Barn betaler for at navnet deres skal bli opplest i sendingene til Tik Tok-kjendiser, eller for at barnet skal få flere følgere i sin egen kanal. Mange barn vet ikke at det er snakk om ekte penger, forteller en influenser til Barnevakten.
Foreldre har tatt kontakt med Forbrukerrådet i tilfeller der barna har kjøpt og solgt dataspillklær, såkalte skins, for ekte penger. Det eksisterer bruktmarked og gamblingsider for skins, det er også mulig å kjøpe brukte brukerkontoer.
Hvordan vil barn og unge i Norge bli preget av Google, Apple og andre store teknologiselskaper i årene som kommer? Barnevakten besøkte Silicon Valley og San Fransisco i juni i år for å bedre kunne forstå dette og for å knytte kontakter.
Barn skal slippe å se porno, selvmord og skremmende innhold på maskinene som de låner av skolen. Foreldre kan nå kreve fortgang i den lokale skolen, med både stortingsvedtak og Utdanningsdirektoratets ferske veiledningshefte i hånden.
Forskning viser at dataspillvold ikke fører til aggressiv atferd. Så da er det vel ingen grunn til å si nei til skytespill? Selv de yngste barna bør vel få lov?
Google har levert undervisningsløsninger svært billig til norske skoler i flere år. Hva bør foreldre være oppmerksomme på ved "G Suite for Education" og "Classroom"?
Mange elever har eget nettbrett i skolen. Men foreldre vet lite om hvem på skolen som har tilgang til barnas filer. En dataavtale med skolen kan gi foreldrene bedre informasjon og mer trygghet.
Johanne Ostad tok med to niåringer på kino for å se en film som hadde aldersgrense ni år. Men før filmen startet, ble det vist reklame for en film med aldersgrense tolv år.
Vil du vite hvordan den vakre influenseren egentlig ser ut? Vil du sjekke hvilke venner som har pyntet på selfien? Forskere har laget et dataprogram som kan finne ut hvilke bilder som er manipulert. Programmet gjør også gode forsøk på å gjette hvordan bildet så ut opprinnelig.
Fagfornyelsen i skolen bør gi Krle-faget mer ansvar for barns digitale ferdigheter. Det mener Barnevakten som etterlyser tydeligere pensum om å vise omsorg for hverandre i digitale medier.
Programlederen tar en slurk av kaffekoppen og sier "Aahhh... det smakte godt". Så nevner han hvilken butikk han kjøpte kaffen i. Det hele pakkes inn i en morsom historie om hva programlederen opplevde på vei til jobb. Det høres ut som koselig pludring, men er egentlig reklame som kanalen tjener penger på. Er du og barna klare for snikreklame også på radio?
Selv om Martine Halvorsen har over 70.000 følgere på sosiale medier, er det fortsatt viktig for henne å være ærlig og troverdig i møte med hver enkelt person hun når ut til. Hennes beste råd til barn og unge er å følge profiler som formidler gode holdninger og verdier.