53 danske kommuner sender fra seg data om elevenes bruk av Googles skoleløsning, nettleser og datamaskiner. En del av disse opplysningene er det ikke hjemmel for å dele, skriver det danske datatilsynet som pålegger kommunene å rydde opp.
Nylig lanserte Snapchat en oppdatering som skulle tilby tenåringer "en mer alderstilpasset seeropplevelse i sine innholdsplattformer". Allikevel fylles stories-delen av appen til en trettenåring med diskutabelt innhold. Etter Barnevaktens henvendelse, lover Snapchat å ta grep.
Barnevakten kontaktet PEGI etter henvendelser fra foreldre. Bekymringen gjaldt Fortnite-spill med voldelig innhold og lav aldersmerking. Nå er aldersmerkingen høynet på flere av spillene, og PEGI tar ytterligere grep.
Stortinget har bestemt at elever ikke skal se skadelig innhold på skoleskjermene. Men en undersøkelse viser at 100 av 103 kommuner bryter stortingsvedtaket.
Safer Internet Day faller i år på 6. februar, da spres det tips og råd om nettsikkerhet i mange land. Les her hvordan du som forelder eller lærer kan lære barn og unge å ferdes tryggere på nettet.
Hvordan blir barn påvirket av skjermbruken i barnehage, skole og fritid? Dette skal regjeringens skjermbrukutvalg finne ut, utvalget leverte sine to første notater 15. desember 2023.
Regjeringens skjermbrukutvalg har levert sitt andre notat. Utvalget sier at leseferdighetene blant elever har gått ned og at elevene gjerne bør lese mer på papir.
I en ny rapport avdekker forskere hele 13 ulike former for manipulerende design i spillene Roblox, Fortnite og Hay Day. Mange barn og foreldre er ikke klar over at de blir lurt til å kjøpe spillinnhold for ekte penger.
En studie av foreldre og deres håndtering av dataspill i hverdagen presenterer fire idealtyper av foreldrehåndtering av dataspill. Her kan du lese mer og sammenligne med din egen foreldrestil.
Ungdata pluss-undersøkelsen viser at barn flest opplever god livskvalitet og har et godt forhold til foreldrene sine. Samtidig synker dette med alder og kjønn, og mobilbruk påvirker både søvn og skolearbeid. De som bruker mest tid på skjerm har også lavest rapportert livskvalitet.
I Oslo kan foreldre nå bestemme hvilke apper barnet skal ha tilgang til når barnet bruker skolens nettbrettet hjemme. Hvert hjem kan ha sin egen trygghetsinnstilling. Men klokkeslettene er et problem.
For å bidra til trygg gaming satser stadig flere på rene jentelag i e-sport og egne gaming-arrangementer for jenter, forteller klubbleder Erlend Tønnesen ved Stikkontakten Gamingsenter.
Tidsbruk var også et tema for barne- og familieminister Kjersti Toppe som seksbarnsmor. Blant annet hadde hun en sønn som gamet en hel del. Samtidig mener hun at dagens foreldre står i en mye større skvis når det gjelder digitale dilemmaer.
Foreldrene i undersøkelsen er mest bekymret for mobbing på nettet. 9 av 10 foreldre mener det skal være aldersgrenser på sosiale medier. 8 av 10 barn har brukt kunstig intelligens.
Barnevakten gir informasjon og råd om barn og unges digitale liv. Vi bygger arbeidet på forskning, rapporter og statistikk samt utallige møter med foreldre, barn, fagpersoner, etater og medieaktører, i tillegg til våre egne filmanmeldelser og tester av spill og apper samt dypdykk i appvilkår og gjennomlesing av nyhetsartikler fra hele verden om barn og deres bruk av medier.