Nær 1 av 3 barn sier at foreldrene aldri har snakket om pengebruk i spill. Til sammenligning bruker omtrent halvparten av barn penger på å kjøpe innhold i dataspill, ifølge en undersøkelse fra Blå Kors.
Har du kjøpt feil dataspill til barnet ditt, lastet ned en app som du angrer på eller er reklameteksten til dataspillet totalt på villspor fra virkeligheten? Les om dine rettigheter her.
Ved lansering av digitalytelsesloven ble det endelig stilt flere krav til alle som lager spill, apper og andre digitale tjenester. Flere rettigheter til deg og barna dine med andre ord.
Tilpass barnets mobiltelefon og nettbrett (android/Google). Sett grenser for tidsbruk, kjøp, i skoletiden, aldersgrenser på apper, kommunikasjon og nettsidebesøk.
I et nytt forslag som skal behandles i stortinget, anbefaler Barnevakten et totalforbud mot lootbokser og manipulerende design i dataspill, samt bedre tilbud for familier berørt av dataspillavhengighet.
Foreldre kan gjøre Ipad og Iphone tryggere for barn ved å velge gode innstillinger. Det kan hindre at barn kjøper innhold uten foreldres tillatelse, laster ned uegnede apper og spill og besøker nettsider som de ikke bør. Men helt vanntett er ikke systemet.
Det kan være vanskelig å vurdere hvilken alder som er riktig for å skaffe barnets første mobil. Les mer om hvilke alternativer som finnes, samt mulige fordeler og ulemper.
Hva er passe spilletid, hvorfor blir det konflikt omkring spillingen og når er spillingen blitt problematisk? Få svar på dette og mer i vår videoserie der du får gode tips om barn og gaming.
I en ny rapport avdekker forskere hele 13 ulike former for manipulerende design i spillene Roblox, Fortnite og Hay Day. Mange barn og foreldre er ikke klar over at de blir lurt til å kjøpe spillinnhold for ekte penger.
Det lages profiler av barn for å selge reklame og for å holde på deres interesse over tid. I verste fall kan også sårbarheter hos barna bli utnyttet på uetisk vis, sier Finn Myrstad som er fagdirektør i Forbrukerrådet.
Over halvparten av barn og unge har kjøpt spillinnhold for ekte penger. Et nytt forskningsprosjekt undersøker hvordan barn påvirkes av spillkjøp og hvordan spillbutikkene utformes for å tjene mest mulig penger.
SPILL OG REKLAME: Barn utsettes for reklamepress fra tidlig alder. Nå har FIFA lansert et nytt fotballspill i Roblox-universet, i samarbeid med Visa og Adidas. I Roblox blir også Elton John markedsført med sitt eget spill.