Schibsted samlet inn en million opplysninger om abonnent
Barn bør få opplæring i hva som venter dem i den norske medievirkeligheten. De bør kjenne til at norske medier samler inn mye informasjon om abonnentene.
Barn bør få opplæring i hva som venter dem i den norske medievirkeligheten. De bør kjenne til at norske medier samler inn mye informasjon om abonnentene.
Barn som ser på spillvideoer kan møte på kjendis-gamere som spør etter pengegaver. Dette har ført til at noen barn har gått løpsk med kredittkortet til far og mor.
Selvmordsvideoen på Tiktok i høst fikk Medietilsynets direktør til å ta bladet fra munnen: Nå må Snapchat, Tiktok og Instagram ta grep. Det er bra at myndighetene reagerer og etterlyser grep, men kan vi overlate ansvaret til aktører bak sosiale medier? Vi trenger bedre strategier for å gjøre internett til et bra sted å være for barn og unge.
Mer enn noen gang utsettes barn og unge for et enormt fokus på kropp og utseende fra markedskrefter og medier, og mer enn noen gang er kritisk medieforståelse en viktig ferdighet.
Medietilsynet har laget et humoristisk filminnslag som skal vekke foreldre til å informere barna om hva influensere holder på med.
Det er på tide å gjøre noe når norske ungdommer er tristere, mindre lykkelige og mer deprimerte enn før.
Barn kan ha mye glede av å filme at de utfører sprø utfordringer. Men det gjelder å forklare dem hva som er farlig.
Noen influencere nyter stor tillit blant barn og unge, og kan snakke om et produkt uten at det er åpenbart at de driver med reklame. Foreldre bør opplyse barna sine om markedsføring på nett, råder Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.
Det finnes flere eksempler på reklame i sosiale medier der barn og unge får rollen som mottaker, produsent og distributør av merkevaren, sier Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.
Når en youtuber roser et produkt, er det ikke lett å vite om synspunktene egentlig er reklame.
Fortell barna at i sosiale medier er mange innlegg egentlig reklame.