inkluderes foreldre/foresatte også? Så, for ordens og all sikkerhetsskyld. Eller i det minste for noens og kanskje alles skyld. Har vi råd til å vente?

 


Les også

Bli medlem av Barnevakten: Tips og råd om nettvett hver uke, samt tilgang til webinarer om nettvett.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.