Filtrer

Kategorier
  • Kids and media
  • Startartikler
  • Basisartikler
  • Skole
  • Barnehage
  • Undersøkelser
  • Hjelpemidler
  • Myndigheter
  • Skjermtid
  • Gode rammer
  • Helse og søvn
  • Foreldrekontroll
  • Kreativitet og læring
  • Problematisk skjermbruk
  • Personvern
  • Sosial på nett
  • Aldersgrenser
  • Alle
  • Deling
  • Digital dømmekraft
  • Kildekritikk
  • Nettmobbing
  • Nettovergrep
  • Selvbilde
  • Sikkerhetsinnstillinger
  • Spilling
  • Aldersmerking
  • Læring
  • Pengebruk
  • Problemspilling
  • Spillopplevelser
  • Sunne rammer
  • Tv/film
  • porno
  • Aldersgrenser
  • Film- og tv-tips
  • Foreldrekontroll
  • Gode seeropplevelser
  • Nyheter
  • Reklame
  • Skaperglede
  • Ukategorisert
Velg alder
  • 0-6 år
  • 6-12 år
  • 12-16 år

Én elev i hver klasse blir digitalt mobbet på ungdomsskolen

I det første året på ungdomsskolen blir én elev i hver klasse mobbet digitalt av medelever. Eller mer presist: 3,3 prosent i 7. trinn, i gjennomsnitt. I tillegg kommer ikke-digital mobbing på skolen eller mobbing utenfor skolesammenheng.

Publisert

Kommunene og skolene henger etter med personvern

Foreningen Kins jobber med datasikkerhet i norske kommuner. Nylig sendte foreningen innspill til personvernkommisjonen. Samtidig strammer EU inn og gir innbyggerne, og spesielt barn, flere digitale rettigheter. Hvordan blir de digitale skoleløsningene skrudd sammen om noen år?

Publisert

Vanskelig for innvandrerbarn å unngå hatefulle ytringer

Verden har blitt til en global landsby. Det som skjer i et hjørne i et land langt borte, er lett tilgjengelig for hele verden. Alle, selv om de ikke er berørt av saken, ønsker å komme med sine synspunkter, ofte uten en klar forståelse av lokale forhold.

Publisert

Elevenes persondata må sikres bedre

Et nytt notat fra tankesmien Agenda uttrykker at myndighetene må gjøre mer for å sikre elevenes personvern. Notatet er laget i samarbeid med Redd Barna og viser en del forslag til hvordan personvernet kan styrkes.

Publisert

Barnevakten gis ansvaret for Facebook-gruppen «Digitale lærere»

Gruppen "Digitale lærere" har 60.000 medlemmer på Facebook. Ansvaret for driften gis nå videre til Barnevakten. Gruppen fungerer i dag som forum for utveksling av erfaringer, ideer, undervisningsopplegg og andre diskusjoner som angår lærernes arbeidshverdag.

Publisert

Norge vil kopiere EUs digitale regler

DSA: Nylig vedtok EUs parlament nye digitale rettigheter for EU-borgere. De nye reglene gir barn et spesielt vern. Digitale aktører må gjøre en rekke endringer i sine tjenester for å være lovlydige. Reglene vil trolig bli kopiert inn i norske lover.

Publisert

Narkotika selges via Snapchat

De fleste barn i Norge bruker Snapchat. I appen finner man også narkotikaselgere. Eierne av Snapchat bruker kunstig intelligens for å oppdage brukere som selger narkotika. Men hvor god er egentlig denne kunstige intelligensen?

Publisert

Nye EU-regler gir digitale rettigheter

Det er ikke lov med personifisert markedsføring rettet mot barn, ifølge de nye EU-reglene (DSA) som ble vedtatt i EU-parlamentet i januar 2022. Reglene gir både voksne og barn flere digitale rettigheter.

Publisert

Hvordan gjøre Netflix barnevennlig

Med enkle grep kan du lage egne profiler for barna som gir dem tilgang til innhold egnet for deres aldersgruppe og skjermer fra vokseninnhold.

Publisert

Bør barn og unge bruke VR-briller?

Det blir stadig mer populært å handle inn VR-briller som gaver til barna. Men hvor trygt er det å bruke denne type teknologi?

Publisert

Filmtips til ungdom

For ungdom er utvalget av film mer eller mindre ubegrenset. Kunsten er å finne filmene som både underholder og skaper refleksjon og ny innsikt.

Publisert

«Safer Internet Day» med webinarer for lærere og foreldre

HVORDAN FOREBYGGE NETTMOBBING OG NETTHAT? 8. februar 2022 vil Medietilsynet og Barnevakten starte kampanjer om forebygging av nettmobbing og netthets blant barn og unge. Denne dagen blir det flere nettarrangementer du kan følge som forelder eller lærer.

Publisert

Elevoppgaver om netthat – for mellomtrinn og ungdomsskole

Her er noen refleksjonsspørsmål som lærere og foreldre kan bruke i dialog med barn og unge om hatefulle ytringer på nett. Samtalen kan hjelpe til å forstå hva hatefulle ytringer på nett er, og hvordan man kan forholde seg til dem.

Publisert