Utsettes barn for gambling i spill?

Noen av de mest populære spillene som mange barn spiller har innhold som minner om pengespill. Men kan man egentlig kalle det gambling?

Mange av spillene som barna spiller i dag, lastes ned gratis eller kjøpes for en engangssum. I tillegg kan det være mulig å kjøpe innhold for ekte penger. Det kan for eksempel være et nytt skip i et krigsspill eller en stilig klesdrakt i Fortnite.

Nesten 6 av 10 barn har kjøpt innhold i spill for ekte penger. Hele 28 prosent har foretatt kjøp der innholdet var en overraskelse, eksempelvis lootbokser, kister eller kortpakker i FIFA (Barn og Medier, 2020).

– Man kan sammenligne lootbokser med mekanismer som ligner på pengespill. Spilleren betaler for et virtuelt lodd som ofte formet som en digital kiste eller en boks. Nøyaktig hva som er inni, vet ikke spilleren på forhånd. Så kommer det spennende animasjon og lyd når loddet åpnes og gevinsten spretter opp. Det minner litt om det tradisjonelle flaksloddet eller pengespillautomaten, forklarer Thomas Iversen som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Noen av de mest populære spillene blant barn, som for eksempel Roblox, FIFA og Fortnite tjener godt på valgfrie kjøpemuligheter i spillene.

– Spillutvikleren Electronic Arts hadde nylig 5,5 milliarder i omsetning. 29 prosent av denne summen, altså 1,6 milliarder dollar, stammet fra kjøp i spillene, sier Iversen.

Spinn på hjulet til du vinner

I FIFA åpner man kortpakker i håp om å vinne fotballspilleren man drømmer om, og i Moviestarplanet spinner man på et hjul for å vinne mynter. Måten man kan få digitale goder på varierer fra spill til spill.

– Selskapene designer lootboksene slik at det blir en skikkelig spenningskurve i øyeblikket før lootboksen åpner seg. I noen spill deles det ut gratis lootbokser, ofte som belønning for å spille jevnlig. Det gjør at mange får smaken på å åpne lootbokser, noe som igjen skaper salg, mener Iversen.

I motsetning til tradisjonell gambling, kan dataspillutviklere kontinuerlig samle inn data om spillerne, samt justere oddsen. Dermed har de en utmerket mulighet til å gjøre små endringer basert på hva som får spillerne til å bruke mest penger, for eksempel hvor ofte må du få noe sjeldent for å fortsette å kjøpe.

– Bruken av digitale valutaer som for eksempel diamanter og FIFA points betyr at selve pengebruken blir mer abstrakt. I stedet for å bruke 500 kroner på FIFA-pakker, bruker du FIFA points, som kan gjøre det vanskelig å forstå den faktiske prisen. Disse spillvaluatene har ikke noen pengeverdi i seg selv, så du kan ikke få utbetalt noe dersom du vinner med være heldig med en lootboks, påpeker Iversen.

Men er det gambling?

I noen land er lootbokser ulovlig. Kulturdepartementet vurderte også om dette skulle være lovlig eller ei ved utarbeidelse av ny pengespillov.

– Departementet konkluderte med at konseptet lootboks ligger i gråsonen, men ikke treffer pengespilldefinisjonen. Lootbokser kan fortsatt oppleves som en type gambling, men ikke i rettslig forstand. Det er uansett liten tvil om at det finnes likhetstrekk og mekanismer i dataspill som minner om tradisjonelle pengespill, mener Iversen.

Foto: Forbrukerrådet
Foto (Forbrukerrådet): Thomas Iversen, seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Seniorrådgiveren trekker også frem at kulturdepartementet har vurdert lootbokser i gråsonen, og dermed ikke avfeid det problematiske helt.

– Noen av de psykiske elementene er de samme. At man kjøper noe man ikke på forhånd vet hva er og at det er en gitt vinnersjanse. Man skraper et lodd og så ligger det en spenning i å kunne få innholdet eller ikke. I motsetning til flakslodd, får man allikevel alltid noe når man åpner en lootboks. Men det kan ha lav verdi eller noe som ikke er verdt det du betaler for, opplyser Iversen.

Stilles noen krav til spillutvikleren?

Selv om lootbokser er tillatt etter loven, noe som også innebærer at barn og unge kan kjøpe dette, er det likevel visse regler som spillutvikleren må følge.

– Blant annet må det opplyses om vinnersjanse og sannsynligheten for å vinne må være basert på et tilfeldig utvalg. Spillutvikleren kan altså ikke rigge et system der ingen vinner. I praksis ser vi at dette ikke alltid stemmer, for eksempel når forsker Rune Mentzoni åpnet tusenvis av lootbokser i FIFA, uten å få sannsynligheten som spillutvikleren lovet, forteller Iversen.

Dette med sannsynligheten for å vinne er også noe Iversen oppfordrer foreldre til å gjøre både seg selv og barna bevisst.

– Den oppgitte sannsynligheten for å vinne Cristiano Ronaldo i FIFA er en teoretisk sannsynlighet, noe som betyr at du ikke er garantert at sannsynligheten slår ut selv om du åpner mange lootbokser, presiserer Iversen.

Han viser også til at noen utviklere opererer med sannsynligheter som «mindre enn én prosent», noe som kan bety at sannsynligheten er så forsvinnende liten at den aldri kommer til å slå til, forklarer Iversen.

Aldersgrensen på spillet henger sammen med pengebruk

PEGI er det europeiske systemet for å sette anbefalte aldersgrenser på dataspill. Her finnes det også et eget merke på spillet dersom det inneholder kjøpemuligheter.

– Så hvis foreldre tillater syvåringen å spille et spill med tolvårsgrense, må de være klar over at spillet kan inneholde kjøpemuligheter og en form for markedsføring som er ment for eldre barn. Aldersmerkingen dreier seg ikke utelukkende om spillet inneholder vold, ufint språk og lignende, forteller Iversen.

Det er lov å holde igjen på spillene dersom barna ikke er gamle nok, mener Iversen. Og påpeker at jo eldre barna er, jo mer motstandsdyktige er de mot reklame.

– Jeg har fått henvendelser fra foreldre om at syvåringen som spiller Overwatch blir veldig giret av lootbokser. Men det er litt som å sende barna i butikken med penger i hånda før de er gamle nok til å begrense seg. Da kan det fort tenkes at de kjøper en karamell for mye, sier Iversen.

Ikke fritt frem av den grunn

Seniorrådgiverne påpeker samtidig at spillutvikleren ikke kan gjøre som de vil. Blant annet skal de være særlig forsiktige dersom målgruppen for spillet spesifikt er barn.

– Næringsdrivende må utvise varsomhet når de markedsfører mot barn. De kan for eksempel ikke oppfordre barna til å mase på foreldrene om penger. Det ville føre til et ulovlig kjøpepress og er regulert av markedsføringsloven, en lov som er likelydende i hele EU. Spillutvikleren kan heller ikke bruke manipulerende design for å lokke barn til å kjøpe noe, avslutter Iversen.

Foto (hovedbilde): Shutterstock / Dean Drobot / Noobie / Barnevakten
Foto: Skjermdump fra Moviestarplanet
Foto: Skjermdump fra Youtube, FIFA, Electronic Arts

Les mer:


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.