Disse butikkene har angremulighet på kjøp av spill

Kjøpt et spill ved feiltagelse, eller et spill som barnet ditt ikke liker? Kan du angre? Barnevakten gir deg en oversikt over hvordan du går frem.

I dag kjøpes spill både fysisk og digitalt.

Kjøper man spillet fysisk i butikk kan man ikke angre på kjøpet med mindre butikken har en bytteavtale, noe som ikke er pålagt fra loven, men en slags ekstraservice som butikken har for å være snill. Husk bare å ikke åpne forseglingen til spillet.

Kjøper man et spill som sendes til postkassen via netthandel har man fjorten dagers angrerett, men denne opphører gjerne om man bryter forseglingen og tester ut spillet for eksempel.

Alle spillkonsoller, mobiltelefoner og nettbrett har i tillegg egne, innebygde spillbutikker. Men hvilke muligheter har man til å angre et kjøp på disse? Hva om man har kjøpt et spill ved feiltagelse, eller et spill som barnet ikke liker?

Her er en oversikt over noen av de mest brukte spillbutikkene og retningslinjer som de har for å angre kjøp. Merk at det er forskjell på angrerett som er nedfelt i loven når man bestiller et fysisk produkt på nett, kontra butikkens mulighet for å angre. Ofte godtar man å frasi seg angreretten i vilkår når man kjøper spill digitalt.

Og hva sier egentlig loven om dette? Les mer om dette her.

PC: Steam – test PC-spillet i 2 timer før endelig avgjørelse

Steam er en nettbutikk for kjøp av spill digitalt til PC. I tillegg er Steam kanskje en av de mest generøse med tanke på angremulighet ved kjøp av spill. Steam skriver nemlig:

«Du kan be om refusjon for nesten alle kjøp på Steam – uansett årsak. Kanskje PC-en din ikke oppfyller systemkravene; kanskje du kjøpte et spill med en feiltakelse; kanskje du spilte spillet i en time og ikke likte det.»

Så lenge man ikke har hatt spillet i mer enn to uker, og har spilt det i mindre enn to timer, kan man angre på kjøpet og få pengene refundert. Steam har også greie angremuligheter ved forhåndsbestillinger av spill for eksempel. Du kan lese mer om dette her.

For å be om refusjon for et kjøp går man til help.steampowered.com, trykker på produktnavnet og velger dette er ikke hva jeg forventet og jeg vil be om en refusjon.

Hva om man har spilt spillet mer enn to timer? Steam er ganske harde på denne linjen av prinsipielle årsaker. Man kan allikevel forsøke å be om refusjon, men i mange tilfeller vil man nok få avslag.

PC: Epic Games – 14-dagers angremulighet

Epic Games som eier Fortnite har en lignende policy som Steam. Med noen unntak for spill som ikke faller inn under denne ordningen. Rent generelt kan man be om refusjon for et spill som er kjøpt innen fjorten dager og spilt mindre enn to timer. Les mer om dette her.

For å be om refusjon logger man inn og går til kontosiden. Der trykker man på «transactions/payment history». Deretter trykker man seg inn på spillet og velger «request refund».

PC/Mac: Origin – «Hvis du ikke liker noe, returnerer du det.»

Origin er spillbutikken til EA Games, altså de som lager spill som FIFA, The Sims, Battlefield og en rekke andre titler. Også Origin er nokså generøse med tanke på refundering av spillkjøp.

Man kan nemlig be om refusjon… «24 timer etter at du starter spillet for første gang, innen fjorten dager fra kjøpsdatoen eller innen fjorten dager fra spillet ble gitt ut dersom du forhåndsbestilte det.»

For å be om refusjon, gå til ordrehistorikken, trykk på be om refusjon ved siden av et produkt. Fullfør og send inn skjemaet. Man mottar så et svar innen 48 timer, og refusjon innen 10 dager.

PC/Xbox – 14.dagers angremulighet i Xbox Store

Xbox Store er da Microsoft sin løsning for å kjøpe spill både til Xbox-konsollen og til PC. Microsoft er noe mer vage på vilkårene for refusjon. Men det er satt en grense på 14 dager etter kjøp. I tillegg har de noen andre vilkår:

«Alle salg av digitale spillprodukter anses som endelige, men vi forstår at det kan være formildende omstendigheter. Når du ber om en refusjon for disse produktene, og avhengig av kjøps- eller innholdstypen for å bestemme refusjonsberettigelse, vurderer vi en rekke faktorer som tid siden kjøpsdato, tid siden utgivelsen og bruk av produktet. For engangsvarer (for eksempel forbruksvarer eller valuta i spill) kan forespørselen være berettiget bare hvis varen ikke ble endret eller brukt.»

Microsoft helgarderer seg altså med å si at alle kjøp er gjort og kan i prinsippet ikke gjøres om. Men dersom spillet ikke er tatt i bruk, eller ikke spilt særlig lenge – kan det være med på å hjelpe på begrunnelsen om å be om refusjon. Dette kan du lese mer om her.

