Skjermbruk i barnehagen skal være annerledes enn hjemme!

QR-koder på tur, mikroskop som kobles til nettbrett og apper som gjør barnas tegninger levende, Alethea Bjune har god erfaring med å berike barnas hverdag med teknologi.

Skjermbruk i barnehagen skal være annerledes enn den som foregår hjemme, sier Alethea Bjune, teknologientusiast og barnehagelærer ved Reddiken Kanvas-barnehage i Lommedalen.

– Skjermen skal by på noe mer enn bare ettermiddagsunderholdning. Mange foreldre er bekymret for at bruk av iPad i barnehagen fører til at barna blir passive og bare sitter alene med blikket i skjermen. Men voksne skal ha et bevisst og kritisk forhold til bruken av teknologi. Det skal fungere som et verktøy og må ha mål og mening. Vi drar ikke bare frem nettbrettet for at ungene skal bli rolige, sier Bjune.

Og listen med kreative opplegg er ikke kort, ifølge Bjune. Her dras skjermen med og ut når barna skal på tur.

– Vi forsøker å bruke teknologi til å berike det vi allerede gjør. Det gir oss flere muligheter. Når vi går på langtur, bruker vi appen trimpoeng via konkurransen til det lokale idrettslaget og får poeng for å nå ulike topper. Sammen med barna studerer vi også kartet og ser hvordan vi beveger oss i landskapet ved å følge GPS-markøren. I tillegg bruker vi Book Creator til å lage bøker om det vi gjør på tur. Her kan vi legge inn bilder, video, tekst og lyd. Ja, det er bare kreativiteten som setter grenser, forteller Bjune.

Alethea Bjune, barnehagelærer ved Reddiken Kanvas-barnehage (Foto: privat).

Leser plantefakta med QR-koder i kjøkkenhagen

I barnehagen dyrkes det ivrig i kjøkkenhagen. Der har de voksne lagt ut QR-koder som kan leses av nettbrett. Når barna gjør dette, kan de lese mer om plantene som vokser der.

– Barna er også med på prosessen. For eksempel hvis de har laget en tegning, så har vi lagt på en QR-kode som de voksne kan fange opp med mobilen. Da får de opp en lenke der barna har spilt inn et opptak hvor de forteller om tegningen. Så kan foreldrene se på det sammen med barna i etterkant, forklarer Bjune.

Appen Quiver fungerer også på lignende vis. Her kan man printe ut ark som barna kan fargelegge, deretter kan man se figurene komme til live med iPad-kameraet.

– Vi brukte blant annet dette når vi hadde en brannuke. I appen kunne man nemlig printe ut ark med en brannbil, og så kunne man bruke appen til å gjøre brannbilen levende på skjermen. Barna kunne så styre kjøretøyet og slukke branner. Barna ble veldig interessert i hele konseptet med QR-koder. Noen begynte å tegne dette på egne tegninger, og noen imiterte til og med QR-koder med plus-plus byggeklosser, forteller Bjune.

Gjettekonkurranse med mikroskop

Barna utforsker også med mikroskopet Easi-scope som kan kobles til nettbrett. Denne kan tas med for å studere alt fra planter til insekter, og bildet vises på iPadens skjerm.

– Mikroskopet ser ut som et egg og kan forstørre bildet ganske så godt. Så denne tar vi med når vi skal ut på tur i skogen. Vi har blant annet brukt denne til å se på insekter og planter. I tillegg har vi laget en digital turløype som foreldrene og barna kan gå sammen når det er blitt helg som erstatning til et vanlig foreldremøte nå i korona-tiden. Med appen Fotspor har vi laget en GPS-basert løype med forskjellige poster, sier Bjunes.

Hun fortsetter: – Og når foreldrene og barna går til de ulike punktene, dukker det opp forskjellige oppgaver eller informasjon. På den ene posten er det et bilde som vi har tatt med mikroskopet. Da skal foreldrene forsøke å gjette hva gjenstanden egentlig er når vi har zoomet inn på den. Dette stimulerer til samtale, for eksempel når bildet ser ut som lava, men så er det egentlig et utsnitt av turvesten til barna.

