Spillene som kan tømme lommeboka

Stadig flere spill tilbyr kjøp av innhold for ekte penger. Hvorfor er disse digitale godene så fristende for barn? Hvordan hindrer man at poden tømmer bankkortet? Og hva gjør man når skaden allerede er skjedd?

Før i tiden betalte man en sum over disken og fikk spillet i sin helhet. I dag får derimot spillutviklerne inntekter kontinuerlig ved at forbrukerne fortsetter å kjøpe innhold til spillene. Fortnite, FIFA, Roblox og Rocket League er bare noen eksempler på spill som både er populære blant barn og unge og som samtidig tilbyr kjøp av innhold for ekte penger.

Foto: Eivind Senneset, UiB
Rune Mentzoni, førsteamanuensis ved Institutt for samfunnspsykologi på Universitetet i Bergen. Foto: Eivind Senneset, UiB

– Et eksempel på en modell spillutviklerne bruker for å tjene penger finner man i Fortnite, sier Rune Mentzoni, førsteamanuensis ved Institutt for samfunnspsykologi på Universitetet i Bergen.

– Spillutviklerne gir ut grunnspillet gratis, men så vil man raskt treffe på andre spillere som har et stiligere utseende enn det du selv har. Ved å betale får man tilgang til gjenstander i spillet som gjør at du skiller deg ut. Man får tilgang til noe av dette innholdet uten å bruke ekte penger, men noe av det beste utstyret er låst og krever at man åpner opp lommeboka for å få tak i det.

Men hvorfor blir barn fristet til å kjøpe denne type innhold, i og med at det ikke har noen funksjon utover å endre utseendet til spillfiguren?

– Man må nesten prøve det selv som forelder for å forstå fenomenet. Det kan sammenlignes med å ønske seg en ny genser. Selv om man kanskje har greie nok klær fra før av, så ønsker man seg kanskje noe nytt og spennende. Slik er det også i spillverdenen. Barn bruker mye tid her, og de ønsker å prøve nye måter å uttrykke seg selv på. Gjenstandene hjelper deg ikke å vinne i spillet, men de bidrar til å gjøre opplevelsen mer underholdende. Spillutviklerne har dessuten klart å holde interessen gående ved å hele tiden legge ut nye gjenstander i spillbutikken sin, sier Mentzoni.

Det er ingenting som heter «gratis» spill

Foto: Forbrukerrådet
Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i For- brukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

Sosialt press om å bruke penger i spill

Thomas Iversen, som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, mener at kjøpepress eksisterer i spillverdenen på samme måte som på andre områder i barnas liv.

– Dette er en ukjent verden for mange foreldre. Før var man vant til at kjøpepress dreide seg om alt fra klær til leketøy. Det du eide var synlig for omverdenen, og så fikk venner og kjente lyst på det samme, sier Thomas Iversen.

– Slik er det også i dataspill. Det er synlig når barn kjøper kostbart innhold til spillene sine, som «skins» i Fortnite for eksempel. De «populære» er gjerne utrustet med de stiligste spillfigurene sammenlignet med de som kun har den alminnelige spillfiguren. Så ønsker de å få det samme, og da er kjøpepresset i gang, mener Iversen.

På den måten kan det også bli synlig hvem som har råd og hvem som ikke har økonomi til å kjøpe innhold i spillene, påpeker Iversen.

– Mange av disse spillene er gratis i utgangspunktet, og foreldre med dårlig råd kan velge disse nettopp av den grunn. Men det er ingenting som heter «gratis lunsj», og det er heller ingenting som heter «gratis spill». Selv om summene for transaksjonene individuelt sett er små, kan det bli ganske så kostbart i lengden. Og da kan vi snakke om et digitalt klasseskille som avhenger av foreldrenes økonomi, sier Iversen.

Kjøp deg til vinnerplassen

Det finnes også spill som er utviklet slik at man får direkte fordeler ved å bruke ekte penger, forteller Rune Mentzoni. Han trekker frem det populære fotballspillet FIFA som har en egen modus, Ultimate Team, der man delta i turneringer mot andre på nett.

– Her skal man bygge opp et fotballag. For å gjøre dette må man samle pakker med fotballkort. Et fotballkort tilsvarer en fotballspiller som du kan plassere på laget ditt. Men det varierer hvor godt utbytte hver pakke inneholder, og man vet ikke på forhånd hvilke fotballspillere man får når man kjøper en pakke. Det kan sammenlignes med en lotterimekanisme der man putter på penger, så skjer det en trekning, og man krysser fingrene for at man ender opp med en god fotballspiller til slutt, forklarer Mentzoni.

Ved å bruke ekte penger i FIFA får man altså en fordel sammenlignet med de som ikke gjør det. Dette fordi man raskere bygger opp et godt fotballag. Å gjøre dette uten å betale ekte penger, tar mye lengre tid.

