Kjøpepresset øker på Youtube med Super Stickers

Nå er det fare for at barnas bankkort trekkes oftere. Også Youtube tilbyr nå digitale klistremerker.

Tidlig på 2000-tallet kunne man kjøpe ringetoner til mobiltelefonene – før smarttelefonene kom. «Noe så unyttig!» sa noen og trodde kanskje ikke at man kunne bli rik av noe slikt salg.

I dag finner markedsførere på nye produkter som koster lite, men som blir til millioner av kroner når man summerer. Et ideelt sted for mikrotransaksjoner er populære kanaler som satser på livesendinger.

Norsk politi advarte tidligere i år mot pengemas som finnes i appen Tik Tok. Når en Tik Tok-kjendis har livesending i appen, følger det med et større publikum som deltar i chat. For å få ekstra oppmerksomhet fra kjendisen, kan tilhengerne velge å sende noen små ikoner i chatten. Men det er ikke gratis. Både Tik Tok og kjendisen tjener penger når folk kjøper slike digitale klistremerker.

Kritikken går ut på at en del av kjendisene maser om at fansen skal sende klistremerker og at det er lett å manipulere barn til å bruke penger. Enkelte kjendiser holder heller ikke løftene sine. De lover at hvis du bare sender dem et klistremerke, så skal du få det ene og det andre i gjenytelse.

Nytt på Youtube

Også på Youtube kan fans betale for å sende klistremerker i chat. Dette kalles Super Stickers og skiller seg ut i chatten med farge og størrelse. De som følger livesendingen, vil også se hva personen har betalt for å sende akkurat det klistremerket.

Youtube skriver at kanalene i tilfelle først må ha noe som heter Super Chats for å kunne tjene penger på klistremerker. Super Chats er et opplegg der fans kan betale for at deres kommentar blir festet til toppen av chatten i flere timer.

Det er nå over 100.000 Youtube-kanaler som har Super Chats. På toppen av listen finner man kanaler som tjener nesten 4000 kroner – i minuttet – når det er sending, forteller Youtube på sine bloggsider.

For at Youtube-kanalen skal kunne tilby Super Stickers i chatten, må kanalen ha over 1000 abonnenter.

Når du som fan har sendt en sticker i chatten, vil du få en kvittering tilsendt fra Youtube. Men du får neppe pengene tilbake dersom du er misfornøyd med responsen fra kjendisen.

Kritikk av Super Stickers
  • Noen youtubere vil mase veldig og barn kan bli lurt og manipulert til å bruke penger.
  • Det kan bli en ny måte å vise klassekameratene at man har penger. Kanskje det gir status og makt å kunne betale for Stickers.
  • Man blir opplært til at alt kan kjøpes for penger, også oppmerksomhet.
  • Det er ikke sikkert youtuberen gir deg det som loves, og det er omtrent umulig å klage. Youtube skriver i sine retningslinjer at du ikke får noen penger tilbake fra dem, du må i tilfelle henvende deg til youtuberen.
  • Kjøpepresset øker på Youtube med Super Stickers.
  • Barn kan lære av denne funksjonen i Youtube og kan ta den med videre til sine egne kanaler i for eksempel Snapchat eller Instagram og bruke Vipps som betalingsmåte.
Positivt om Super Stickers
  • Barna kan mot betaling markedsføre sin egen kanal i kanaler som er mye større, og på den måten selv få flere følgere.
  • Å bruke penger på klistremerker er bedre enn å bruke penger på usunn mat. Dette er bare gøy og helt ufarlig, ingen tar skade av noen digitale klistremerker.
Slik kjøper man Super Stickers

Norske banker tilbyr bankkort til barn fra omkring trettenårsalderen. Barnevakten har ikke forsøkt å sende Super Sticker på Youtube ennå, men det ser ut til å foregå slik:

  • Registrer et bankkort i googlekontoen. Det er kanskje allerede gjort for å laste ned apper fra nettbutikken Google Play.
  • Se på en livesending.
  • Delta i chatten.
  • Klikk på dollar-tegnet inne i chatten.
  • Velg klistremerke.
  • Velg hvor lenge klistremerket skal festes til toppen av chatvinduet.

Youtube skriver: «Kjøp på mindre enn USD 5 (eller tilsvarende i lokal valuta) vises ikke i chatvisningen.»

Man kan bruke opp til 500 dollar hver dag, omkring 4600 kroner.

Også mer reklame ved Youtube-filmer

Google melder også at det blir mer reklame omkring hver videofilm på Youtube, altså ikke bare inne i filmene. Youtube vil vise flere shoppingannonser, det er annonser som plasseres nedenfor youtubefilmen, hvor man havner rett inn i en nettbutikk hvis man klikker der.

Kort sagt blir Youtube nå enda et hakk mer kommersielt og kjøpepresset øker. En løsning for å bli kvitt reklamen, er å betale for et abonnement som kalles Youtube Premium. Men det er foreløpig ikke kjent hvilke kjøpsmuligheter som vil bli stående, antagelig vil det bli mulig å kjøpe Super Stickers også innenfor et Premium-abonnement.

Et annet tips er å be barna oppsøke andre kanaler som har lavere reklamepress enn Youtube, eller å la de yngste (opp til 9 år) heller bruke Youtube Kids.

Les også

Bli medlem av Barnevakten