Til tross for over ett år med pandemi og restriksjoner tegner Ungdata Junior-undersøkelsen fra oktober 2021 et positivt bilde av barn og unges oppvekstsvilkår. Flertallet av barna oppgir å ha gode liv, et godt selvbilde, skoletrivsel og god relasjon til venner og foreldre. Fritiden preges av idrett og aktiv skjermbruk.
En undersøkelse blant 8 - 11-åringer viser at mange barn spiller spill med 16- og 18-årsgrense. Samtidig sier flere av barna at aldersgrenser på spill er passelige eller kunne vært strengere.
I Spilluka inviterte Barnevakten alle voksne til å spille med barna. Det ble en uke med kreative byggverk i Minecraft og mye spillglede for både store og små over hele landet.
Familien Ambrosen er godt kjent med dataspill. Her har de feiret 17. mai i Fortnite, avholdt dansekonkurranser i Just Dance og bygd monstermuseum i Minecraft. Barna er spillekspertene som lærer opp de voksne.
WEBINAR: Trygge voksne kan både forebygge nettmobbing og hjelpe barna med å håndtere vanskelige situasjoner på nett. Mobbeombud Mari-Kristine Morberg og Barnevakten deler råd og erfaringer. Webinaret varer en time. Påmelding.
Sosiale medier og spill blir en videreføring av vennskapet i skolegården. Hva må til for at elevene skal trives digitalt? Og hva bør skolen og hjemmet samarbeide om?
Foreldre og andre som jobber med barn kan kan nå få hjelp til situasjoner der ungdom har isolert seg gjennom spill. Her blir barn og unge tildelt en voksen som spiller og chatter med dem. Målet er å hjelpe familier der spillingen er blitt et problem.
Alle som lager nettbaserte tjenester må følge 15 punkter som skal beskytte barns personvern i Storbritannia. Målet er å gi barn bedre personvern, samt beskyttelse mot reklame og seksuelle overgrep. USA og EU vurderer også å innføre lignende føringer.
KJØPEPRESS I SPILL: Stadig flere merkevarer dukker opp i Roblox for å få spillerne til å betale ekte penger for digitale goder som kostymer, klær og pyntegjenstander.
Foreldre, lærere og andre som jobber i skolen kan nå ta i bruk de helt nye sidene til Datatilsynet og Utdanningsdirektoratet. Her kan elever fra og med mellomtrinnet jobbe med personvern, nettvett og digital dømmekraft.