En ridder til jul

Amerikansk romantisk komedie, 2019, vi anbefaler fra 6 år

ANMELDELSE: En søt og morsom romantisk julefilm, som gir en god del av både underholdning og julestemning.

*En ridder til jul har anbefalt aldersgrense 7 år på Netflix. Ettersom Netflix ikke er et norsk selskap, er de ikke pålagt å følge norske regler for aldersgrenser. I vår database er filmen aldersmerket med den tilsvarende norske aldersgrensekategorien (6).

Romantisk julekomedie fra 2019, med Vanessa Hudgens i hovedrollen.

En ridder fra middelalderen, Sir Cole, transporteres til moderne tids USA for å utføre ett oppdrag, og her treffer han den unge læreren Brooke. Hverken Brooke, politiet eller legene vet hva de skal gjøre med den tilsynelatende helt friske mannen som insisterer på at han er en ridder og ikke virker å kjenne seg igjen eller huske noe om hvorfor han er i landsbyen deres eller nåtiden. Han ender opp med å bo i gjestehuset til Brooke, som må lære ham å eksistere i den moderne verden. Brooke selv har gitt opp troen på kjærligheten og forhold, men Coles ridderlighet og snillhet begynner å få henne til å endre mening, og hun forsøker å hjelpe ham med å finne ut hva som er oppdraget hans, slik at han kan komme tilbake til sitt gamle liv. Samtidig nærmer det seg jul, og Brooke prøver å gjøre julen så fin som mulig for søsteren, niesen og andre i nærområdet, samtidig som hun selv sliter med å finne julegleden.

En ridder til jul

Regi: Monika Mitchell
Sjanger: Romantisk komedie
Skuespillere: Vanessa Hudgens, Josh Whitehouse, Emmanuelle Chriqui m.fl.
Spilletid: 1t 32min.
Produksjonsår: 2019

Dette er ikke en film man skal ta for alvorlig. Premisset i seg selv er urealistisk nok, men filmen virker ikke å ta seg selv alt for høytidelig heller. Det er meningen at dette skal være en gøy og koselig film, med en god dose humor og sjarm, og det gjennomfører den ganske godt. Dette er en film man fort kommer i godt humør av, hvis man lar seg selv bli revet med. Filmen har også en god dose julestemning, noe overraskende mange nyere julefilmer mangler. At det til tider blir litt overdrevet, både i forhold til humor og klisjeer, lever man greit med hvis man først klarer å leve seg inn i historien. Det er mye underholdning og morsomme situasjoner som Cole stadig befinner seg i, og det er ofte han som redder filmen fra å bli for klisjé. Romansen mellom Cole og Brooke er forutsigbar fra første stund, men skuespillerne klarer likevel å være sjarmerende nok til at man lever seg inn i det.

Julestemningen er som nevnt godt med i denne filmen, og julens ånd er en viktig del av tematikken. Det handler mye om å hjelpe hverandre og å gi til de som har mindre. Coles ridderlighet settes også opp mot den moderne tiden, og Brooke og andre lærer også mye av ham gjennom hans mot og vilje til å hjelpe andre. De to hovedpersonene er gode nok forbilder, som begge prøver å gjøre det beste, både for hverandre og andre rundt dem. Brookes niese, Claire, viser også mye nestekjærlighet og generøsitet til sin bestevenn. Kjærlighet er naturlig nok også en viktig del av tematikken, og for Brooke handler det om å gjenfinne troen på kjærligheten etter en dårlig slutt på et tidligere forhold. For Cole er kjærlighet også viktig, og han begynner etter hvert å forstå at dette er en del av oppdraget hans. Det blir noe overfladisk, og historien foregår over litt for kort tid, men dette er likevel blant de bedre romantiske julekomediene.

Det er lite som er upassende for barn i denne filmen, det meste holdes på et ganske uskyldig nivå. Det er et par scener med noe action og faresituasjoner, spesielt en scene med Brookes niese og hennes venninne på isen, men det blir aldri veldig alvorlig.

Les mer om En ridder til jul her:

Foto/trailer: Netflix