Staten har laget en oversikt over læremidler som elevene benytter i skolene. På sikt kan kanskje denne katalogen gjøre det enklere for lærere å velge læremidler som har godt personvern, er sikre og som har universell utforming. Men det er stykke igjen til mål.
Det norske, nyutgitte spillet Ships at Sea setter selveste Lofoten, det maritime og fiskerinæringen på kartet. Og dermed tilbyr Gøran André Myrland en spillopplevelse som han selv har vokst opp med.
Disse appene får både små og store over dørstokken. Identifiser fuglekvitter og planter med mobilen, oppdag himmellegemer, lag digitale quizzer og poster som foregår ute, og mer.
Født med en mild grad av cerebral parese, ble både skole og barndom ekstra krevende for Elisabeth Sivertsen. Men i spillingen fant hun ubegrenset mestring.
Regjeringens skjermbrukutvalg har levert sitt andre notat. Utvalget sier at leseferdighetene blant elever har gått ned og at elevene gjerne bør lese mer på papir.
Kunstig intelligens kan lage all verdens bilder. Noen ganger brukes bildene på en uetisk måte i reklame eller for å spre falske nyheter. Vi gir deg noen tips om hvordan du kan avsløre at et bilde er laget av kunstig intelligens.
Kunstig intelligens bygger sine svar ut fra hva den har lest på nettet. Derfor kan den noen ganger servere "skjulte budskap", for eksempel om kjønnsroller.
Bør det være en forbrukerrettighet å få opplyst hva slags etisk filter en kunstig intelligens er blitt utstyrt med? Bør foreldre ha krav på å få informasjon om hvilke kunstige intelligenser som skolen lar elevene benytte?
For Tonje Gilje var det en milepæl å bli første kvinnelige programleder i NRK Flippklipp. Hun håper å fremstå som synlig profil for unge, ikke minst for dataspill-interesserte jenter.
Søketjenesten "You" har fått et eget felt der kunstig intelligens kan hjelpe deg å skrive tekster eller få svar på det du lurer på. Med "You" kan du også velge å få treff fra kilder som du stoler på.
Som en av få spillprodusenter har Drammens-baserte Ravn Studio tatt et tydelig standpunkt på å unngå unødvendig vold og nakenhet i spillene sine. Her forteller de mer om alt arbeidet som ligger bak spillutviklingen.
Nesten alle barn spiller dataspill. For å henge med på barnekulturen, har lærer Simen Frøyhov Kristoffersen startet en gaming-kanal på Youtube. Målet er å lære mer om spill og samtidig lage barnevennlig spillinnhold for skoleelever.