Influenser-temaene som påvirker barna dine

Norske gutter følger kun mannlige influensere. Jentene følger derimot både mannlige og kvinnelige infuensere. Undersøkelsen fra Medietilsynet og Retriever forteller også hvilke influensere norske ungdommer følger og hvilke temaer som influensere tar opp.

Fra niårsalderen er de aller fleste barn på sosiale medier, til tross for at aldersgrensen i vilkårene er 13 år.

Retriever har sett nærmere på influenserne som er populære i disse aldersgruppene:

  • 9-12 år (barneskole)
  • 13-15 år (ungdomsskole)
  • 16-18 år (videregående skole)

Litt over halvparten av influenserne som følges av norske barn og unge, er utenlandske.

Det viser seg at jenter følger både mannlige og kvinnelige influensere, mens gutter holder seg til menn. Det går i hverdagsliv (shopping, reiser, fester) for jentene og spillvideoer for guttene. Kun 2 prosent handler om samfunnsaktuelle temaer.

  • Nær halvparten av innslagene fra influenserne inneholder reklame.
  • 17 prosent av innslagene inneholder skjult reklame.
  • I hvert tredje innslag ber influenseren seerne om å like, kommentere eller følge.
  • Hvert tredje innslag som jenter ser, inneholder eksponering av tobakk, alkohol, kropp eller seksuelt innhold.
Influensere som norske gutter følger:
  • Fresh
  • Jacksepticeye
  • KSI
  • LazerBeam
  • Markiplier
  • McCreamy
  • PewDiePie
  • Sidemen
  • Ssundee
  • Mikal
  • Randuelle
Influensere som norske jenter følger:
  • Amalie Olsen
  • Evelien Karlsen
  • Funkygine
  • Hanna-Martine
  • Isabel Raad
  • Isabelle Eriksen
  • SSSniperWolf
  • Mina Jacobsen
  • Charli d´Amelio
  • Emma Chamberlain

Listene er ikke sortert etter popularitet, se undersøkelsen for flere detaljer og aldersgrupper og popularitet.

Hvilke temaer tar influenserne opp?

Her er temaene som de aktuelle influenserne oftest sier noe om:

  • Hverdagsvlogg
  • Skjønnhet og helse
  • Produkttesting
  • Gaming
Utfordringer (challenges)

Det ser ut til at det er de yngste barna (9-12 år) som er mest interessert i såkalte challenges, eller utfordringer på norsk. Dette er også det mest populære temaet blant gutter. Challenges får soleklart flest likerklikk og hjerter. Generelt kan enkelte challenges være farlige, men undersøkelsen sier ikke noe om de nevnte influenserne oppfordrer til noe risikabelt.

Snedige konkurranser

Undersøkelsen forteller også at influensere nå og da (4 prosent) tilbyr konkurranser der man kan vinne enten produkter eller penger. Følgerne må kanskje se flere innslag til sammen for å kunne delta i konkurransen, slik drives antallet visninger opp. Og så må følgerne gjøre noe for å kunne delta, for eksempel sende inn en forretningsidé, løse en rebus eller utføre en challenge.

Produktplassering

Hvilke gjenstander som står på bokhyllen bak influenseren er nøye planlagt. Influsensern tjener penger på å gjøre avtale med ulike merkevarer om å plassere deres produkter der. Men det er ikke alle influensere som er åpen om dette.

Les også