Som følge av nye EU-regler kan ikke sosiale medier-plattformer vise målrettet reklame ovenfor mindreårige brukere lenger. Snapchat føyer seg etter, men EU-reglene vil gjelde for Norge først etter at de innlemmes i EØS-avtalen.
Nye EU-regler nekter sosiale medier å målrette reklame ovenfor mindreårige brukere. Fra og med juni 2023 har ikke lenger Tiktok målrettet reklame for brukere mellom 13 og 17 år, og eldre brukere kan slå av målrettet reklame i appens innstillinger. DSA vil gjelde for Norge etter at regelverket innlemmes i EØS-avtalen.
FORELDRE: Youtube har en enorm innflytelse blant barn og unge, både positivt og negativt. Her viser vi hvordan foreldre kan redusere risikoen for at barna utsettes for skadelig innhold og uønsket reklame.
På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.
Mange følger influensere på sosiale medier. I omløp finner man blant annet tips som kan være helsefarlige eller ren markedsføring, sier Oda Marie Skancke fra Faktisk.no.
På sosiale medier og internett ser barn og unge nyheter om krig, ulykker og katastrofer som kan oppleves som skremmende. Her er noen tips til hvordan snakke med barna om temaet.
Kommunene er pålagt å hindre at elever ser skadelige innslag på skolemaskinene. En opplagt løsning er et nettfilter, men Stavanger var helt imot filter i 2020. I mars 2021 ble likevel filter installert. Samtidig etterspør foreldre en hvitliste for de yngste elevene.
Barn under tretten år henvises ikke lenger bare til Youtube Kids. Nå kan foreldre aktivere barnekontoer på "vanlige" Youtube og angi foreldreinnstillinger. Men er det trygt?
Det kan dukke opp fæle scener fra virkeligheten i de sosiale appene som barna bruker. Både presse og folk flest deler levende bilder fra nyhetshendelser. Her er noen tips som kan redusere risikoen.
YouTube er svært populært blant barn og unge, og byr på en enorm menge med positive, morsomme og lærerike videoer. Men samtidig finnes videoer med problematisk innhold. Hvordan skal man forholde seg til det som foreldre?
Publisert
Sammen er vi Barnevakten!
Som medlem i Barnevakten får du hjelp til å bevisstgjøre egne barn om gleder og utfordringer i skjermhverdagen, i tillegg til gode tips og råd hver eneste uke.
Samtidig blir du en del av Barnevaktens tydelige foreldrestemme som er med å påvirke myndigheter og de som lager sosiale apper og spill. Pris: fra bare 299 kroner per år.