Betenkelig når influensere spør barn om penger?

På Youtube og andre plattformer når influensere tusenvis av barn og unge med gaming-innhold. I disse livesendingene er det flere som spør seerne sine om å donere ekte penger.

Annonse


 

Barnevakten har mottatt henvendelser fra foreldre som reagerer på at favoritt-kjendisene til barna spør om pengedonasjoner i livesendinger. Tilbakemeldingene går på at dette er barn og at de som lager innhold på Youtube og andre plattformer bør være særlig obs på å be yngre seere om å donere penger til dem.

Måten donasjoner fungerer på Youtube, er at man kan kjøpe noe som heter «super stickers». Dette betaler man ekte penger for og fører til at man som seer får økt synlighet i chat når noen har en livesending.

Google skriver selv:

Når en seer gjennomfører et slikt kjøp, kan vedkommendes profilbilde bli værende øverst i direktechatfeeden. Hvor lenge det vises der, avhenger av beløpet seeren har betalt. Jo mer seeren betaler, desto lenger vises Superchat-meldingen eller Super Stickers-merket øverst i chatfeeden. 

Så er det så klart varierende i hvilken grad influensere hauser opp denne funksjonen og spør etter pengedonasjoner fra seerne sine. Men dette er absolutt en måte innholdskapere kan få inntekter på ved å opprette livesendinger.

Influensere jobber ikke gratis

Proffe strømmere tjener penger på flere måter, og det kan typisk være kommersielle sponsorer, reklame, abonnementer og donasjoner fra publikum, sier Thomas Iversen som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Foto: Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver (Forbrukerrådet)

– I sosiale medier sammenblandes ofte personlig og kommersielt innhold, noe som kan være spesielt vanskelig for yngre brukere å skille fra hverandre. Ved å få barn til å delta i en konkurranse eller et spill skaper den næringsdrivende interaksjon og deltakelse, som kan bidra til at det blir enda vanskeligere for barn å oppfatte at påvirkeren selv tjener på shoutouts og konkurranser. Du må være svært forsikring når du har barn i følgerskaren din, og markedsføringsreglene er laget slik at de verner barn mer enn voksne, mener Iversen.

«Shoutout» dreier seg om at barnets navn eller brukernavn for økt synlighet i chatten til influenseren. Noen vil også si barnets navn høyt i sendingen dersom de betaler nok for oppmerksomheten.

– Jo yngre barna er, jo mer aktsom må strømmeren være. I praksis bør strømmere som lager innhold utelukkende rettet mot mindreårige avstå fra å bruke shoutouts og konkurranser som virkemidler for å tjene penger og få flere følgere, oppfordrer Iversen.

Lovlig å be om penger fra barn?

Enn så lenge virker det som om praksisen med å oppfordre seere til å donere penger havner utenfor lovens grenser. Og da er det den enkelte forelder som må ta ansvaret selv.

– Det er ikke noe som hindrer barn og unge i å bruke penger på Superchats, men her er det viktig at foreldrene snakker med barna om grenser og forsvarlig forbruk. Hvis du gir et barn en hundrelapp i hånda og sender det i butikken uten instruksjoner, må du ikke bli overrasket over at barnet bruker opp alle pengene. Det samme gjelder digitalt, så her må oppdragelsen på plass noe som åpenbar inkluderer sunne handlevaner, sier Iversen.

Det betyr allikevel ikke at influensere står fritt til å overbevise eller manipulere barn og unge til å donere penger.

– Bruken av shoutouts reguleres av markedsføringslovens bestemmelser om markedsføring til barn, herunder om direkte kjøpsoppfordringer til barn og urimelig handelspraksis. I tillegg har strømmeren et åpenbart etisk ansvar når de har barn som følgere, forteller Iversen.

Han fortsetter med å rådgi foreldre: Se litt på noe av innholdet til dine barns favorittstrømmere, og forstå hvordan dette økosystemet fungerer. Snakk med barnet om pengebruk og reklame, samt sett deg inn i hvordan disse artistene skaper et miljø med tilhørighet for barna. Diskuter med andre foreldre, og vær ærlig om dine bekymringer. Oppdragelse handler ikke bare om universell popularitet, det handler også om å sette grenser.

Foreldreinnstillinger fjerner pengedonasjoner

Youtube selv har utviklet løsninger der foreldre kan opprette og administrere barnas youtube-kontoer. Det er ikke bare en bonus, men faktisk obligatorisk ettersom retningslinjene til Youtube ikke tillater barn under 13 år å bruke plattformen uten foreldres aktivering av konto (samtykke).

På foreldrestyrte youtube-kontoer er det ikke mulig å kjøpe superchat og super stickers i en livesending. Også andre plattformer som Tiktok har fjernet kjøp av digitale klistremerker/gaver som koster ekte penger på tenårings-kontoer.

Foto (hovedbilde): Shutterstock / Gorodenkoff

Les mer:


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.