17. mai, en gledens dag for de fleste barn, og mange stolte øyeblikk for oss foreldre som vi selvfølgelig ønsker å dokumentere med bilder og filmer. Men det er ikke sikkert du skal dele alle øyeblikkene på sosiale medier.
Går det for fort i svingene når unge deler bilder og innlegg på nettet? En undersøkelse viser at en av fire unge voksne gjerne skulle ha fått fjernet informasjon som ligger ute. Det gjelder å forebygge tidlig, samtal gjerne med barna om deling av bilder og oppførsel på nettet.
En god selvfølelse er viktig i barnas digitale liv der det finnes press om vellykkethet og mas om å sende nakenbilder. Med god selvfølelse bryr man seg mindre om hva andre mener og man har også mindre behov for å tråkke på andre. Samtidig kan dessverre nettopp digitale medier være med på å bryte ned selvfølelsen.
Send bilder av meloner eller en banan! Bufdir har gjort klar bilder som barn og unge kan svare med når de får spørsmål om å sende nakenbilder av seg selv.
Visste du at det nå er 13 års aldersgrense for bruk av sosiale medier? Nye regler for behandling av personlige opplysninger styrker barn og voksnes rettigheter, men fører også med seg noen dilemmaer for foreldre.
Midt i en hektisk hverdag prøver Hege Tegler å være bevisst på å gi barna både rom og rammer i oppveksten som også handler om internett, sosiale medier, spill og apper.
Fra å friste med juksebilletter til Tusenfryd, til å skremme med kjøp på mobilen som barna aldri har blitt gjort. Hvordan beskytter man barn og unge mot kriminalitet på nett?
Jeg har et godt forhold til Norges lover. Da mener jeg den store tykke røde boken der alle lovene er samlet. Norges lover lå på skrivepulten til min far da jeg var liten. Det var noe trygt med den tykke boken. Selv Bibelen ble en liten lefse i forhold.
SAMTALEOPPLEGG FOR VOKSNE OG BARN: Gi barna større motstandsdyktighet mot ytre press, mobbing og problemspilling. Se først filmen og last så ned tilhørende samtalespørsmål. Passer for foreldre, lærere FAU og andre.
Noen influencere nyter stor tillit blant barn og unge, og kan snakke om et produkt uten at det er åpenbart at de driver med reklame. Foreldre bør opplyse barna sine om markedsføring på nett, råder Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.
Det finnes flere eksempler på reklame i sosiale medier der barn og unge får rollen som mottaker, produsent og distributør av merkevaren, sier Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.
Hyppige sjekk av mobilen kan være nok til å skade samspillet mellom forelder og spedbarn, mener Siri Amalie Hansen, psykiatrisk sykepleier og helsesøster ved Østensjø helsestasjon.