Foto: Shutterstock / mundissima.

Nå skjelver Meta i personvernbuksene

Det norske datatilsynet har fått med resten av Europa til å stanse Metas massive innsamling av personopplysninger.

Datatilsynet ga i høst Meta en daglig bot på 1 million kroner fordi selskapet driver ulovlig adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram. Markedsføringen er «svært inngripende overvåking av brukerne», skrev Tilsynet.

Meta svarte med å be Oslo tingrett om å utsette vedtaket. Men tingretten lot Datatilsynets bot bli stående.

Meta saksøkte da Datatilsynet. Rettsaken vil starte en gang i 2024.

Litt lenger utpå høsten 2023 ba Datatilsynet Det europeiske personvernrådet (EDPB) om at det norske forbudet mot Metas markedsføring burde utvides til hele EU/EØS.

Meta protesterte og mente at Norge ikke har anledning til å be om en bindende avgjørelse i personvernrådet.

Men helt på tampen av oktober bestemte personvernrådet at det norske vedtaket skal gjelde i hele EU/EØS. Det betyr at vedtaket skal gjelde for 250 millioner brukere av Facebook og Instagram.

Den byråkratiske veien er at Personvernrådets vedtak må innom det irske datatilsynet, deretter vil forbudet å gjelde for Europa. Og det irske datatilsynet kan ikke gjøre hva det vil, for henvendelsen fra Det europeiske personvernrådet er i form av et slags pålegg.

I utgangspunktet er det altså datatilsynet i Irland som håndhever reglene ovenfor Meta, siden Meta har sitt europeiske hovedkontor i Dublin.

– I denne saken har imidlertid Datatilsynet brukt en unntaksregel som lar oss fatte midlertidig vedtak i Norge. Det som nå har skjedd, er at vi har tatt saken til Det europeiske personvernrådet, EDPB. EDPB har besluttet at vårt norske forbud skal gjøres permanent og utvides til hele EU/EØS, opplyser seksjonssjef Tobias Judin i Datatilsynet til Barnevakten.

Dersom Meta ikke følger det nye, permanente forbudet, kan det irske datatilsynet ilegge store overtredelsesgebyrer.

Metas plan er at du må betale for personvern

Meta har planer om at brukere som ikke samtykker til adferdsbasert markedsføring, må betale abonnement for å benytte Facebook og Instagram på en reklamefri måte. Datatilsynet er i sterk tvil om en slik løsning er lovlig.

Meta skriver på sine nettsider at i løpet av november 2023 vil europeere få tilbud om å betale for slippe reklame. Det vil koste 10 euro i måneden for nettløsning (118 kroner) eller 13 euro for app-løsning (154 kroner).

Meta skriver også at i tillegg til 10-13 euro i måneden for abonnement, vil selskapet kreve 6-8 euro (83 kroner) for hver ekstra konto som du har i Instagram eller Facebook. Barnevakten er ikke sikker på hvordan regnestykket i tilfelle blir for en familie, men muligens blir det som i dette eksempelet:

Pappa betaler 154 kroner for overvåkingsfri løsning. I tillegg må han ut med 83 + 83 kroner for fire kontoer totalt = 320 kroner i måneden. Det samme gjør mamma = 320 kroner. Sum: 640 kroner.

Selskapet skriver at muligheten for å betale for reklamefri bruk av Facebook og Instagram vil tilbys brukere som er 18 år eller eldre. Tenåringsbarna i familien tilbys ikke abonnement. En typisk familie må altså ut med 400-700 kroner i måneden, det spørs hvor mange kontoer man har.

Men som sagt er det ikke sikkert at en slik løsning der man må betaler seg vekk fra overvåking, er lovlig.

Oppdatering 9. november 2023: Meta har begynt å rulle ut sitt nye betalingskrav til norske brukere. Skal du slippe reklame, må du betale.  Datatilsynet skrev på sine nettsider i går:

«Meta har tidligere fått beskjed om at de i utgangspunktet må slutte med sin adferdsbaserte markedsføring på Facebook og Instagram. Selskapet ønsker imidlertid nå å be om brukernes samtykke slik at de kan fortsette med adferdsbasert markedsføring. Derfor opplever mange å få opp en beskjed når de åpner Facebook og Instagram om at de må foreta et valg.

Personvernforordningen (GDPR) har mange krav som må være oppfylt for at et samtykke til behandling av personopplysninger skal være gyldig. Mange har uttrykt skepsis til om Metas nye løsning oppfyller disse kravene, blant annet fordi man må betale hvis man ikke «samtykker».

Datatilsynet er bekymret over utviklingen, og det pågår en prosess på europeisk nivå for å vurdere lovligheten den nye løsningen. Vi deltar aktivt i denne prosessen. Vi håper å kunne komme tilbake med mer informasjon snart.»

Et spørsmål man kan stille, er om Meta kommer til å samle inn mange personopplysninger uansett om du betaler eller ikke, for å styre algoritmene og for å legge klar en omfattende personprofil i tilfelle du velger å slutte å betale. Ordlyden i vilkårene til tech-gigantene er som vanlig uklar på viktige punkter.

Hovedbilde øverst: Foto: Shutterstock / Mundissima.

Les mer

Barnevaktens anmeldelse av Facebook

Barnevaktens anmeldelse av  Instagram

Personvern og retten til privatliv for barn

Personvernbøter som gjelder barn

EUs strategi for å sikre barn på nettet finnes nå i en barneutgave

Nye EU-regler gir barn digitale rettigheter