Henvender seg til barn og unge i ny bokserie om gaming

Ekskludering, skolefrafall og jenter i guttedominerte spillmiljø. Forfatter Nina Borge har tatt et dypdykk i ungdommers spillverden med tre dagsaktuelle bøker.

Nina Borge har jobbet med barn og unge i over 17 år. Som barnevernspedagog og miljøterapeut har hun fått god innsikt i ungdommers hverdag og forhold til gaming. Dette har gitt inspirasjon til tre skjønnlitterære bøker.

– I og med at jeg har tilbrakt så mye tid med barn og ungdom, ble det naturlig å ha unge som målgruppe. Det er her engasjementet mitt ligger, og det har gitt inspirasjon til bøkene og noen av problemstillingene som ungdommene møter på. Samtidig har jeg fått tilbakemeldinger også fra voksne at bøkene kan gi mer innsikt og forståelse for ungdommers gaming-hverdag, forteller Borge.

Forfatter Nina Borge (Foto: Julie Pike)

Det er et poeng for meg å vise at gaming også gir unge ressurser og noe sosialt

Den første boken tar for seg hovedpersonen Adrian på 15 år. Han strever med skolevegring, men blir lagmedlem i det nettbaserte skytespillet CS: GO. Samtidig truer mor med å ta bort PC-en hvis ikke Adrian går på skolen. Og her blir det et dilemma for ungdommen dersom han ikke lenger kan stille opp for laget sitt.

– Jeg har møtt flere ungdommer som er veldig glad i å game, men som samtidig strever med å gå på skolen. Så på den måten finnes det flere som «Adrian» der ute. Samtidig er det et poeng for meg å vise at gaming også gir ressurser og noe sosialt. Dataspill blir ofte uglesett i media med foreldre som bekymrer seg. Man hører jo at gaming er en av årsakene til at unge slutter å gå på skolen, sier Borge.

Lærer å bli gode ledere

I den sammenheng er det viktig for Borge å få frem at unge gamere også får en ballast med seg når de spiller.

– Engasjementet var å utforske ungdom som faller utenfor. Samtidig som det også finnes mye ressurser i disse barna. Hovedpersonen Adrian er jo faktisk en som leder et lag i dette spillet og opplever mestring på bakgrunn av det. Det er fort gjort at voksne tar bort gamingen når de oppfatter den som problematisk, men da sitter ungdommen igjen med ingenting, mener Borge.

Forfatteren har fått flere tilbakemeldinger fra ungdom som har lest bøkene og som kjenner seg igjen i opplevelsene til hovedpersonen.

– Så boka er skrevet til alle som synes at dette kan være vanskelig. Ungdom som elsker gaming, men som ofte føler seg misforstått, sier Borge.

Foto: Nina Borge

Økonomi og utenforskap

Et neste spill står på menyen i Fumbler. Boka tar for seg fotballspillet FIFA, men også økonomi og ekskludering.

– Mammaen til hovedpersonen Emil, er arbeidsledig og derfor har familien dårlig råd. Emil må blant annet slutte på fotball og kan ikke lenger bli med venner på kino. I spillmiljøet med venner havner han også utenfor når han ikke lenger har råd til den nyeste spillkonsollen. En dag blir han invitert med i en FIFA-turnering. Men han oppdager at det veddes om penger, og det med penger han ikke har. Så enten må Emil vinne turneringen, eller så vil han få store utfordringer med å betale det han skylder, forteller Borge.

For Borge var det viktig å vise gjennom boka hvordan gaming kan oppleves som ekskluderende. Ellers er hele bokserien lettlest og spennende – noe Borge mener kan være motiverende for unge.

Foto: Nina Borge

Jenter i guttedominerte spillmiljø

Et neste dagsaktuelt tema som forfatteren har tatt for seg er jenter som spiller dataspill. I boken League skal Jos begynne på en e-sportlinje på videregående. Drømmen er å bli profesjonell gamer, men klassen hennes består bare av gutter. Og det byr på en rekke utfordringer.

– Hovedpersonen opplever en del ufin behandling når hun spiller på nett. Samtidig må hun finne sin plass i klassen, oppnå respekt og ha som mål at de andre skal se på henne som en fullverdig spiller. Kanskje sikter hun mot å bli en av de aller beste i nettspillet League of Legends. Men hun må jobbe hardt for å overbevise guttene og finne balansen mellom å ta igjen og å jobbe for at laget skal samarbeide, sier Borge.

Min egen datter kommer til å møte problemstillinger som jente i gamingverdenen

Forfatteren har selv en datter på ti år som er spillinteressert. Dette var en av motivatorene for å skrive om jenter i gaming.

– Jeg vet at min datter kommer på å møte på en del problemstillinger som jente i gamingverdenen når hun blir større. I tillegg har jeg gjort en hel del research for å skrive denne boken. Blant annet snakket med jenteutøvere i e-sport, besøkt e-sportlinjer på videregående og fått inn mye informasjon. Målet mitt har vært å lage en troverdig historie som er spennende å lese. Sitter leseren igjen med noe mer, er det en bonus, mener Borge.

Målgruppen for bøkene som forlaget Gyldendal har landet på, er 12 – 16 år. Men forfatteren tenker at bøkene også kan passe for yngre og eldre barn, inkludert voksne som ønsker innsikt i ungdom og spillmiljøet.

Neste prosjekt er Minecraft

Det er få som skriver om akkurat barn og gaming som tematikk, ifølge Borge. Hun trekker frem at det kreves forfattere som har en viss kunnskap om unge og gaming for å lage troverdige tekster.

– Da må man være både interessert og engasjert i tematikken. Mitt neste prosjekt sikter mot mellomtrinnet. Denne boken har Minecraft som ramme. Og det blir spennende å få frem en bok som skiller seg ut ved at spillet ikke er et konkurranse-spill som i de tre forrige bøkene jeg har skrevet, sier Borge.

Dersom barna spiller med venner og har det sosialt, trenger man ikke å være like bekymret for spilletiden

Nå for tiden er Borge på reisefot og snakker om bøkene sine i møtepunkt med publikum. I den sammenheng får hun også en del spørsmål om gaming. Blant annet omkring skjermtid, hva som er usunn gaming og om det er skadelig at barna spiller mye.

– Det er et poeng for meg å påpeke viktigheten av at foreldre engasjerer seg. At de setter seg inn hva slags spill barna spiller. I tillegg mener jeg at det er et skille mellom online-spill og enspiller-spill. Dersom barna spiller med venner og har det sosialt, trenger man ikke å være like bekymret for spilletiden. Men dersom de sitter timesvis og spiller alene, kan det være lurt å ta en sjekk innimellom om alt er bra, mener Borge.

Hun trekker blant annet frem at det er mye sosial kompetanse å hente via gaming. Og kanskje er spill en arena der unge som ikke opplever så mye mestring ellers finner sin trygge havn. Nina Borge tar for tiden imot henvendelser fra lesere på Instagram @ninaborge og via e-post (borge.nina @ gmail.com).

NB! Se nøye på e-postadressene ovenfor før du bruker den, du må fjerne to mellomrom. (Vi har satt inn mellomrom for å dempe spam).

Les også

Tips og råd om nettvett hver uke, samt tilgang til webinarer om nettvett: Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.