Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.
Har du kjøpt feil dataspill til barnet ditt, lastet ned en app som du angrer på eller er reklameteksten til dataspillet totalt på villspor fra virkeligheten? Les om dine rettigheter her.
Når en youtuber roser et produkt, er det ikke lett å vite om synspunktene egentlig er reklame.
Publisert
Sammen er vi Barnevakten!
Som medlem i Barnevakten får du hjelp til å bevisstgjøre egne barn om gleder og utfordringer i skjermhverdagen, i tillegg til gode tips og råd hver eneste uke.
Samtidig blir du en del av Barnevaktens tydelige foreldrestemme som er med å påvirke myndigheter og de som lager sosiale apper og spill. Pris: fra bare 299 kroner per år.