Senker aldersanbefalingen for bruk av VR-hodesett

Meta Quest 2 og 3 kan nå brukes av barn fra ti-årsalder ifølge Meta. Tidligere var denne aldersanbefalingen satt til 13 år.

Meta Quest er et VR-hodesett som tidligere het Oculus Quest. Dette var før Meta overtok eierskap, altså samme selskap som drifter Facebook og Instagram. De aller fleste VR-hodesett har anbefalt aldersgrense 12 år eller eldre.

Nå har Meta snudd. I en pressemelding oppgir de at VR-settet Meta Quest 2 og 3 nå kan brukes av barn fra 10 – 12 år, og at foreldre kan opprette foreldreadministrerte kontoer til barn i denne aldersgruppen.

Konto-ordningen er også nødvendig ettersom man i dag trenger en Facebook-konto for å bruke VR-hodesettet, og for Facebook er som kjent aldersgrensen i brukervilkårene satt til 13 år.

Alderstilpasset innhold

Barn under 13 år kan ikke lage en Meta-konto på egenhånd. Og med en foreldrestyrt konto kan voksne bestemme hvilke apper og spill barna kan laste ned på sin enhet. I tillegg kan foreldre sette tidsgrenser på vegne av barna.

Kontoen til barna blir også satt til «privat» som standard. Dermed kan ikke andre brukere følge barnas kontoer uten foreldres godkjenning, ifølge Meta. Selskapet skal visstnok heller ikke vise reklame for barnebrukere.

Ikke fritt frem uansett alder

Meta selv påpeker at uavhengig av alder, er det viktig at foreldre tar en vurdering om barna er klar til å bruke VR eller ikke. Blant annet, rent praktisk, er det viktig at headsettet passer barnas hodefasong.

Man må også rydde rommet slik at barna ikke dytter borti møbler og vegger, eller slår seg på noe vis. Innholdet barna blir eksponert for, må også være tilpasset deres modenhetsnivå. Og man skal med en gang skru av VR-hodesettet dersom barna føler ubehag, tåkesyn, sårhet eller noe mer.

I tillegg er det viktig med hyppige pauser, ifølge Meta.

Lite forskning på barn og VR-bruk

I et tidligere intervju (21.01.2022) med forsker Ellen Svarverud, kommer det frem at det foreløpig ikke er forsket mye på barn og unges bruk av VR. Og aldersanbefalingene som er satt er ikke faglig forankret:

– Teknologien er fortsatt ny og under utvikling. Og den aldersanbefalingen som er satt er ikke kunnskapsbasert. Det finnes rett og slett ikke så mye forskning på hvordan VR påvirker øyne og kropp hos voksne og barn, sier Svarverud.

Forsker Ellen Svarverud ved Universitetet i Sørøst-Norge. Foto: privat

En annen faktor som spiller inn er at VR-brillene ofte er utviklet for voksne, og ikke barn.

– VR-brillene kan være store og tunge og ofte uten muligheter for skjerminnstilling slik at skjermene ikke alltid havner rett foran øynene hos særlig barn og kvinner. Målgruppen til utviklerne har tradisjonelt vært voksne menn med normalt syn. Avstanden mellom øynene er generelt større hos menn enn hos kvinner, og barn har enda mindre avstand mellom øynene. Manglende innstillingsmuligheter gjør at de to sistnevnte ikke får riktig synsinntrykk, noe som kan skape ubehag, forklarer Svarverud.

Hun påpeker også at man vet lite om langtidseffektene når det gjelder bruk av VR.

– Skal barna bruke VR er det viktig å stille inn brillene så riktig som mulig foran øynene. I tillegg kan det være lurt å velge utstyr som ikke veier så mye slik at barnet skal kunne ha så naturlige hodebevegelser som mulig, påpeker Svarverud.

Dersom enheten ikke er godt nok stilt inn, kan barna oppleve bevegelsessyke og kvalme, forteller Svarverud.

– Så her er det greit å se etter om barna forteller om symptomer eller ubehag når de bruker teknologien. Er de mer trøtte, slitne i øynene eller får hodepine for eksempel? Kanskje merker de ubehag i nakken eller de begynner med nye nakkebevegelser. Det er ikke alltid slik at barna selv legger merke til symptomene når de blir oppslukt i VR-opplevelsene, forteller Svarverud.

I tillegg er det viktig, som med all annen skjermbruk, å ta hyppige pauser og ha variasjon i det barna driver på med, mener forskeren.

– Og så er det lett å tenke at skjermbruken blir mer intens fordi skjermene kommer så tett på øynene. Men faktisk så ser man fortsatt på litt avstand ut i det virtuelle rommet, sier Svarverud.

Foreldrestyrte kontoer

For å opprette en familiestyrt Meta-konto for barn, må man logge inn med sin egen Meta-konto på denne siden. Velg Meta Quest i nedtrekksmenyen. Her kan du så velge «legg til et familiemedlem» hvor det er mulig å opprette en konto for et barn.