– Også toåringene hos oss blir introdusert for teknologi. Poenget er ikke at de skal bli eksperter på bruk så tidlig som mulig, men vi viser for eksempel mikroskopet slik at de ser hva det er og har en erfaring med det til de blir større. Det handler om å være forberedt i forkant. I vår kommune har alle skoleelever iPad fra første klasse. Og da er det fint at barna har fått erfaring gjennom barnehageløpet før de tropper opp i skolegården for første gang, mener Bjune.

Hvordan komme i gang?

Bjune har god erfaring både med å bruke teknologi selv, men også med å holde foredrag for barnehager som ønsker å ta dette i bruk. Hun holder foredrag om hvordan barnehagen kan bruke digitale verktøy for å bidra til lek, læring og digital dannelse.

– Det viktigste er å tenke i det små og ikke bli overveldet av alle mulighetene. Sett gjerne et lite mål som alle blir enige om å følge opp. Vi hadde også det i begynnelsen hvor vi satte som mål å bruke Book Creator for å dokumentere hva vi gjorde sammen med barna i et av prosjektene våre. På personalmøtet kunne vi gå tilbake og se hva vi faktisk hadde oppnådd, sier Bjune.

Barnehagelæreren mener at det er viktig å implementere teknologibruken i det barnehagen allerede gjør, og ikke som noe ekstra.

– Poenget er jo at dette skal berike det man gjør fra før. Har man i årshjulet temaet om månen og verdensrommet, så kan man vurdere hvilke muligheter man har med digitale verktøy. For eksempel så brukte vi projektoren til å speile verdensrommet på veggen. Ved et annet tilfelle skulle vi leke tog og satte opp stoler og viste Bergensbanen minutt for minutt, forteller Bjune.

 

Hun fortsetter: – Det ga barna mange fine samtalemuligheter når det først var mørkt i tunnelen, så ble det lys og snø et sted, mens det var bart på bakken hos oss. Andre ganger har barna gått inn i rollelek i en restaurant med restaurantlyder på Youtube. En annen kollega kledde et huskestativ med laken på vinteren og prosjekterte nordlyset og spilte musikken fra Dovregubberns hall.

Hva trenger man av utstyr?

Man behøver ikke nødvendigvis å tømme årsbudsjettet for å gi barnehagen et digitalt løft, mener Bjune.

– Ofte har man en eller annen iPad eller en PC som brukes til å skrive inn månedsrapporter og lignende. Og man kan jo starte med dette, eller ved å bruke mulighetene med de voksnes smarttelefoner, hvis man kan det. Ellers vil jeg jo anbefale mikroskopet som kan kobles til iPad, for her er det mange muligheter. Vi har hatt flere bildeutstillinger for eksempel, sier Bjune.

 

Barnehagelæreren oppfordrer også til varsomhet med å kjøpe inn pedagogiske apper. Det er bedre å prioritere noen få og gode apper.

– Man kan starte med en eller to gode apper og bli kjent med dem, så kan man heller utvide etter hvert. Dersom man har for mange spill og apper på enheten blir det også forvirrende for barna. For hva skal iPaden egentlig brukes til? Hva er formålet? Poenget er at iPaden skal oppleves som et verktøy for barna, og ikke et mål for underholdning i seg selv. Men det tar også tid å bygge opp en slik holdning og vi voksne må også tåle å stå i det selv om det kanskje er litt kaos i begynnelsen, samt viser barna mulighetene, mener Bjune.

Hun oppfordrer også barnehagelærere til å ta med seg teknologien ut i naturen. Så lenge man kler iPaden med skjermbeskyttelse og et godt etui, så tåler den en del. Blant annet har Bjune fortsatt iPader fra 2012 som ennå fungerer.

Les mer:


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.