Foto: Privat

La barna lage film i ekte Hollywood-stil 

I en barnehage i Bergen lager barna spillefilm. Du kan gjøre det samme hjemme, rull ut den røde løperen til premierefesten. Det er fint at barna tidlig lærer seg visuell kommunikasjon. 

Kari Anne Ryttvad, daglig leder i Læringsverkstedet Søreidtunet.
Kari Anne Ryttvad, daglig leder i Læringsverkstedet Søreidtunet.

– Barna selv tar ansvaret både for det som skjer foran og bak kameraet, forteller Kari Anne Ryttvad, daglig leder ved Læringsverkstedet Søreidtunet barnehage i Bergen.  

Det er en kjensgjerning at barn er glad i å se på film. Men denne barnehagen har tatt steget enda lengre, og hvert år lager de eldste barna sin egen film. 

– Dette er et medium som er aktuelt og populært i denne alderen. Selv om det er stas for barn å se på film, er det også utrolig spennende å få være med på å skape og produsere noe selv. Det skal gjøres ordentlig og være «profesjonelt», og barna skal ende opp med et produkt som de blir stolte av, sier Ryttvad. 

Selv om en barnehage neppe kan konkurrere med utstyr og effektbruken til storfilmer på kino, er det heller ikke nødvendig for å få et resultat som er mer enn godt nok, påpeker Ryttvad. 

Mikrofon er viktig

– Det er ikke så vanskelig å få til. Vi har et eget videokamera til vårt formål og en mikrofon for å få bedre lydkvalitet. Sistnevnte er noe vi har erfart over tid, det at god lyd er viktig. Vi bruker også et stativ til å holde kameraet stødig. Ellers lager barna kostymer og kulisser selv. Foreldre er også flinke til å finne ting hjemme som de kan donere ved behov. Så med disse tingene på plass kommer man langt. Prosjektet behøver altså ikke å være kostnadskrevende, sier Ryttvad. 

 Barna står både foran og bak kameraet

I Læringsverkstedet Søreidtunet barnehage er barns medvirkning viktig, og derfor er førskolebarna med i hele prosessen når de skal lage film. 

– Alle skal ha en rolle og barna er med i alle leddene av filmproduksjon. Det eneste de ikke er med på, er den aller siste redigeringsprosessen der filmen blir satt sammen. Ellers så lager de kostymer, står bak kameraet og filmer og tar regissør og skuespillerrollene. Og barna på sin side er er seriøse og tar oppgavene sine på alvor, forteller Ryttvad. 

Det settes av flere måneder på filmproduksjon, og mye av tiden i forkant går på å lære barna om hvordan mediet fungerer. 

– Ved oppstart av det nye barnehageåret begynner barna ofte med å lage små animasjonsfilmer og andre kortfilmer. Dette for å få en inngang til hva som faktisk må til for å lage en film. De lærer også om virkemidler i film, som perspektiver og bruk av musikk. Hva slags stemning en bestemt type musikk kan gi, for eksempel. Dette blir en forberedelse til den store hovedfilmen som barna etter hvert skal lage, sier Ryttvad. 

Og handlingen i filmene tar utgangspunkt i det barna selv er opptatt av, uten at de voksne tar for mye styring, sier Ryttvad. 

– Vi starter med en idémyldring der barnas interesser og innspill er avgjørende. Her finner barna ut av handlingsforløp og tar utgangspunkt i at det skal være en start, midtdel og slutt, sier Ryttvad. 

Stolte foreldre og rød løper

Det er kun de eldste i barnehagen som er med på å lage film, forteller Ryttvad. Men dette er noe selv de minste vet om og gleder seg til helt fra barnehagestart. 

– Alt ender opp i en stor og staselig filmpremiere der foreldre blir invitert til visning. Her legges det ned rød løper, håndavtrykk, eplecider, kanapé, Oscar-statuetter og «fotoshoot». Vi lager en stor begivenhet ut av det, og guttene og jentene kler seg opp i dress og kjoler. De føler seg som ekte skuespillere og regissører, forteller Ryttvad. 

Stolte foreldre og like stolte barn er også et hyggelig syn på den store kvelden, sier Ryttvad. 

 – Foreldrene ser engasjementet i barna sine og blir utrolig stolte. Dette er absolutt en begivenhet som står høyt på kalenderen. Et foreldrepar hos oss illustrerer nettopp det. De skulle på reise akkurat når vi skulle ha premiere, og prøvde alt de kunne for å få ordnet det til slik at de ikke gikk glipp av filmen. Så dette er noe som er viktig for foreldrene å få med seg, sier Ryttvad. 

Tips til å lage film i barnehagen 

  • Skaff nødvendig utstyr som videokamera og mikrofon (eller bruk mobilen), samt et redigeringsprogram til å sette sammen filmen. Et kamerastativ kan også være nyttig. 
  • Lag kulisser og kostymer selv, eller spør foreldre om å donere noe de har hjemme. 
  • Forbered barna i forkant ved å lære dem om selve filmmediet. Snakk om virkemidler som musikk, kameraperspektiver, samt ulike oppgaver og roller som må være med i en film. 
  • Finn tema for filmen, ta utgangspunkt i noe barna selv er opptatt av. 
  • Ha en idémyldring sammen med barna. La deres innspill og interesser være avgjørende. Finn en start, midtdel og slutt på historien. 
  • Tildel barna roller (regissører, skuespillere, kamera og mer). 
  • Rediger filmen og sett opp visning til foreldrene. 

(Kilde: Kari Anne Ryttvad) 

Filmtips fra Barnevakten

Foto: Privat
Hege Kaspersen, foredragsholder og konsulent småbarnsforeldre i Barnevakten.

– Å lage film høres veldig gøy ut, det er også fint at man utfolder seg fysisk med kostymer og kulisser. Det man bør ha i bakhodet, er at enkelte barn ikke ønsker for mye oppmerksomhet eller kan bli stresset av å huske replikker. Så man bør ta hensyn til at noen barn helst vil lage kulisser og at de slett ikke være med som skuespiller, sier Hege Kaspersen, småbarnspedagog i Barnevakten. Hun kommer med disse tipsene: 

  • Snakk med de andre foreldrene: Før du setter i gang en filmproduksjon i barnehagen eller som forelder hjemme med nabobarna, må du først avtale med foreldrene at det er greit. 
  • Ikke del filmen i sosiale medier: Du må få samtykke fra alle foreldrene og barna før du eventuelt deler barnas film i sosiale medier. 
  • To kameraer: Mens barna filmer med kameraet, kan du i tillegg be en voksen filme med sin telefon. Det er fint å ha mulighet til kunne klippe sammen fra to kameraer.  

Les mer om film og barn

Foto: Privat