Fortnite, Roblox og Minecraft anmeldt for manipulerende mersalg

Europeiske forbrukermyndigheter har anmeldt 17 spillselskaper til EU-kommisjonen for bruk av manipulerende design. Selskapene lokker yngre brukere til å bruke mer penger via tåkeleggende spillvaluta.

Paraplyorganisasjonen BEUC representerer europeiske forbrukermyndigheter. BEUC mener at spillgigantene manipulerer barn og unge til å bruke mer penger enn de forstår. Selskapene tilslører kjøp i spillene ved å oppgi virtuelle valutaer som gjør det vanskelig å regne ut hva den faktiske prisen er.

– Spillere skal slippe å ta frem kalkulator for å vite hvor mye penger de er i ferd med å bruke, sier Agustín Reyna, lederen i BEUC.

Det danske forbrukerrådet Tænk skriver at de opplegget med de virtuelle valutaene er i strid med markedsføringsloven.

17 spill anmeldt for manipulerende design

Spill som er anmeldt av Tænk til den danske Forbrugerombudsmanden:

  • Call of Duty: Mobile
  • Candy Crush
  • Counter-Strike 2
  • FIFA: Mobile football
  • Harry Potter: Hogwarts Mystery
  • Hayday
  • League of Legends
  • Overwatch 2
  • PlayerUnknown’s Battlegrounds: Mobile
  • Pokémon Go

Spill som er anmeldt av BEUC:

  • Clash of Clans
  • Diablo IV
  • EA Sports FC 24
  • Fortnite
  • Minecraft
  • Rainbow Six Siege
  • Roblox

Tænk gir et eksempel fra Pokémon Go. I spillet kan man bruke noen baller til å fange pokémons. Spilleren kan kjøpe slike baller. 100 baller koster 460 PokéCoins som er spillets virtuelle valuta. For å kunne kjøpe baller, må spilleren først kjøpe PokéCoins. Man må kjøpe minst 550 PokéCoins som koster 45 kroner. Henger du med, så langt?

Problemet er at spilleren må kjøpe mer av den virtuelle valutaen enn det er bruk for, og ender derfor med en valutarest som er verdiløs. Dette vil enten føre til at spilleren kjøper en ny pakke for å kunne bruke overskuddet fra forrige pakke, og slik fortsetter det med en ny valutarest.

Disse ballene, som kalles Poké Balls, er viktige i spillet, derfor blir spilleren, som ofte er barn, manipulert til bruke mer penger. Barn i Europa bruker i gjennomsnitt 300 kroner i måneden på kjøp i spill.

Spesielt problematisk at barn er involvert

– Spilleren mister følelsen av hva ting faktisk koster når spillet ikke oppgir den faktiske prisen for kjøpene i danske kroner, men kun i fiktive, virtuelle valutaer. Det er en form for manipulerende design som oppmuntrer til overforbruk, og det er spesielt problematisk fordi vi har med spill som Fortnite, Minecraft og Roblox å gjøre, som særlig retter seg mot barn. Derfor har vi nå anmeldt spillene til Forbrukerombudet, sier Uffe Rabe Krag i Tænk på nettsidene til Tænk.

Forbrugerrådet Tænk oppfordrer foreldre til å følge med på barnas bruk av penger i spill og viser til informasjon til foreldre.

Oppdatering 28. september 2024: Det norske Forbrukerrådet la grunnlaget for klagen fra BEUC, med rapporten Getting played.

(Hovedbilde øverst: Shutterstock / SolidMaks / Diego Thomazini / Mehaniq / Barnevakten)

Les også