NRK-butikken er lagt ned – men barneproduktene selges fortsatt

Selv om NRK-butikken ble lagt ned 1. februar 2021, vil den populære Fantorangen og andre barneprodukter fra NRK være til salgs. Fantorangen og lignende produkter fra TV og spill rammes ikke av reglene for produktplassering.

Fantorangen stammer fra en av NRKs mange populære programserier. Tidligere kunne man kjøpe Fantorangen-bamser og Fantorangen-utstyr i NRKs butikk blant andre NRK-produkter som har barn som målgruppe. NRK-butikken ble lagt ned 1. februar 2021, nå satser NRK på at produktene skal selges kun i andre butikker.

Søker du «Fantorangen» i for eksempel Google, ser du et knippe av butikkene som tilbyr Fantorangen-produkter:

Barn påvirkes fra to-årsalderen

Barn påvirkes fra første stund skjermen skrus på. En undersøkelse fra Medietilsynet viser at halvparten av norske barn i alderen 2-3 år spiller Fantorangen-spill. Selv om TV-programmer, apper og spill i seg selv ikke defineres som reklame, kan de være en av mange dominobrikker som til slutt utløser et salg.

Kanaleiere og influensere er pliktige til å varsle om produktplassering. Men når en figur i et program i seg selv blir populær, regnes det ikke som produktplassering. Les mer om reglene her.

NRK selger for eksempel barneservise, matbokser, badekåper, pysjer, t-skjorter, strømpebukser, navnelapper, veggklistemerker, bøker og puslespill – og er nå mer å regne som grossist for andre butikker.

En svært begrenset lønnsomhet gjorde at NRK avviklet sin egen butikk, forklarer Håkon Haugan som er daglig leder og kommersiell direktør i NRK Aktivum.

Bevisstgjør barna

Barn vil på kjøpesentrene møte spin-off-produkter fra TV-kanaler og leverandører av spill. Og hvis barna søker i Google etter populære figurer fra spill, TV og filmer, vil Google vise bestillingsmulighet for spin-off-produkter. Google satser stadig mer på å løfte frem noe som kan omsettes.

Daglig leder i Barnevakten, Leif Gunnar Vestbøstad Vik.

–Det er ingen stor sak at barn vil etterspørre spin-off-produkter fra TV-serier og spill, men foreldre kan generelt vurdere å bevisstgjøre de noe eldre barna om at de blir påvirket også mellom reklameinnslagene. Typisk lærer man barna at de må være bevisste når reklamen kommer, men de kan altså bli påvirket også utenom det som vanligvis blir definert som reklame. Med en bevissthet  dette, vil det forhåpentligvis sitte i ryggmargen når man kommer i tenårene og begynner å bli interessert i mer alvorlige emner enn strømpebukser og kosedyr, for eksempel politikk og livssyn. Man bør være bevisst på hvordan man påvirkes på ulike måter, sier Leif Gunnar Vestbøstad Vik som er daglig leder i Barnevakten.

Slik så NRK-butikken ut

NRK solgte produkter fra mange TV-programmer. I eksempelet nedenfor vises kun Fantorangen-produkter.

Les også

Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.