Filtrer

Kategorier
  • Kids and media
  • Startartikler
  • Basisartikler
  • Skole
  • Barnehage
  • Undersøkelser
  • Hjelpemidler
  • Myndigheter
  • Skjermtid
  • Gode rammer
  • Helse og søvn
  • Foreldrekontroll
  • Kreativitet og læring
  • Problematisk skjermbruk
  • Personvern
  • Sosial på nett
  • Aldersgrenser
  • Alle
  • Deling
  • Digital dømmekraft
  • Tilbakestill filtreringen Kildekritikk
  • Nettmobbing
  • Nettovergrep
  • Selvbilde
  • Sikkerhetsinnstillinger
  • Spilling
  • Aldersmerking
  • Læring
  • Pengebruk
  • Problemspilling
  • Spillopplevelser
  • Sunne rammer
  • Tv/film
  • porno
  • Aldersgrenser
  • Film- og tv-tips
  • Foreldrekontroll
  • Gode seeropplevelser
  • Nyheter
  • Reklame
  • Skaperglede
  • Ukategorisert
Velg alder

Advarer mot KI-venner som er upassende for barn

Flere av de største AI-appene tilbyr chat med fiktive karakterer. Her kan man lage sin egen drømmekjæreste eller venn som alltid er tilgjengelig og positiv til samtale. Samtidig er det flere AI-figurer som vil prate seksualisert, sender nakenbilder og som samler inn data fra brukeren.

Publisert

KI-ene sluker russisk propaganda rått

KI-ene godtar russisk propaganda i 1 av 3 tilfeller, ifølge en undersøkelse fra Newsguard. Det er noe å tenke på når barna bruker KI til leksene.

Publisert

Det flommer over av propaganda i sosiale medier

Det er blitt et stort problem at fremmede stater sprer propaganda i sosiale medier, ifølge Forsvarets forskningsinstitutt. Et grunnleggende råd er at du og tenåringen oftere oppsøker redaktørstyrte nyhetsplattformer.

Publisert

Slik lærer du barna kildekritikk

Man skal ikke tro på alt man ser på internett eller får av meldinger på telefonen. Her er noen tips og historier som du kan bruke for å lære barna kildekritikk.

Publisert

Livestreamer barn og unge for tusenvis av seere på Tiktok

Store innholdsskapere lager videoinnhold med forbipasserende barn og unge. Flere av videoene har flere hundre tusen visninger. Samtykke skal innhentes fra foresatte dersom barna er under 13 år, presiserer Datatilsynet.

Publisert

Vold normaliseres når unge ser på porno

Et flertall av unge mener at porno påvirker deres forventninger til sex samtidig som de har sett porno som viser fysiske former for vold eller krenkelser.

Publisert

Enda vanskeligere å avsløre falske videoer

Kunstig intelligens har nå blitt så avansert at det er svært vanskelig å avsløre falske videoer. Bare se på eksemplene nedenfor som stammer fra det kinesiske selskapet Bytedance. Det er på tide å snakke KI-etikk med barna slik at falske videoer ikke benyttes til mobbing eller samfunnsskade.

Publisert

Danmark advarer mot Microsoft Copilot

Det danske datatilsynet er blant dem som har sluttet å bruke den kunstige intelligensen Microsoft Copilot fordi det er ikke åpenbart hva som skjer med dataene. Følg med hvis den lokale skolen starter opp med Copilot.

Publisert

Gaza-bekymring preger Tiktok-tenåringene

Norske tenåringer får nyheter om Gaza mest fra Tiktok og Instagram, avslører en ny Unicef-rapport. 78 prosent av ungdommene oppgir at de er bekymret for det som skjer i Gaza ofte, eller hele tiden.

Publisert

Lenge til norsk kunstig intelligens i skolene

Norske skoler har begynt å gi elevene tilgang utenlandsk kunstig intelligens – som snakker norsk. Det er et godt stykke igjen før en innfødt norsk KI kan tilbys elevene.

Publisert

Skole-KI kan røpe farlige ideer til barn

Bruk av kunstig intelligens i skolene har ingen offentlige krav til aldersgrenser, barnefilter eller faktakvalitet. Kravet er kun at KI-ene ikke skal vise skadelig innhold.

Publisert

– Pinglete veileder fra Udir om kunstig intelligens i skolen

En ny veileder fra Utdanningsdirektoratet stiller ingen krav til kvaliteten på kunstig intelligens som elever skal bruke i skolene. Barnevakten mener myndighetene må pålegge kommunene å velge skole-KI som har barnefilter og som oppfyller minstekrav innen faktanivå.

Publisert

Skole-AI og skole-søk er ikke nøytrale 

En kunstig intelligens viste seg å være rasistisk, og en søkemotor favoriserer nettsteder som betaler mest. Skolens digitale hjelpemidler er ikke nøytrale og elevene blir naturlig nok påvirket.

Publisert