Foto: Shutterstock / Phoenixns. Bildet viser ei jente som sitter i sofaen hjemme og ser på et nettbrett.

Hva er «Made for kids» på Youtube?

"Made for kids" er ikke det samme som appen "Youtube Kids".

Du har kanskje hørt om appen «Youtube Kids», det er en app som foreldre kan bestemme hvilke Youtube-videoer barna skal få lov til å se. Barnevakten anbefalte appen da den kom i 2019 og har oppdatert anmeldelsen av appen flere ganger. I tillegg har vi forklart hvordan foreldre kan stille inn appen på ulike måter. Vi har også kritisert appen fordi det er ganske mye produktplasseringer i videoene.

Men alt i alt er «Youtube Kids» er flott app fordi foreldre kan manuelt velge ut bestemte Youtube-kanaler eller videoer som de tillater at barna skal få se.

«Made for kids» handler derimot om at Youtube må tilpasse seg personvernreglene i USA.

Ikke lov å samle inn personopplysninger

Youtube begynner å samle inn personopplysninger så fort du sneier innom nettstedet. Coppa-reglene i USA, samt personvernreglene i Norge og EU (GDPR), sier at selskaper ikke kan samle inn personopplysninger til barn som er under 13 år. Men undersøkelser viser at svært mange barn under 13 år besøker Youtube, så hva gjør Youtube da?

Her er tiltak fra Youtube:

  • Aldersgrense 13 år, som i praksis er aldersgrense 18 år.
  • Aldersgrense også når man besøke nettstedet (se lenken over).
  • Appen Youtube Kids.
  • Foreldrekontroll ved bruk av nettstedet, med opprettelse av barnekontoer.
  • Popup som «låser» nettstedet ved mistanke om besøk fra barn.
  • «Made for kids»: Krav om at alle som legger ut videoer, må merke dem enten som laget spesielt for barn eller ikke.

Så langt Barnevakten forstår, kan du ikke søke deg frem til videoer som er merket med «Made for kids». Men dersom barn under 13 år ramler over slike kanaler eller enkeltvideoer, vil Youtube ikke vise personrettet reklame. De reklamene som vises ved slike videoer, er derimot basert på temaet i kanalen eller enkeltvideoen.

På denne måten forsøker Youtube å ha ryggen fri når det gjelder personvernreglene.

Selskapet har altså som en grunnmur satt at du må være 13 år eller eldre for i det hele tatt besøke nettstedet. Teoretisk kan man si at det bør holde. Hvis folk hadde fulgt det vilkåret, ville ingen under 13 år besøkt Youtube og dermed ville heller ikke Youtube ha samlet inn personopplysninger fra barn under 13 år.

Men når barn under 13 år likevel besøker nettstedet, så kan myndighetene mene at Youtube bryter reglene.

Uansett, denne grunnmuren som juridisk skal stenge barn under 13 år ute, er nær usynlig på nettstedet. Dette sa Barnevakten i fra om da vi besøkte Youtube i Dublin våren 2023, vi oppfordret selskapet til vise å frem aldersgrensen på en tydelig måte. Youtube har ikke fulgt vår oppfordring.

Skal Yotube tilfredstille myndighetenes krav om å ikke samle inn personopplysninger fra barn under 13 år, må Youtube kunne vise til andre tiltak. Og det er her «Made for kids» kommer inn i bildet.

Hva er Made for kids?

«Made for kids» er en avkrysning som youtubere eller Youtube-kanaler selv kan aktivere for hele kanalen eller for enkeltvideoer. «Made for kids» er videoer som er beregnet spesielt for barn under 13 år. Dersom en slik video spilles av, enten det er et barn eller en voksen som ser videoen, vil Youtube ikke vise persontilpasset reklame, kun reklame basert på temaet i videoen.

I «Made for kids»-kanaler eller -videoer vil Youtube skru av også andre tjenester som er avhengig av personopplysninger, det gjelder kommentarer, spillelister, muligheter for å kjøpe noe og lignende.

En film om sommerfugler kan være fin å se for både barn og voksne, men den er ikke spesielt laget for barn under 13 år. Det er kun innslag som har målgruppen under 13 år som skal merkes med «Made for kids». Dersom kanaleieren er lat og ikke krysser av for det ene eller det andre, vil Youtubes kunstige intelligens bestemme hvilken rute som skal krysses av.

Kanaleiere som har videoer merket med «Made for kids» kan fremdeles tjene reklamekroner fra Youtube. Men reklamene som vises, er altså ikke basert på brukerens oppførsel på Youtube ellers.

Et åpent spørsmål er om personopplysninger likevel samles inn når yngre barn ser Youtube-videoer. For Youtube kan jo ikke vite om det er en tolvåring som låner pappas nettbrett for å se på Youtube. Men enn så lenge virker det som at myndighetene er fornøyd med de tiltakene Youtube har satt inn for å overholde personvernreglene som finnes i USA og Europa.

Med andre ord: Dersom noen velger å se en video som er spesielt beregnet på barn, for eksempel om Thomas-toget, da er både myndigheter og Youtube ganske sikker på at det er et barn som besøker Youtube. Og da iverksetter Youtube en rekke tiltak der og da.

Dersom en person ser en video som både barn og voksne kan synes er interessant, la oss si en film med Mr Bean, da vet ikke Youtube om personen er under eller over 13 år. Dermed iverksettes ingen personverntiltak i farten. Systemet er altså ikke vanntett, for det kan være et barn under 13 år som ser videoen. Men da kan Youtube vise til andre tiltak, for eksempel det godt skjulte aldersvilkåret, og håpe at myndighetene godtar at det er nok.

Hva er «Not made for kids»?
«Not made for kids»-avkrysning betyr ikke at videoen er ment for personer over 18 år eller at barn ikke bør se videoen. Det betyr bare at videoen ikke er spesielt laget for barn under 13 år.
Barnevakten har ikke funnet noen måte der du aktivt kan oppsøke alle videoer som er enten ment for barn eller er ment for voksne. Det virker som at det er en passiv ordning som skal sørge for at Youtube ikke får bøter innen personvern.
Hva kan foreldre gjøre for sørge for at Youtube er tryggere for barna?

Foreldre bør først bestemme hva de vil prioritere, deretter er det mulig å finne løsninger. Vil du gjøre Youtube tryggest mulig for barna? Eller er det bare reklamen du gjerne vil bli kvitt? Her er noen tips:

Gjøre Youtube tryggest mulig: Velg appen Youtube Kids. Velg riktig aldersinnstilling: 0 til 4 år, 5 til 8 år eller 9 til 12 år. Eller gjør en innsats med å finne gode kanaler på Youtube og legg disse kanalene inn i appen Youtube Kids for ditt barn.

Slippe barna løs på Youtube på en forsiktig måte: Blir appen Youtube Kids for barnslig og begrenset, kan du opprette barnekonto som gjør at barnet kan besøke ekte Youtube. Fremdeles kan du stille inn en passende alder, enten over 9 år, over 13 år eller ubegrenset. Sistnevnte modus stenger ute videoer som har aldersgrense 18 år.

Bli kvitt reklame: Ønsker du å bli kvitt reklame, må du abonnere på Youtube Premium. Med Premium kan du bli kvitt reklame også inne i Youtube Kids. Vel, både i appen Youtube Kids og i den vanlige Youtube er det produktplassering i videoene, så helt kvitt reklamen blir du ikke.

(Hovedbilde øverst: Shutterstock / Phoenixns.)