De yngste venter med Tiktok og Instagram
En ny undersøkelse fra Medietilsynet viser en nedgang blant de yngste som er på Instagram og Tiktok. Samtidig oppgir over halvparten av niåringer at de er på sosiale medier.
Årets tall fra Medietilsynet viser en nedgang i andelen barn og unge som bruker «de store» sosiale mediene:
- Nedgang: 83 prosent av barn og unge i alderen 9 – 18 år bruker Youtube i år, mot 91 prosent i 2022
- Nedgang: 70 prosent i samme aldersgruppe bruker Snapchat i år, mot 78 prosent i 2022
- Nedgang: Bare 58 prosent bruker Tiktok i år, mot 73 prosent i 2022
- Nedgang: Bare 46 prosent bruker Instagram i år, mot 64 prosent i 2022
I årets rapport ser vi en nedgang i bruk på de fleste apper og tjenester i alle aldre.
Roblox derimot har en sterk økning fra 31 til 45 prosent. Tallet er enda høyere for de yngre barna, i alderen 9-11 år er 7 av 10 barn på Roblox.
Selv om mange barn forlater de klassiske sosiale mediene, er over halvparten av niåringene fremdeles på sosiale medier. Barna kunne i undersøkelsen nemlig krysse av i en lengre liste over apper:
Discord, Whatsapp, Viber, Yobo, Messenger, Yolo, Reddit, Bereal, X (Twitter), Snapchat, Instagram, Tiktok og Facebook.
Blant elleveåringer er det dermed 7 av 10 som benytter sosiale medier.
Få 9-11-åringer er på Snapchat og Tiktok
Det er 13-årsgrense for å få konto på sosiale medier som blant annet Snapchat, Tiktok og Instagram. Og Snapchat har en liten økning i andelen brukere for aldersgruppen 9 – 11 år:
- Økning: 26 prosent av aldersgruppen 9 – 11 år er på Snapchat. I 2022 var denne andelen på 24 prosent mot 44 prosent i 2020
- Nedgang: 20 prosent av denne aldersgruppen er på Tiktok. I 2022 var denne andelen på 40 prosent mot 54 prosent i 2020
- Nedgang: 5 prosent av denne aldersgruppen er på Instagram. I 2022 var denne andelen på 7 prosent mot 18 prosent i 2020
Mange får allikevel tilgang til sosiale medier før fylte tretten år. Kun ca. 1 av 4 oppgir å ha fått tilgang til Tiktok og og 1 av 5 har fått Snapchat etter at de ble tretten år.
Mange på Snapchat fra 12 – 14 årsalder
- 84 prosent av aldersgruppen 12 – 14 år er på Snapchat. I 2022 var denne andelen på 87 prosent mot 90 prosent i 2020
- 69 prosent av denne aldersgruppen er på Tiktok. I 2022 var denne andelen på 79 prosent mot 72 prosent i 2020
- 45 prosent av denne aldersgruppen er på Instagram. I 2022 var denne andelen på 62 prosent mot 72 prosent i 2020
Det er greit å legge merke til at fra 15-16 år er den store majoriteten av unge på Snapchat, Instagram og Tiktok.
Nesten 1 av 3 har åpen profil på Tiktok
Man kan ha en privat eller åpen (offentlig) profil i sosiale medier. Fordelen med førstnevnte er at kun godkjente følgere eller venner kan se innholdet som publiseres. Omtrent 1 av 3 barn i alderen 9 – 18 år som har Tiktok-konto har åpen profil på Tiktok.
For Snapchat og Instagram er tallet noe lavere, hvor 28 prosent sier at de har åpen åpen profil. Flertallet har altså ikke en offentlig profil. 55 prosent av de som er på Snapchat har kun privat profil og for Instagram er det 58 prosent som har dette.
En andel svarer også at de har begge deler, altså både en privat og en offentlig profil.
Chatter med venner og deler bilder
Når det gjelder spørsmålet om hva sosiale medier brukes til, er det chat med venner, deling av bilder og reaksjoner på innlegg eller kommentarfelt som er mest utbredt. Over 7 av 10 barn i alderen 9 – 18 år og som har sosiale medier, sier at de chatter med venner daglig.
Når det gjelder å lage eget innhold sier nesten 8 av 10 at de aldri gjør dette på Youtube. Og for det å publisere egen video på Tiktok, Snapchat og Instagram er andelen for de som aldri gjør dette 44 prosent.
Kritisk til egen tidsbruk og mangel på søvn
Omtrent 1 av 4 barn i alderen 9 – 18 år og som har sosiale medier sier at de deler innhold som er viktig for dem i sosiale medier. Samtidig mener over 1 av 4 at de har angret på noe de har delt i sosiale medier. 4 av 10 sier også at de hadde følt seg utenfor om de ikke var på de samme sosiale mediene som vennene.
- Nesten 4 av 10 sier at de bruker for mye tid på sosiale medier
- Omtrent 1 av 4 mener at sosiale medier fører til at de ikke får nok søvn
- 28 prosent skulle ønske at de kunne logge av sosiale medier oftere
Jenter er generelt mer kritiske til egen bruk. Og ved 15 – 18 år sier ca. halvparten av jentene at de bruker for mye tid på sosiale medier. Rundt 4 av 10 jenter i alderen 17 – 18 år sier også at sosiale medier fører til at de ikke sover nok. Og rundt 4 av 10 jenter i alderen 15 – 18 år skulle ønske at de kunne ha logget av oftere.