Foto: Shutterstock / Iren_Geo. Bildet viser ei alvorlig jente hjemme som ser på skjermen på en telefon.

Hvordan hindre krigsinnslag i sosiale medier

KRIG OG TERROR: Barn bruker sosiale medier som nyhetskanaler. Foreldre bør nå ta nye runder med innstillingene og kanskje til og med be enkelte barn om å ta pause fra enkelte apper nå som krig igjen er i nyhetene.

Slik kan dere redusere krigsinnslag i sosiale apper
  • Lær barna å styre algoritmene ved å trykke «ikke interessert» eller «liker ikke» eller «ikke mer av slike innslag» hvis en slik mulighet finnes. Les mer om nei takk-knappen.
  • Velg hyggelige favoritt-temaer dersom appen tilbyr dere å krysse av på en liste.
  • Barn kan klikke på hyggelige tagger for å styre algoritmene i en annen retning.
  • Ikke klikk på tagger som krig, katastrofer og så videre.
  • Ikke klikk på filmer som man aner kan være ekle.
  • Skroll vekk fæle videoer før det har gått tre sekunder.
  • Slå på søkeordfilter og velg ord som terror, krig, war og så videre.
  • Gå gjennom hvem barnet følger i appene. Er det enkelte brukere som deler grusomme innslag, kan man slette disse.
  • Barn bør ikke dele eller kommentere grusomme videoer, for da er det enda flere barn som ser videoene.
  • Sett deg inn i innstillingene. For eksempel Tiktok har et innholdsfilter som heter «begrenset modus» som på et mer generelt nivå skal luke bort upassende videoer.
  • Sjekk hvorfor innslaget vises i feeden, det kan man gjøre i for eksempel Tiktok, slik blir man mer bevisst på algoritmene.
  • Dere kan rapportere til appen om innslag som er over grensen.
  • Fortell barnet at det er mange falske og grusomme videoer i sosiale medier, slik kan barnet bli motivert til å ta en pause eller godta at du bestemmer at det skal være pause nå.
  • Barnet kan avgrense tiden som det ser nyheter når det er pågående terror, krig og katastrofer.
Råd til foreldre og lærere når krig er i nyhetene
  • Husk at barn får med seg mange nyheter. Selv om sosiale medier har aldersgrense 13 år i vilkårene, er det mange yngre barn som har slike apper og bruker disse til å følge med i nyhetsbildet.
  • Vis interesse og finn ut hva barna har fått med seg av nyheter i det siste, uten at du spør konkret om krigen. Vær lyttende og la dem fortelle.
  • Vær den trygge voksne som tilpasser informasjon og fakta ut fra barnets alder og modenhet. For barnehagebarn bør de skånes helt for sterke inntrykk.
  • Fortell eventuelt også om noe positivt, for eksempel at folk samler inn penger til de som er skadet eller som har mistet hjemmet sitt.
  • Ikke ha tv-en stående på hele tiden med krigsnyheter rullende, vent gjerne til etter leggetid med tv-nyheter.
Grusomme videoer av gisler kan spres til sosiale medier

Dessverre er sosiale medier ikke redaktørstyrte. Barn og unge kan bli skremt av grusomme innslag og videre få feil oppfatning av virkeligheten fordi det spres propaganda.

Hamas har varslet at de vil offentliggjøre videoer av gisler, disse innslagene vil ganske sikkert spre seg til sosiale medier.  CNN skriver: «A Tel Aviv school’s parent’s association has said that it has been told to expect the video of hostages «begging for their lives.» Flere organisasjoner i Israel ber nå foreldre om å slette apper som Instagram og Tiktok. Det samme gjør flere jødiske skoler i USA, melder CNBC.

EU har bedt X (Twitter) rydde opp etter at det er blittt spredd falske nyheter og terrorist-innhold i kanalen, ifølge CNBC. Bøter fra EU kan bli så høye som 6 prosent av årlig omsetning hvis en plattform ikke følger DSA-reglene.

Falske videoer

I sosiale medier spres det for tiden mange innslag fra krigen i Israel, noen av innslagene har flere hundre tusen visninger. Enkelte er gamle klipp fra  helt andre områder.  Andre innslag er hentet fra spill som ser ganske så ekte ut. Omfanget er så stort at appene henger etter med å fjerne innslag som ikke følger plattformenes retningslinjer.

Tidligere i år testet Barnevakten hva en 13-åring med fersk konto kan se på Tiktok. Det gikk fra kattevideoer til krigsinnslag på 10 minutter.

(Hovedbilde øverst: Shutterstock / Iren_Geo.)

Les mer