FIFA markedsfører VISA og Adidas til barn i Roblox-spill

SPILL OG REKLAME: Barn utsettes for reklamepress fra tidlig alder. Nå har FIFA lansert et nytt fotballspill i Roblox-universet, i samarbeid med Visa og Adidas. I Roblox blir også Elton John markedsført med sitt eget spill.

Roblox er ikke ett spill, men en plattform som gir tilgang til mange brukergenerte spill. Og utvalget blir stadig mer variert både på godt og vondt. I visse tilfeller fører det også til at store selskaper får markedsføre seg direkte ovenfor barn og unge ved å tilby spill på plattformen.

I hvert fall her til lands er spillet populært hvor over halvparten av landets 9 – 10-åringer spiller Roblox (Barn og Medier, 2022).

Nå har FIFA med kommende verdensmesterskap i fotball i Qatar 2022 sluppet en egen spillopplevelse på plattformen, men da med et kommersielt bakteppe.

Og så er det ikke til å legge skjul på at årets vertsland har fått en del kritikk blant annet på grunn av manglende menneskerettigheter for utsatte grupper, deriblant migranter, kvinner og homofile. Noe som kan innebære at hele verdensmesterskapet er nokså kontroversielt i den sammenheng.

I Roblox-spillet er dette perspektivet utelatt. Selv om flaggene og logoen med Qatar 2022 svaier høyt langs hele spillverdenen.

Målet med spillet er delvis å bygge opp stemning omkring verdensmesterskapet og å formidle fotballglede.

Blant annet ved at man kan se små filmsnutter fra ikoner innen sporten. Og man kan lese fakta om alt fra VM-pokalen til utvalgte kamper og fotballag. I tillegg kan man delta i spill som minner om minigolf, men med ball.

Her skal man skyte en ball og treffe mål på så få spark som mulig.

En annen hinderløype gjør det mulig å samle mynter for å kjøpe digitale klistremerker. Da må man senere gå til en bod hvor det skinner med store bokstaver (VISA). Myntene man finner i spillet gjenspeiler også FIFA-sponsoren VISA.

Og om ikke det er nok markedsføring, kan barna delta i et bowling-spill som er støttet av Adidas. Logoen finner man på forskjellige steder i lokalene, deriblant gulvet.

De digitale klistremerkene man kan samle inn er ikke gratis. De selges i pakker som man kan bruke innsamlede mynter på å kjøpe, eller så kan man betale med robux som altså er spillets egen valuta som man betaler ekte penger for.

På den måten går det også noen inntekter til FIFA fra barn og unges lommepenger. Ettersom de får deler av inntektene fra robux.

I andre fotballspill, eksempelvis i FIFA 23 er det også mulig å spille i årets VM i Qatar. Her finner man også reklame, men FIFA 23 er gjerne mer populært blant eldre barna, og Roblox er særlig populært blant yngre barn. Det betyr at Roblox tillater reklamepress ovenfor de aller yngste som er i deres målgruppe.

Fra fotball til piano med Elton John

En neste artist som har kastet seg på Roblox-bølgen er sangeren Elton John. Med spillet Beyond the yellow brick road kan man gå dypere inn i musikk-ikonets liv og prestasjoner. Blant annet kan man kjøpe for virtuelle penger eller robux (ekte penger) ulike antrekk som Elton John er kjent for.

Men mye av tiden tilbringes til å vandre omkring i et fargerikt spillunivers som er inspirert av sangerens stil og liv.

Man kan også spille små rytmespill som tar for seg ulike sanger. Her skal man trykke på pianotangenter til riktig tid. Dette minner om det gamle rytmespillet Rockstar.

Jo mer treffsikker man er, jo flere poeng får man.

Mellom 17. – 20. november åpnes det også for en konsert-event i spillet. Det ryktes at man skal få se noen virtuelle konserter som vil vise noen av artistens mest kjente låter. Om disse blir vist live eller ikke vites ikke.

Deltakelse skal være gratis.

Les mer:


Tips og råd hver uke, pluss tilgang til webinarer: Ønsker du tips og nyheter om nettvett for barn tilsendt på e-post hver uke? Bli medlem av Barnevakten.

Lærere, her er undervisningsressurser om nettvett.