Oslo kommune ruller nå ut en betalt versjon av kunstig intelligens på en rekke skoler. Forfatter og medieviter Maja Lunde er bekymret når dette skjer uten forskning, etiske refleksjoner og nedre aldersgrense.
Personvern er langt nede på listen over hvorfor foreldre bruker foreldreinnstillinger på barnas digitale enheter. Overgrep og avhengighet er viktigere.
Elevundersøkelsen sjekker trivselen fra 5. trinn til ut videregående skole. Undersøkelsen omhandler både mobbing og læringsmiljø. Stort sett trives elevene og de er godt fornøyd med leksehjelpen fra foreldrene. Men mobbetallene har de siste årene gått opp.
Elever på barneskoler og ungdomsskoler har rett til å slippe kommersielt press. Blant annet. Men med tilgang til sosiale medier via elevmaskinene øker risikoen for nettopp kommersielt press.
Stortinget har bestemt at elever ikke skal se skadelig innhold på skoleskjermene. Men en undersøkelse viser at 100 av 103 kommuner bryter stortingsvedtaket.
Elever ned i seksårsalderen kan føle seg presset til å signere dataavtale med skolen, men det er ingen plikt til å underskrive. Det er skolen som må erstatte skolemaskiner som blir ødelagt. Unntaket er hærverk, da må foreldre og barn betale.
I Oslo kan foreldre nå bestemme hvilke apper barnet skal ha tilgang til når barnet bruker skolens nettbrettet hjemme. Hvert hjem kan ha sin egen trygghetsinnstilling. Men klokkeslettene er et problem.
Utdanningsdirektoratet slår fast at apper som har aldergrense høyere enn elevens alder, ikke kan benyttes i skolen. Det betyr at ChatGPT med 18-års grense ikke kan brukes av elever, med mindre skolen inngår egen avtale med leverandøren Openai.
Foreldrene i undersøkelsen er mest bekymret for mobbing på nettet. 9 av 10 foreldre mener det skal være aldersgrenser på sosiale medier. 8 av 10 barn har brukt kunstig intelligens.
Storhamar videregående skole har i flere år jobbet for et godt miljø blant elevene. Både skolen og juryen i Dronning Sonjas skolepris nevner Barnevakten blant flere bidragsytere til skolens miljø.
Kunstig intelligens bygger sine svar ut fra hva den har lest på nettet. Derfor kan den noen ganger servere "skjulte budskap", for eksempel om kjønnsroller.
Bør det være en forbrukerrettighet å få opplyst hva slags etisk filter en kunstig intelligens er blitt utstyrt med? Bør foreldre ha krav på å få informasjon om hvilke kunstige intelligenser som skolen lar elevene benytte?
Det kommer stadig nye apper som bygger på kunstig intelligens. Skoleelever bør lære om dette, men det er to forhold man må ta hensyn til før man lar barn prøve ut appene: 1) Er tjenesten trygg for barn? 2) Hva er aldersgrensen i vilkårene?
Skolene er pliktige til å hindre at elevene ser skadelig medieinnhold på skjermene. Her er noen tips til hvordan skolene kan gjøre elevmaskinene tryggere.
SAMARBEIDSPROSJEKT: Digital dømmekraft for elever er et satsingsområde for Lier kommune. De utvikler nå Lier-modellen i samarbeidet med Politiet, Barnevakten og Advania.