I denne prosessen må man også oppgi barnets fødselsdato, og foreldrenes kredittkortinfo. Man belastes en liten pengesum som skal bli refundert tilbake igjen. Dette for å bekrefte at man er en voksen.

Når barnet fyller 13, vil han eller hun ha 30 dager på seg til å begynne å administrere Meta-kontoen sin. Hvis dette ikke skjer, vil barnet bli blokkert fra å bruke enheten sin.

Man må også oppgi barnets e-postadresse, navn og fornavn for å opprette en konto.

Inne på foreldresiden til Meta kan man sette tidsgrenser per dag, blokkere bestemte spill og apper eller filtrere bort apper etter aldersgrense og sette grenser for kjøp.

I praksis er det kanskje flere i familien som bruker VR-settet fra Meta.

Når man bruker headsettet k kan man legge til barnekontoen som man har opprettet ved å velge bytt konto (inne i innstillinger). Merk at headsettet må være oppdatert til siste versjon for å kunne legge til barnekonto.

Det er også mulig å lage en kode/sperre slik at barna ikke får byttet til foreldrekontoen.

Data som Meta samler inn om barn:

  • Informasjon om barnets aktivitet i Meta Quest-enheter og apper, inkludert appene de laster ned, og tidspunktet, frekvensen og varigheten av aktivitetene deres
  • Informasjon om barnets spillaktivitet og statistikk, inkludert handlinger i et spill og tilhørende metadata
  • Video- og lydinformasjon tatt opp når kameraer og mikrofoner er aktivert på Meta Quest-enheten
  • Lydopptak av barnets stemme, og relaterte data om barnets talesamhandlinger hvis du velger å aktivere taletjenester på Meta Quest-enheten
  • VR-brillenes plassering basert på wifi og IP-signaler for å avgjøre generell plassering når stedstjenester er slått på
  • Hvis du godkjenner det, tilleggsinformasjon om hvordan barnet ditt bruker Meta Quest-enheten sin for å forbedre Meta Quest-produkter for alle og/eller skreddersy barnets opplevelser i virtuell virkelighet ytterligere, slik at de ser mer av det som er relevant for dem
  • Hvis du godkjenner det, kan informasjon om størrelsen på vegger, overflater og gjenstander i barnets rom, og avstandene mellom dem og barnets VR-briller, gi opplevelser som blander virtuelle og virkelige miljøer.
  • Personlig informasjon som er nødvendig for å levere tjenester, slik at enheten og eventuelle funksjoner du eller barnet ditt slår på fungerer optimalt
  • Fysisk informasjon om eller relatert til barnet ditt, for eksempel estimert hånd- og kroppsstørrelse og data om hånd- og kroppsposisjon, hvis du velger å aktivere hånd- og kroppssporingsfunksjonen
  • Informasjon om eller relatert til plasseringen og orienteringen til VR-brillene, kontrollere og kroppsbevegelser for å bestemme kroppspositur gjøre barnets avatars bevegelser mer realistiske og gir en altoppslukende virtuell opplevelse
  • Informasjon om eller relatert til barnets treningsaktiviteter i virtuell virkelighet – hvis du velger å aktivere treningsrelaterte opplevelser, som Meta Quest Move
  • Informasjon samlet inn i eller gjennom ulike teknologier på Meta Quest-nettstedet, i Meta Quest Browser og i Meta Quest-mobilappen, inkludert informasjonskapsler, piksler, lokal lagring og lignende teknologier, som beskrevet i Metas retningslinjer for informasjonskapsler
  • Teknisk informasjon om enhetene barnet ditt bruker, og hvordan de bruker dem, inkludert ytelse og enhetsattributter, systemlogger og innstillinger, om spesifikke funksjoner lykkes eller mislykkes, bruk av tredjepartstjenester og krasjrapporter

Til hvilket formål:

  • Vi bruker informasjonen om barnet ditt til å kommunisere med barnet, tilby Meta-kontoer, foreta analyser og målinger, fremme trygghet, sikkerhet og integritet på Meta VR-produkter, og for å utføre undersøkelser og innovere for det sosiale fellesskapets beste.
  • Vi bruker alder, valgt språk og generelt sted for å tilpasse barnets Utforsk-feed, søkeresultater og tilbud i butikken på Meta Quest VR-briller og Meta Quest-mobilappen. Du kan godkjenne bruken av ytterligere personopplysninger, for eksempel barnets aktivitet på plattformen, for å tilpasse disse opplevelsene ytterligere.
  • Vi bruker data om enhetens ytelse og pålitelighet til å forbedre og utvikle Meta VR-produkter.

Hovedbilde: Shutterstock / Boumen Japet

Les mer:


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.