Dataspill gir motivasjon og læring i klasserommet
Dataspill kan brukes som utgangspunkt for undervisning. Her finner du noen forslag og tips til å komme i gang med spill i undervisningen.
Dataspill kan brukes som utgangspunkt for undervisning. Her finner du noen forslag og tips til å komme i gang med spill i undervisningen.
9 av 10 lærere mener at de ikke bør være venner med elever i sosiale medier, ifølge Barnevaktens uformelle undersøkelse. Elevkontakt på sosiale medier kan også utfordre elevenes personvern forteller Datatilsynet og Skolenes Landsforbund.
Elevene kan gå delefella hvis de lager bilder med kunstig intelligens. Men på læringsplattformen som kun skolen har adgang til, er det lov å vise slike bilder.
Prøv Confident Me på din skole. En skoletime som hjelper elevene til å bedre selvfølelsen gjennom økt bevissthet om mediepåvirkning.
Barnevakten får nå og da spørsmål om mobilbruk i skolen, fra foreldre og FAU, om hva som fungerer eller ikke. Ballen ble denne gangen sendt videre til en stor gruppe lærere på Facebook.
Nesten alle barn spiller dataspill. For å henge med på barnekulturen, har lærer Simen Frøyhov Kristoffersen startet en gaming-kanal på Youtube. Målet er å lære mer om spill og samtidig lage barnevennlig spillinnhold for skoleelever.
Øk ordforråd, lær det norske alfabetet og øv på lesing med disse appene som passer for minoritetsspråklige elever og andre barn som trenger språktrening.
Mentimeter har lignende funksjoner som Kahoot for at elever kan gi svar på mobiltelefon og PC som dukker opp på storskjerm. Slik lager du quizer, ordskyer og meningsmålinger som kan skape engasjement og deltakelse.
Få elevene opp og ut i naturen for å undersøke poster eller lag digitale ressurser til bruk i klasserommet. Så enkelt er det å bruke QR-koder i undervisningen.
Det er mye bra med digitaliseringen i skolen, men det bør følges opp med flere statlige retningslinjer, uttrykker Barnevakten i et høringsinnspill til kunnskapsminister Tonje Brenna.
Det florerer med bilder og informasjon fra krigen i Ukraina på nett og i sosiale medier. Hva er sant og usant? Her er tips til nettressurser som tar opp fakta, kildekritikk og nettvett.
På noen skoler spilles det popmusikk høyt i klasserom, gymtimer og skolegård. Hver tredje populære sang på Spotify inneholder grove tekster. Det er mulig å skru på et barnefilter som stenger for avspilling av slike sanger.
I det første året på ungdomsskolen blir én elev i hver klasse mobbet digitalt av medelever. Eller mer presist: 3,3 prosent i 7. trinn, i gjennomsnitt. I tillegg kommer ikke-digital mobbing på skolen eller mobbing utenfor skolesammenheng.
Foreningen Kins jobber med datasikkerhet i norske kommuner. Nylig sendte foreningen innspill til personvernkommisjonen. Samtidig strammer EU inn og gir innbyggerne, og spesielt barn, flere digitale rettigheter. Hvordan blir de digitale skoleløsningene skrudd sammen om noen år?
Til tross for over ett år med pandemi og restriksjoner tegner Ungdata Junior-undersøkelsen fra oktober 2021 et positivt bilde av barn og unges oppvekstsvilkår. Flertallet av barna oppgir å ha gode liv, et godt selvbilde, skoletrivsel og god relasjon til venner og foreldre. Fritiden preges av idrett og aktiv skjermbruk.
Mer enn åtte av ti elever i grunnskolen har nå personlig nettbrett eller datamaskin levert av skolen. Dette ifølge Det utdanningsvitenskapelige fakultet i Oslo.
Barn har rett til privatliv, informasjon og beskyttelse mot skadelige medieinnslag. Disse rettighetene må veies mot hverandre i hvert tilfelle.
"Gøy på nett" er for elever i 1.-4. trinn og har tilrettelegging for elever med autisme, ADHD, Tourettes syndrom. Den egner seg både i helklasse, mindre grupper og for undervisning en til en.
Uke 42 (16. - 22. oktober) er Spilluka. Slik kan du løfte temaet på timeplanen. Spennende undervisningsopplegg, videoer og samtaletips til klasserommet, foreldremøte-ressurs og mer!
Lær å regne, tegne, programmere og til og med spille piano ved hjelp av nettbrett og tilhørende fysiske duppeditter. Disse spill-tilbehørene bygger en bro mellom fysisk og digital lek og læring.