På villspor
ANMELDELSE: En fin og varm norsk film med god humoristisk tone, om en alenemor som skal trene seg opp til å gå Birkebeinerrennet. Vi anbefaler fra 9 år.
Det storslåtte eventyret om Bilbo Lommelund fortsetter i en actionfylt og visuelt utsøkt filmfest som anbefales for ungdom fra 13 år. Men det er et lite minus at historien utvikler seg påfallende lite i løpet av filmens to en halv times spilletid.
Den andre filmen i Hunger Games-serien er et meget godt actioneventyr for tenåringer. Filmen har elleve års aldersgrense, men den er såpass voldsom at foreldre bør vurdere om elleve- og tolvåringer skal få se den på kino.
Chris Hemsworth svinger for andre gang hammeren i rollen som tordenguden Thor. Resultatet er en bedre action-eventyrfilm enn forgjengeren fra 2011. Det krever dog at tilskueren kan se gjennem fingrene med at historien er litt usammenhengende.
Færre karakterer til tross, «Jul i Flåklypa» lykkes i det utrolige prosjektet: Å lage en vellykket oppfølger til «Flåklypa Grand Prix».
På sitt beste er «Gåten Ragnarok» et forfriskende og spennende eventyr, på sitt verste en simpel kopi av Hollywood-formelen. Men helhetsinntrykket er at dette er en svært god norsk filmproduksjon som fortjener et stort publikum.
En snegl i et racerbilløp? Denne sprø ideen legger grunnlaget for en historie som er litt forutsigbar, men det er likevel så mye fartsfylt moro at filmen tilbyr grei underholdning for hele familien.
Bram sitt første skoleår blir ikke helt som ventet. Den nysgjerrige og aktive gutten klarer ikke å sitte i ro bak skolepulten, og snart baller problemene på seg. Dette er en sjarmerende film med et modig tema som gir barn et fint innblikk i at vi alle har gode og dårlige sider.
En liten jente med langt, lyst hår står i veien. Vi beveger oss nærmere. Ansiktet deformeres, og hun blir en demon. Brått, uten forvarsel, kommer en varulv inn fra siden og angriper henne. Filmen med denne scenen har fått elleve års aldersgrense – etter en ny vurdering som resultat av at distributøren SF Norge klaget den opprinnelige 15-årsgrensen inn til Medietilsynet.
Barns verden er allerede overfylt av monstre i alle fasonger og farger. I det selskapet framstår Pixars monstre som et mer pedagogisk korrekt alternativ.
Gru har lagt sin grusomme fortid bak seg. Skurkehjernen hans er likevel verdifull for en ultrahemmelig antiskurkeliga, som trenger Gru for å fange en ny superslemming. Dette er en sprø og fin oppfølger som tilbyr lettbeint underholdning for alle over syv år.
ANMELDELSE: En fin og varm norsk film med god humoristisk tone, om en alenemor som skal trene seg opp til å gå Birkebeinerrennet. Vi anbefaler fra 9 år.
ANMELDELSE: En rolig film som virkelig evner å legge igjen et inntrykk hos seeren. Her får en se en relativt unik side av Kina.
ANMELDELSE: En svært bra laget dokumentar som gir en unik innsikt i Stoltenbergs siste tjenestetid som NATOs generalsekretær.
Foreldre kan gjøre Ipad og Iphone tryggere for barn ved å velge gode innstillinger. Det kan hindre at barn kjøper innhold uten foreldres tillatelse, laster ned uegnede apper og spill og besøker nettsider som de ikke bør. Men helt vanntett er ikke systemet.
FIN ØVELSE PÅ SKOLEN ELLER HJEMME: Skjult reklame er vanskelig å oppdage selv for voksne. Hva med å se en film sammen med barna der dere forsøker å gjette hva som er reklame? Slik lærer de at de blir snikpåvirket.
Film, tv, spill, apper og sosiale medier. De fleste medieprodukter og tjenester har aldersanbefalinger eller aldersgrenser som alle bør ha et bevisst forhold til. Men det er ikke alltid like lett å orientere seg. Her får du en oversikt, samt lenker til nyttige ressurser.
Ved å snu på noen setninger i kringkastningsloven blir produktplassering på tv litt mer lovlig fra 1. mai 2025. Men fremdeles skal barn beskyttes mot slik ubevisst påvirkning
Etter å vært ute i frisk luft i påskedagene kan det være kjekt å samles i sofaen med en god film om kvelden. Vi gir deg tips til både morsomme og spennende påskefilmer, alt fra påskekrim til musikaler og sprø komedier.
Roblox har lansert mer innsikt i konkrete spill som barnet spiller og deres kontakter. Samtidig planlegges enda mer reklamepåvirkning ovenfor barn.