– I mitt syn er Fortnite et mer rettferdig system fordi man på forhånd vet hva man betaler for og hva man faktisk ender opp med. FIFA derimot har et lotterilignende system der man ikke helt vet hva man får. Så da kan man i praksis ende opp med å bruke ganske store summer, sier Mentzoni.

Hvis du vil være best, eller ønsker å slå vennene dine, så må du investere penger

Får deg hekta, så må du betale

Mobilspillet Clash Royale kan sammenlignes med en interaktiv utgave av sjakk, men du kan oppgradere brikkene dine ved å kjøpe pakker med tilfeldig innhold, forteller Thomas Iversen.

– Dette spillet er gratis å laste ned, og i starten er alle muligheter åpne. Men hvis du vil være best, eller ønsker å slå vennene dine, så må du investere penger i spillet. Hvis ikke vil du tape hver gang. Spillet kobler motstandere som er på noenlunde likt nivå. Men de som betaler for innhold kan kjøpe sterkere figurer slik at de blir overlegne mot de som ikke har kjøpt innhold i spillet. Det kan være frustrerende for barn, slik at de blir fristet til å betale seg frem, sier Iversen.

Det populære spillet Roblox retter seg mot en yngre målgruppe og er gratis, men har en modell der man både kan kjøpe kosmetiske forbedringer, samtidig som man også kan betale for å bli bedre i spillet, forteller Iversen.

– Spillet er populært blant barn og unge og er en portal til mange forskjellige spill som andre har laget, eller så kan man selv være kreativ og lage sitt eget spill. Ved å kjøpe «robux», som er spillets egen valuta, kan man både endre på spillfiguren og gjøre den sterkere for å kunne vinne mot motstanderne. Spillet har hyppige påminnelser dersom man går tom for robux, sier Iversen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foreløpig ikke ulovlig

Dette med pakker med tilfeldig innhold, såkalte «lootbokser», har vært omdiskutert en stund. Land som Belgia og Nederland har allerede erklært denne type salg ulovlig. FIFA, Clash Royale og Overwatch er eksempler på spill som inneholder slike kjøpemuligheter. I Norge er ikke et rettslig standpunkt avgjort helt ennå.

– Lovendring generelt tar tid og holder ikke tritt med utviklingen av teknologien. Å forby noe kan også føre til uhensiktsmessige konsekvenser. Det gjenstår å se hva Kulturdepartementet og Lotteritilsynet lander på, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Slik som det er nå, anbefaler derfor Iversen foreldre å snakke med barna sine slik at de blir bevisste på hva dette dreier seg om.

– Markedsføringen i disse spillene fremhever ofte sjeldne gjenstander selv om det er lav sannsynlighet for å få dem. Dette må man gjøre barna bevisst på. Det kan sammenlignes med en reklame som viser en lottomillionær, selv om det i realiteten er svært få som vinner førstepremiepotten. En forundringspakke i et spill kan inneholde hva som helst, og da er det ofte bedre å heller lene seg på andre typer kjøp der man faktisk vet hva man får, sier Iversen.

Ha begrensninger for kjøp i spill

Foreldre har også delt skrekkhistorier der flere tusen kroner har forsvunnet fra konto etter at barna har kjøpt innhold i spill uten å spørre om lov først. Så snart kredittkortet er lagt inn i spillbutikken, har man ikke retten på sin side til å få pengene tilbake, sier Iversen.

– Dette er et digitalt kjøp som man ikke har rett til å få refundert, selv om barna har trykt på «kjøpeknappen». Angreretten gjelder ikke i slike tilfeller. Mitt råd er å ta kontakt med plattformen, enten det er Google Play, App Store eller Epic Games eller hva det måtte være. Forklar situasjonen. I mange tilfeller gir de hele eller deler av kjøpesummen tilbake når uhellet har vært ute. Men dette gjelder gjerne første gang det skjer. Andre og tredje gang er det ikke like sikkert at selgerne er like forståelsesfulle og lydhøre. Da bør man ha lært av feilene sine, mener Iversen.

Derfor er det best å ta forholdsregler for å unngå å komme i slike situasjoner, mener Iversen.

– Sett på innstillinger som begrenser muligheten for kjøp i spill. Denne type funksjoner finnes både til mobil og nettbrett, samt på ulike spillkonsoller. For å være enda tryggere bør man unngå å knytte kredittkortet opp mot spillbutikken. Ikke huk av på «lagre kort», slik at kortet glemmes av systemet for hvert kjøp. Eventuelt kan man kjøpe gavekort til barna, som så kan kjøpe spill for dette. Da slipper man hele prosessen med å legge inn kredittkortinformasjon, sier Iversen.

Her er to artikler med mer informasjon:

Slik hindrer du barna å tømme bankkortet i spill

Hva kan du gjøre hvis barnet har tømt kontoen din?

Les også

Bli medlem av Barnevakten