Hvordan be om refusjon? Hvis du vil be om refusjon for et kjøp av digitalt innhold, velger du Kontakt kundestøtte > Abonnementer og fakturering > Jeg vil be om refusjon og sørger for å logge på kontoen du brukte til å foreta kjøpet.

Eventuelt kan man bruke chat i lenken over og skrive til den virtuelle agenten at du ønsker å be om refusjon.

Playstation Store – 14. dagers angremulighet (men egentlig ikke)

I motsetning til PC og Mac er man med spillkonsollen prisgitt spillbutikkens retningslinjer. Det finnes tross alt ingen andre alternativer til å laste ned spill digitalt, med mindre man kjøper spillkoder og lignende fra en tredjepart. Men det kan være en risikabel affære i tilfeller der selgeren ikke helt er til å stole på.

Noen lovnader om refusjon har man riktignok fra Sony i Playstation Store.

«Etter å ha kjøpt denne typen innhold gjennom PlayStation Store, har du 14 dager fra kjøpet til å be om en refusjon. Hvis du har begynt å laste ned eller strømme det kjøpte innholdet, vil du ikke være kvalifisert til en refusjon med mindre innholdet er defekt.»

Prinsippet er altså at man ikke kan be om refusjon så lenge man har begynt å laste ned produktet. Men det kan allikevel lønne seg å prøve, for eksempel i tilfeller der spillet ikke fungerer som det skal.

Man kan også be om refusjon for forhåndsbestilte produkter og abonnementer. Les mer om dette her.

For å be om refusjon, bruk kontaktskjemaet til Sony eller send e-post og informasjon om bestillingen. Les mer om dette her.

Nintendo – ingen mulighet til å angre!

Nintendo er nok kanskje de kjipeste av de kjipe når det gjelder angremulighet for kjøp i deres spillbutikk. Her gis det absolutt ingen mulighet til å angre, med mindre produktet er defekt.

Akkurat hvor strenge Nintendo er på dette i praksis er vanskelig å si, for man kan jo alltids forsøke. Men skulle spillet ha en eller annen defekt så kan man kontakte dem via e-post: service@bergsala.no.

Mobil/nettbrett: Google Play – to dagers angremulighet

Google Play har også en angremulighet for kjøp av apper og spill. Her står det.

«Hvis det er mindre enn 48 timer siden du kjøpte en app eller kjøpte noe i en app, kan du be om refusjon via Google Play.»

Dersom kjøpet ikke er gjort av en selv, eller noen man kjenner, har man 120 dager til å rapportere en uautorisert transaksjon.

For å be om refusjon følger man Googles skjema her. For uautoriserte kjøp må man trykke på lenken over.

Mobil/nettbrett: Apple App Store – angre i 14 dager (på en måte)

Apple refunderer kjøp innen fjorten dager, med noen forbehold. Apple skriver: «Hvis du velger å kansellere bestillingen din, kan du gjøre dette innen 14 dager etter at du mottok kvitteringen din, uten å måtte oppgi noen grunn.»

Det er allikevel et unntak her så snart man laster ned og starter appen eller spillet: «Unntak fra angreretten: Du kan ikke kansellere bestillinger av levering av digitalt innhold hvis du har bedt om at leveringen skal starte og godtatt at du mister angreretten.»

I praksis kan Apple allikevel være noe romsligere og det kan lønne seg å i det minste forsøke å refundere appen, selv om man allerede har lastet den ned og tatt den i bruk.

For å refundere. Gå inn på reportaproblem.apple.com. Logg inn med brukernavn og passord, velg rapporter eller rapporter et problem-knappen ved siden av det kjøpte produktet. Følg instruksjonene videre.

Hva med mikrotransaksjoner og kjøp i spill?

Ofte er spillbutikkene mer vriene på kjøp som er gjort i selve spillene. Det betyr ikke at det ikke går an å forsøke å be om refusjon, men i og med at dette ofte involverer en tredjepart (spillutvikleren i tillegg til butikken) kan det være mer komplisert å be om refusjon. For eksempel så sier…

  • Steam at det er opp til spillutvikleren selv å bestemme refusjonsmulighet for hver enkelt spill.
  • Epic Games at virtuelle mynter, skins og andre kjøp er ikke refunderbare.
  • Microsoft at «engangsvarer (for eksempel forbruksvarer eller valuta i spill) kan forespørselen være berettiget bare hvis varen ikke ble endret eller brukt».
  • Google at hvis det er mindre enn 48 timer siden man kjøpte en app eller kjøpte noe i en app, kan man be om refusjon via Google Play.

Det finnes flere eksempler på foreldre som får refundert hele eller deler av kjøpesummen foretatt i slike kjøp. Så det lønner seg alltid å forsøke. Les mer om det her.

Ønsker man å en mer forutsigbar kjøpeordning for spill, kan man også vurdere abonnementsløsninger for spill på samme måte som man kan abonnere på film og serier.

Les mer:


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.