Foreldre er opptatt av «passende innhold» i dataspill
At spill kan kjøpes for en engangssum og er passende for barnas alder er viktige faktorer for foreldre ifølge en ny undersøkelse.
At spill kan kjøpes for en engangssum og er passende for barnas alder er viktige faktorer for foreldre ifølge en ny undersøkelse.
Det kan være vanskelig å vurdere hvilken alder som er riktig for å skaffe barnets første mobil. Les mer om hvilke alternativer som finnes, samt mulige fordeler og ulemper.
Hva er passe spilletid, hvorfor blir det konflikt omkring spillingen og når er spillingen blitt problematisk? Få svar på dette og mer i vår videoserie der du får gode tips om barn og gaming.
I en ny rapport avdekker forskere hele 13 ulike former for manipulerende design i spillene Roblox, Fortnite og Hay Day. Mange barn og foreldre er ikke klar over at de blir lurt til å kjøpe spillinnhold for ekte penger.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
SPILL OG REKLAME: Barn utsettes for reklamepress fra tidlig alder. Nå har FIFA lansert et nytt fotballspill i Roblox-universet, i samarbeid med Visa og Adidas. I Roblox blir også Elton John markedsført med sitt eget spill.
Stadig flere dataspill selger virtuelle gjenstander som kan kjøpes for ekte penger. I en ny rapport slår Forbrukerrådet ned på problematiske kjøpemuligheter. Særlig barn og unge skal vernes.
På førsteplass i app-butikkene ligger mobilspill som er inspirert av den blodige Netflix-serien Squid Game.
KJØPEPRESS I SPILL: Stadig flere merkevarer dukker opp i Roblox for å få spillerne til å betale ekte penger for digitale goder som kostymer, klær og pyntegjenstander.
GRATIS WEBINAR TORSDAG 8. APRIL: Møt Barnevakten og Forbrukerrådet når vi tar opp dilemmaer omkring kjøpepress i spillene som "alle" barna spiller. Still spørsmål, del bekymringer og gi innspill. Webinaret varer en time. Påmelding.