Nettstedet Tenk tilbyr undervisningsopplegg i kritisk tenkning midt i mediehverdagen. Elever på ungdomskoler kan se korte videoer eller presentasjoner før de svarer på en del spørsmål, dette vil gjøre dem mer bevisste når det gjelder budskap, fakta og kilder når de er på internett.
Det er umulig å få helt nøytrale søkeresultater på nettet, men enkelte grep kan gjøre søkingen litt mindre påvirket av markedskrefter og persontilpassede algoritmer.
Selv om Martine Halvorsen har over 70.000 følgere på sosiale medier, er det fortsatt viktig for henne å være ærlig og troverdig i møte med hver enkelt person hun når ut til. Hennes beste råd til barn og unge er å følge profiler som formidler gode holdninger og verdier.
Mer enn noen gang utsettes barn og unge for et enormt fokus på kropp og utseende fra markedskrefter og medier, og mer enn noen gang er kritisk medieforståelse en viktig ferdighet.
Sårbare barn og unge som bruker mye tid på å følge sider og personer på sosiale medier som fokuserer på trening og kosthold i forhold til kroppens utseende, slanking og det å innfri en viss kroppsform, kan føre til en større misnøye med egen kropp, sier Kethe Marie Elgesem Engen, doktorgradsstipendiat ved Norges Idrettshøgskole.
Terje Pedersen, ungdomsskolelærer på Rothaugen skole i Bergen, bruker sosiale medier i klasserommet for å la elevene snakke med personer fra hele verden som har opplevd historiske begivenheter.
Ungdom forteller meg at de i all hovedsak henter inn informasjon om kropp og sex fra porno, internett og venner, sier Trude Slettvoll Lien, spesialist i sexologisk rådgiving ved Sex og samfunn.