Disney satser enda tyngre på Fortnite

Vil man snart kunne se både Anna og Elsa fra Frost i Fortnite? Disney har i hvert fall valgt å satse enda mer på spillplattformen Fortnite med nye spill-opplevelser i tiden som kommer.

Fortnite har blitt en plattform som gir tilgang til mange ulike typer spill. Litt på samme måte som Roblox. Og spillutvikleren har blant annet lansert egenproduserte titler i samarbeid med LEGO med spillet LEGO Fortnite.

Dette i tillegg til egne musikkspill og bilspill.

Og nå går selskapet Disney enda tyngre til verks i samarbeidet med Epic Games som eier Fortnite. Formålet er å kunne tilby «nye spill og underholdningsunivers basert på de kjære Disney-fortellingene og opplevelsene».

Dette leser man i en pressemelding fra Disney, som viser at underholdningsgiganten satser tyngre på spillmediet og spytter inn 1,5 milliarder amerikanske dollar i aksjer hos Epic Games.

Her er det verdt å presisere at Disney allerede har vært involvert i Fortnite. Blant annet har man kunnet kjøpe skins (kostymer) til spillfigurene basert på helter fra Marvel og Star Wars. Med alt fra Darth Vader til Iron-Man.

Og mer skal det altså bli.

Blir Elsa og Anna med på lag?

Disney tilbyr i dag filmer og serier som spenner i målgruppe. Fra de yngre med filmer som Biler og Frost, til den litt eldre garde med Indiana Jones og Star Wars. Og alle disse er å se i reklamefilmen som Epic Games nettopp har lansert lengst ned i denne artikkelen.

Det betyr kanskje at man vil kunne se spill og innhold fra alle disse Disney-universene i Fortnite frem i tid. Selv om hva sluttsummen vil bli, fortsatt er nokså diffus.

Fordi Disney nevner enn så lenge at man i fremtiden vil kunne «leke, se, kjøpe og engasjere seg med innhold, karakterer og fortellinger fra Disney, Pixar, Marvel, Star Wars, Avatar og mer». I tillegg loves det en eller annen mulighet for å selv skape Disney-innhold og dele dette med andre på et eller annet vis.

Store lovord altså. Men diffust.

Robert A. Iger, som er konsernsjef i Disney, sier også dette er selskapets største investering i dataspill noen gang.

Ikke bare positivt?

For deg som forelder betyr dette mer å forholde seg til. Disney og Epic Games (Fortnite) har åpenbart kommersielle interesser. Dette er merkevarebygging, og Fortnite er allerede en pengemaskin når det gjelder salg av spillvaluta, sesongkort og annet av innhold.

Og det er her til lands forsket på spill som Fortnite og Roblox, og hvordan barn og unge manipuleres til å kjøpe innhold. Og en «kul» skin i Fortnite er ikke bare fin å se på, den har også en sosial dimensjon og kan føre til ekskludering og mobbing – om man ikke har siste nytt i spillverdenen.

Så om den kommersielle biten blir høynet enda mer, så er ikke det så heldig for barn og unges del.

Men det er naturligvis mye positivt med enda mer spillinnhold. Barn og unge som allerede fordyper seg i Disney-universene kan muligens få interaktive opplevelser som byr på spennende eventyr. Vel, så lenge Disney og Epic Games leverer riktignok.

Les mer:

Foto: (hovedbilde) skjermdump fra Youtube


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.